نیاز 3700 میلیارد تومانی برای ظرفیت‌سازی

ظرفیت تولید فولاد مبارکه به ۹/۱۱ میلیون تن تا سال ۹۳ می‌رسد

عدم‌تغییر سودآوری با وجود افزایش ۵۰۰ میلیارد تومانی هزینه انرژی غزاله طایفه- در شرایطی که برخی فعالان صنعت فولاد از خالی ماندن ظرفیت تولید فولاد در کشور گلایه می‌کنند، واحدهای فولادی همچنان به دنبال افزایش ظرفیت تولید آلیاژی هستند که نیاز صنایع مختلف همچون صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، لوله‌سازی، صنایع بسته‌بندی مواد غذایی، شیمیایی و دارویی، صنایع ساختمانی، صنایع فلزی، صنعت حمل و نقل، صنایع دریایی، تجهیزات فلزی و سنگین و ... را تامین می‌کند.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی مسوولان، در حال حاضر ظرفیت ایجاد شده برای تولید فولاد در کشور ۵/۱۷ میلیون تن در سال است؛ با این حال، سال گذشته ۱۴ میلیون تن فولاد خام در کشور تولید شده است. به این ترتیب ۵/۳ میلیون تن ظرفیت خالی در تولید فولاد وجود دارد که به گفته کارشناسان این حوزه، عوامل مختلفی از جمله نابسامانی در تخصیص ارز و دریافت تسهیلات و مشکلات تامین مواد اولیه و غیره در این فرآیند اثرگذار هستند. با وجود این مشکلات، ظرفیت تولید فولاد کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه و افق چشم انداز ۲۰ساله باید به ترتیب به ۴۳ و ۵۵ میلیون تن در سال افزایش یابد؛ برنامه‌ای که شرکت‌های اصلی فولادسازی در کشور را به تکاپو برای افزایش ظرفیت تولید انداخته است.

در این میان، یکی از شرکت‌های تولید فولاد کشور بنا دارد که ظرفیت تولید فعلی خود را از ۴/۵ میلیون تن به ۹/۱۱ میلیون تن تا سال ۹۳ برساند؛ افزایش ظرفیتی که به سرمایه‌گذاری معادل ۳ هزار و ۷۰۰میلیارد تومان نیاز دارد.

این شرکت در ۶۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان، در وسعتی بالغ بر ۳۵کیلومتر، ۴۵ درصد از سهم تولید فولاد کشور را به خود اختصاص داده است. «فولاد مبارکه» همان نام مشهوری است که محصولات فولادی مختلف را به صورت کلاف، ورق گرم نورد شده و سرد نورد شده، کلاف و ورق قلع اندود، کلاف گالوانیزه و کلاف رنگی تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌کند.

مسوولان این شرکت که هفته گذشته میزبان جمع کثیری از خبرنگاران داخلی و خارجی بودند، جزئیات آخرین اقدامات انجام شده در سال گذشته و برنامه‌های سال‌جاری این شرکت را تشریح کردند.

برنامه افزایش ظرفیت تولید، استفاده از مهندسی معکوس برای داخلی‌سازی کالاهای خارجی، راه‌اندازی نخستین کارخانه احیای مستقیم با فناوری ایرانی، صادرات محصولات فولاد مبارکه به ۳۲ کشور و غیره بخشی از محورهای خبری این بازدید بود.

اجرای ۳ طرح توسعه‌ای

در ابتدا، معاون توسعه فولاد مبارکه اصفهان از تولید ۴/۵ میلیون تن فولاد از سوی این شرکت در سال ۹۰ خبر داد و اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود که ظرفیت تولید فولاد مبارکه به ۹/۱۱ میلیون تن در سال ۹۳ برسد. به گفته بهمن مسعودی، برای رسیدن به ظرفیت تولید ۹/۱۱ میلیون تن در سال ۹۳، به سرمایه‌گذاری معادل ۳ هزار و ۷۰۰میلیارد تومان نیاز است.

معاون توسعه فولاد مبارکه اصفهان دستیابی به این افزایش ظرفیت را منوط به اجرای سه طرح توسعه‌ای دانست و اظهار کرد: اجرای طرح‌های توسعه‌ای شامل «توسعه زیر سقف مجتمع فولاد مبارکه با بهینه‌سازی تجهیزات موجود»، «توسعه ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته» و «طرح توسعه فولاد هرمزگان» در دستور کار قرار دارد تا ظرفیت تولید فولاد در این شرکت در سال ۹۳ افزایش یابد.

