براساس گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، از ابتدای سال‌جاری تا پایان مهرماه بالغ بر ۶۴میلیون تن انواع اقلام فولادی در کشور تولید شده که از این میزان حدود ۵/ ۱۲‌درصد معادل ۸میلیون تن صادر و بقیه آن یعنی ۵۶میلیون و ۳۸۱‌هزار تن صرف مصارف داخلی شده است. طی هفت‌ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱، ۷میلیون و ۳۵۶‌هزار تن مقاطع طویل فولادی تولید شده که ۵میلیون و ۸۲۷‌هزار تن در داخل مصرف شده و نسبت به مصرف ظاهری آن در مدت مشابه سال گذشته معادل ۴میلیون و ۸۵۳‌هزار تن، یعنی ۲۰‌درصد بیشتر شده است. پس از آن در مجموع ۵میلیون و ۳۴۹‌هزار تن مقاطع تخت فولادی در کشور مصرف شده است. مصرف این مقاطع نسبت به سال گذشته که ۴میلیون و ۷۱۶‌هزار تن بوده، ۱۳‌درصد بیشتر شده است.

در مدت مذکور سال‌جاری، تولید محصولات فولادی ۱۲میلیون و ۶۷۰‌هزار تن ثبت شده که ۱۱میلیون و ۳۷۴‌هزار تن آن به مصرف داخلی اختصاص یافته و به این ترتیب نسبت به مصرف ظاهری آن در هفت‌ماه نخست سال ۱۴۰۰ که ۹میلیون و ۵۶۹‌هزار تن بوده، ۱۹‌درصد افزایش مصرف را رقم زده است.

از ۱۸میلیون و ۲۶۸‌هزار تن شمش فولاد (فولاد میانی) تولیدشده در نیمه ابتدایی ۱۴۰۱ با رشد ۱۵درصدی نسبت به مصرف آن در مدت مشابه سال گذشته (۱۱میلیون و ۷۱۵‌هزار تن) به ۱۳میلیون و ۴۷۲‌هزار تن برای مصرف داخلی رسیده است. همچنین مصرف آهن اسفنجی ۲۲‌درصد رشد کرده و از ۱۶‌هزار و ۶۸۰ تن به ۲۰‌هزار و ۳۵۹تن رسیده است.