گروه سوخت و نیرو- ایران تا ۳سال دیگر ۱۰۰۰ مگاوات برق به پاکستان صادر می‌کند.

بر اساس گزارشی که از سوی رسانه‌های پاکستانی منتشر شده است، در جریان سفر هیات پاکستانی به سرپرستی رییس «شرکت ملی انتقال و ارسال پاکستان» به ایران قراردادی به امضا رسیده است که بر اساس آن ۷۰درصد هزینه‌های پروژه احداث تاسیسات انتقال برق به پاکستان از سوی ایران و ۳۰ درصد باقیمانده از سوی طرف پاکستانی تامین می‌شود. به گزارش «فارس» به نقل از «پاکستان آبزرور»، سخنگوی شرکت ملی انتقال و ارسال پاکستان، گفت: قرار است این پروژه در سه سال آینده تکمیل شود و قیمت برق صادراتی ایران ۸ سنت در ازای هر واحد تعیین شده است که البته با افزایش قیمت جهانی این رقم تا ۱۱ سنت افزایش می‌یابد.

به گفته وی، امضای این قرارداد نتیجه سفر اخیر رییس‌جمهور ایران به پاکستان و ابراز علاقه‌مندی رییس جمهور پاکستان به واردات برق از ایران است. در همین حال، محمد بهزاد، معاون وزیر نیرو نیز درباره جزئیات امضای قرارداد جدید برقی ایران و پاکستان با بیان اینکه سال گذشته با نصب و راه اندازی تاسیسات جدید، صادرات برق ایران به پاکستان به میزان دو برابر افزایش یافت، گفت: بر این اساس صادرات برق به این کشور همسایه از ۳۵ به ۷۰ مگاوات افزایش یافته است.

وی با اعلام اینکه پیش‌بینی می‌شود تا یک سال آینده صادرات برق ایران به پاکستان به بیش از ۲۰۰مگاوات افزایش یابد، اظهار کرد: از سوی دیگر، مذاکرات دیگری برای افزایش صادرات برق ایران به پاکستان تا مرز هزار مگاوات آغاز شده است.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه برای افزایش صادرات برق تا مرز ۱۰۰۰ مگاوات ساخت خط انتقال دیگری در دستور قرار می‌گیرد، گفت: قرار است این شبکه جدید برق بین زاهدان و منطقه کویته پاکستان ساخته شود. وی همچنین مهم‌ترین محور مذاکرات برقی تهران و اسلام آباد را تعیین قیمت فروش برق و تامین منابع فاینانس ساخت تاسیسات جدید انتقال برق عنوان کرد و افزود: در مجموع ایران و پاکستان برای توسعه همکاری‌های برقی دوجانبه به توافق‌های کلی دست یافته‌اند.