وی افزود: دبیرخانه اکو متعهد به اتخاذ اقدامات عملگرایانه ضروری برای اجرای اقدامات پیشنهادی است و در این راستا از تلاش برای آماده‌‌‌سازی زمینه‌‌‌های مناسب همکاری‌‌‌های منطقه‌‌‌ای دریغ نخواهد کرد.

معاون دبیرکل اکو مستقر در ایران اظهار کرد: براساس شواهد حاصل از اکتشاف منابع معدنی در گذشته و تولیدات فعلی، بخش مواد معدنی یکی از بسترهای عمده اقتصادی کشورهای عضو است؛ به‌خصوص آنکه بسیاری از آنها غنی از منابع معدنی هستند.

وی اضافه کرد: تقاضا برای مواد معدنی درون اکو و در دیگر اقتصادهای دنیا در حال افزایش است؛ به‌ویژه ‌‌‌اینکه دوره پس از کرونا اکنون آغاز شده است و توقع می‌رود استفاده از مواد معدنی در اقتصادهای در حال توسعه در میان‌مدت و بلندمدت رشد داشته باشد.

بیچکلی عنوان کرد: الگوهای تقاضای معدنی به تغییر خود ادامه خواهد داد و در حالی که درخواست برای مواد معدنی مورد استفاده در صنایع‌سنتی و کاربران نهایی به رشد خود ادامه خواهد داد، تحت تاثیر مصرف، ساخت‌وساز، تولید و کشاورزی، تقاضاهای جدیدی نیز در حال تکوین است.

معاون دبیرکل اکو مستقر در ایران ادامه داد: این امر با تکیه بر انتشار کمتر آلاینده‌‌‌ها، انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر و ذخیره انرژی، برقی‌شدن حمل‌ونقل، فناوری‌‌‌های دیجیتال و چهارمین انقلاب صنعتی، تقاضای رو به رشد برای مواد معدنی حیاتی و تقاضای فزون‌‌‌یافته برای مواد معدنی سنتی مانند مس، نیکل، آلومینیوم و قلع به مثابه بزرگ‌ترین تغییر در بازارهای مواد معدنی برای چند دهه به شمار می‌‌‌رود.

بیچکلی گفت: شیوه‌‌‌های پیشرو از جمله منبع‌‌‌یابی معتبر، نیاز به امنیت عرضه مواد معدنی و حرکت به سمت کاهش انتشار آلاینده‌‌‌ها از زنجیره‌‌‌های تامین مواد معدنی، کاهش اثرات و خطرات زیست‌‌‌‌محیطی و ضرورت دستیابی به مجوزهای اجتماعی برای فعالیت در جوامع میزبان نیز در حال تکامل شتابان است.

وی با بیان ‌‌‌اینکه بسیاری از معیارها در زمینه مواد معدنی و سازمان‌های معدنی در جای دیگر تعیین شده است، تصریح کرد: این امر فرصتی را پیش‌روی سازمان اکو برای نهایت استفاده از شیوه‌‌‌های جاری در جهان و انطباق آنها با شرایط منطقه‌‌‌ای فراهم می‌کند.

به گفته وی، تصویب شیوه‌‌‌های پیشرو باید با ظرفیت‌‌‌سازی در سراسر سازمان‌های ذی‌نفع مواد معدنی فعال شود تا این اطمینان به‌دست آید تا موسسات و افراد برای ایفای نقش خود در زمینه هدایت و راهبری موثر مواد معدنی مجهز شوند.

اجلاس کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو از روز گذشته تا ۲۶ آبان جاری با حضور کارشناسان هفت کشور پاکستان، جمهوری‌آذربایجان، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ایران در اصفهان برگزار می‌شود. سازمان همکاری اقتصادی اکو، یک سازمان اقتصادی منطقه‌‌‌ای است که سه‌کشور ایران، ترکیه و پاکستان در سال ۱۳۴۱ نخستین بار آن را پایه‌‌‌ریزی کردند و در سال ۱۳۷۲ کشورهای افغانستان، جمهوری‌آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان به این سازمان پیوستند.