به گفته وی، قرارداد طراحی افزایش ظرفیت فولاد مبارکه در سال ۹۳ با شرکت‌های ایرانی منعقد شده است.

صادرات محصولات به ۳۲کشور

در جریان این بازدید، معاون تکنولوژی فولاد مبارکه اصفهان نیز از صادرات ۲۰ تا ۲۵ درصد از محصولات این شرکت به ۳۲ کشور جهان خبر داد و گفت: محصولات فولاد مبارکه به کشورهایی نظیر کره جنوبی، فرانسه، چین، بلژیک، اسپانیا، آلمان، ایتالیا، تایوان، تایلند، پاکستان، آفریقای جنوبی، کویت، امارات، انگلیس، هند، عربستان، مکزیک، یونان، ویتنام، پرتغال و ... صادر می‌شود. البته سیاست‌های صادراتی بعد از تامین نیاز داخلی دنبال می‌شود.

استفاده از مهندسی معکوس

مرتضی طلایی در مورد تامین تجهیزات مورد نیاز این شرکت نیز، گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از نیازهای فولاد مبارکه با تجهیزات داخلی تامین می‌شود، اما اگر هم سفارشی برای خرید به خارج داده می‌شود، فقط یک بار این کار انجام می‌شود و ما سعی می‌کنیم با مهندسی معکوس زمینه داخلی‌سازی کالای خریداری شده را فراهم کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار نفر مستقیم و غیرمستقیم به واسطه فولاد مبارکه کار می‌کنند، افزود: ارزش بازار این شرکت ۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است.

الزامات مسیر توسعه

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۴ ظرفیت تولید فولاد در کشور باید به مرز ۵۵ میلیون تن برسد، اظهار کرد: برای افزایش تولید فولاد تا این میزان یکسری الزامات وجود دارد. تامین سنگ‌آهن مورد نیاز به عنوان ماده اولیه، تامین برق، تامین آب و سایر عوامل شامل ظرفیت‌سازی و توسعه راه آهن و مقوله محیط زیست از جمله الزاماتی است که باید مدنظر قرار گیرد.

طلایی افزود: دو میلیارد تن ذخایر سنگ‌آهن در کشور داریم که باید سرمایه‌گذاری بیشتری برای استحصال از آن صورت گیرد. از سوی دیگر برای تامین برق و سایر منابع انرژی به ویژه آب باید فکری شود، اگر چه در این شرکت ۷ تا ۸ بار آب مصرفی را طی فرآیندی چرخش داده و دوباره استفاده می‌کنیم، اما برای تامین آن باید تدبیر بیشتری صورت گیرد.

راه‌اندازی کارخانه احیای مستقیم

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز در جریان این بازدید از راه‌اندازی نخستین کارخانه احیای مستقیم (مگا مدول) ۵/۱ میلیون تنی، با فناوری ایرانی از سوی این شرکت در تیرماه امسال خبر داد. بر اساس خبری که از سوی روابط عمومی وزارتخانه در اختیار خبرنگاران داخلی قرار گرفت، محمدمسعود سمیعی نژاد اعلام کرد: این واحد تولید آهن اسفنجی، یکی از دو واحد ۵/۱ میلیون تنی احیای مستقیم است که در مجتمع فولاد مبارکه اجرا شده است. ظرفیت واحدهای احیای مستقیم راه‌اندازی شده تاکنون، کمتر از یک میلیون تن بوده است.

تامین منابع مالی از سیستم بانکی

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه همچنین با اشاره به سرمایه‌گذاری بیش از سه هزار میلیارد تومانی این مجتمع برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای و دستیابی به ظرفیت ۹/۱۱ میلیون تنی فولاد خام گفت: این میزان سرمایه‌گذاری، از محل سیستم‌های بانکی کشور و نیز سهامداران شرکت تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه همچنین به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: از ۳ سال گذشته که بحث هدفمندی یارانه‌ها مطرح شد، به عنوان رییس ستاد فولاد، واحد‌های فولادسازی را آگاه کردم تا در راستای استفاده مطلوب از انرژی و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین، مصرف انرژی را کاهش دهند.

وی ادامه داد: ما در شرکت فولاد مبارکه با استفاده از تحقیقات مختلف و بهبود بهره‌وری، از مشکلات احتمالی جلوگیری کردیم، به طوری که با وجود افزایش هزینه ۵۰۰ میلیارد تومانی انرژی در سال ۹۰، سودآوری شرکت تقریبا معادل سال ۸۹ بود.