به گزارش «ایرنا»، علی رسولیان افزود: مراکزی که در شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی با تامین نیازها و معیشت مردم مرتبط هستند، همواره مورد شناسایی و اولویت‌بندی قرار می‌‌‌گیرند و راهکارهای موردنیاز برای اجرایی‌شدن پدافند غیرعامل در آنها اتخاذ می‌شود. وی بیان‌‌‌ کرد: بیش از ۸۴۹شهرک و ناحیه صنعتی در کشور تحت نظر سازمان صنایع کوچک و شهرک‌‌‌های صنعتی ایران وجود دارد و در مجموع این شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی نزدیک به ۵۰‌هزار واحد تولیدی مستقر هستند که برای بیش از یک‌میلیون نفر به صورت مستقیم ایجاد شغل کرده‌‌‌اند. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌‌‌های صنعتی ایران تصریح کرد: واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی در تامین رفاه، آسایش و معیشت مردم و تامین کالای موردنیاز آنها نقش اساسی ایفا می‌کنند. یکی از بخش‌‌‌هایی که باید به صورت جدی در حوزه پدافند غیرعامل مورد توجه قرار گیرد، شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی و واحدهای مستقر در آنهاست. رسولیان نگاه بخش‌‌‌های مختلف سازمان صنایع کوچک و شهرک‌‌‌های صنعتی ایران را حمایت از تولید دانست و گفت: تولید موضوع نخست کشور است. با مدیریت تولید، رفاه و آسایش مردم تامین می‌شود، پس باید شرایط برای فعالیت‌‌‌های تولیدی مهیا شود. او اضافه کرد: ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست در تصفیه‌خانه‌ها بسیار مهم است و در این راستا اقدامات بسیار مناسبی از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌‌‌های صنعتی ایران انجام شده است، به‌‌‌طوری که بیش از ۳۵‌هزار واحد صنعتی مستقر در شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور میزی ایمنی شده‌اند. این در حالی است که بیش از ۹۳‌درصد واحدهای مستقر در شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی کشور کوچک و متوسط هستند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: ۲۹۶ایستگاه آتش‌نشانی را در سطح شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی کشور راه‌اندازی کردیم، بیش از ۳۶۰خودروی آتش‌نشانی خریداری شده است و بیش از ۲۷۰تصفیه‌خانه در شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی کشور فعال است. رسولیان اظهار کرد: در سفرهای استانی رئیس‌جمهور نیز مصوبات بسیار خوبی در حوزه تامین زیرساخت‌‌‌های لازم از جمله تصفیه‌خانه و برق به‌خصوص در مناطق کمتربرخوردار تصویب شده است و به دنبال توازن و عدالت صنعتی در کشور هستیم. رسولیان تصریح کرد: در تامین ایمنی شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی به همکاری حداکثری با شهرداری‌‌‌های سراسر کشور نیاز داریم و اتصال سامانه‌‌‌ای با همگرایی و هم‌افزایی باید برقرار شود.

رسولیان در پاسخ به اینکه آیا احتمال شکست مجدد واحدهای راکد وجود دارد، تصریح کرد: احیای واحد راکد به این معنی نیست که همان تولید قبلی احیا شده و همان ماشین‌آلات قبلی به کار گرفته شده است. برخی از واحدهای تولیدی کلا نوع تولید را عوض کرده‌‌‌اند، چون ممکن است برخی کالاها دیگر بازار نداشته باشند.

او افزود: واحدی که زمین آن تامین شده و آب و برق هم دارد نباید تعطیل باشد. هدف این است که واحدهای با زیرساخت و بعضا با ماشین‌آلات خوب به تولید کالای قابل رقابت و مناسب اختصاص پیدا کند. امسال برای احیای ۱۶۰۰واحد تولیدی راکد در شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی کل کشور هدف‌گذاری و پیش‌بینی شده با احیای این تعداد واحد برای ۲۸‌هزار و ۸۰۰نفر شغل ایجاد شود. همچنین طبق اعلام سازمان صنایع کوچک و شهرک‌‌‌های صنعتی ایران برای احیای ۴۰۰واحد تولیدی راکد در خارج از شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی نیز برنامه‌‌‌ریزی شده است.

 ۳۳۰۲ واحد پرخطر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی

دبیرکمیته پدافند غیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: سه‌‌‌هزار و ۳۰۲واحد پرخطر در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی وجود دارد که ۷۶واحد پرخطر در ۱۰استان است. عسگری مجتهدزاده افزود: در سال‌جاری تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان صنایع کوچک و سازمان پدافند غیرعامل منعقد شد و ساخت مخزن زمینی و هوایی آب، احداث و تکمیل شبکه روشنایی معابر و واحد آتش‌نشانی بخشی از اقدامات انجام‌شده در شهرک‌های صنعتی توسط پدافند غیرعامل استانی است. همچنین امسال ۴۹مطالعه پدافند غیرعامل در شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی جدید انجام شده است. او بیان کرد: ۵۰برنامه تصفیه‌‌‌خانه فاضلاب، زیرساخت‌های انرژی و ارتباطات و ایمنی با رعایت الزامات پدافند غیرعامل انجام شده و ۳۴ایستگاه آتش‌نشانی هم در دستور کار است که پیشرفت خوبی در اجرا حاصل شده است. ضمن اینکه خرید و تجهیز ۳۴دستگاه خودروی آتش‌نشانی هم در دستور کار است. سازمان صنایع کوچک و شهرک‌‌‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه اکنون با دارا بودن ۵۰۹شهرک و ۳۴۰ناحیه صنعتی و پنج‌منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۸۵شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶شهرک فناوری، ۴۰مرکز خدمات فناوری و کسب‌وکار، دومجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌افزاری، ۱۰۰‌‌‌هزار و ۵۸قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۹‌هزار و ۸۸۲واحد صنعتی و سه‌هزار و ۲۷۰واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۹۸‌هزار و ۵۹۵نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.