به گزارش «ایسنا»، وضعیت مصرف آب در مناطق شهری استان تهران در مقایسه با دیگر استان‌‌‌ها تفاوت معناداری دارد و براساس آمارها در سال ۱۴۰۰ یعنی سال گذشته ۴۷‌درصد خانوارهای شهری استان تهران در حد الگو آب مصرف کرده‌‌‌اند. به همین دلیل ۳۳‌درصد آب‌شرب مصرفی خانگی حوزه شهری استان تهران یعنی ۳۲۵میلیون مترمکعب متعلق به این گروه بوده، این در حالی است که به دلیل مصرف بهینه آب، ۱۹‌درصد آب‌‌‌بهای پرداختی به آنها تعلق دارد. در همین حال ۴۹‌درصد خانوارهای شهری استان تهران که حدود ۵/ ۲میلیون خانوار را تشکیل می‌دهند، تا دوبرابر الگو آب مصرف کرده و ۵۸‌درصد مصرف آب یعنی ۵۷۵میلیون مترمکعب و ۵۸‌درصد آب‌‌‌بهای پرداختی به آنها تعلق داشته است. در این میان ۴درصد خانوارهای شهری استان تهران نیز که ۱۹۰‌هزار خانوار را تشکیل می‌دهند، با مصرف بیش از دوبرابر الگو به‌عنوان مشترکان بدمصرف ۸‌درصد آب‌شرب کل استان تهران یعنی ۸۱میلیون مترمکعب را استفاده کرده و مشمول پرداخت ۲۳‌درصد آب‌‌‌بهای شرب خانگی شهری شده‌‌‌اند.

تهرانی‌ها چقدر برای آب هزینه می‌کنند؟

به طور کلی در سال ۱۴۰۰ در مجموع در بخش خانگی استان تهران، ۵میلیون و ۴۰‌هزار خانوار شهری ۹۸۳میلیون مترمکعب آب مصرف کرده‌‌‌اند و میانگین تعرفه پرداختی آنها برای هر مترمکعب آب ۸۸۳۱ریال بوده، همچنین از ۱۷۰‌هزار خانوار ساکن در مناطق روستایی استان تهران، سال گذشته ۳۲میلیون مترمکعب آب‌شرب را مصرف کردند و متوسط آب‌‌‌بهای پرداختی آنها ۶۴۸۷ریال بوده است. آن‌طور که مسوولان اعلام کرده‌اند، مخازن سدهای پنجگانه تهران نسبت به سال گذشته ۸۲‌درصد کاهش یافته و تامین آب در تهران طی پاییز امسال دشوار خواهد بود.

سدهای تهران چقدر آب دارند؟

این در شرایطی است که ابتدای مهرماه وارد سومین سال تنش آبی پیاپی شدیم. حجم مخازن در پایان شهریورماه ۴۱۴میلیون مترمکعب بوده و در شهریور سال ۱۴۰۰ این عدد معادل ۵۰۳میلیون مترمکعب ثبت شده است که اختلاف آن حدود ۸۹میلیون مترمکعب کسری مخزن را نشان می‌دهد، به این معنا که از یک‌سال پرتنش آبی با کسری قابل‌توجه مخازن سدها وارد سال آبی جدید شدیم. در سال آبی گذشته ۱۵‌درصد ورودی به سدها نسبت به سال قبل کاهش داشته است. در خصوص میزان بارش‌ها نیز باید گفت در انتهای سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰میزان بارش‌ها ۵/ ۲۰۷میلی متر بارندگی ثبت شده است. در متوسط بلندمدت میزان بارش‌ها به طور میانگین ۲۸۱میلی‌متر ثبت شده که در مقایسه با سال آبی گذشته ۲۵‌درصد و نسبت به متوسط بلندمدت ۲۶‌درصد کاهش نشان می‌دهد. براساس آخرین آمار تا یازدهم مهرماه نیز حجم مخازن سدها ۳۸۵میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با سال قبل که ۴۶۷میلیون مترمکعب بوده، ۸۲میلیون مترمکعب کاهش یافته است. آن‌طور که ارسطویی، مدیر دفتر بهره‌‌‌برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌‌‌ای تهران گفته، در تمام سدهای تحت پوشش به‌‌‌ویژه سامانه شرق با کاهش ورودی مخازن سدها مواجه هستیم. در مجموع شرایط برای هر پنج سد زیر حد نرمال و کمتر از میانگین است و تمام سدها شرایط مشابهی را نسبت به سال‌های قبل از نظر کاهش میزان آورد و بارندگی تجربه می‌کنند.

تدوین سناریوی بدبینانه/ مدیریت فشار شبکه

شرایط نامناسب منابع آبی در تهران وزارت نیرو را وادار به تدوین سناریوی بدبینانه کرده است. آن‌طور که فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب، براساس برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های صورت‌گرفته در وزارت نیرو، تا زمان شروع بارش‌‌‌ها و تغذیه مخازن سدها، تمهیدات لازم برای تامین مطمئن آب شرب صورت گرفته تا با حداقل تنش آبی از شرایط کم‌آبی عبور کنیم. برای عدم‌مواجهه با چالش تامین آب گفت: در تهران و سایر کلان‌شهرها، سناریوهای بدبینانه در نظر گرفته شده و برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های لازم بر این اساس انجام شده است. وی با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته‌شده برای تامین منابع آبی، اظهار کرد: تمهیدات مختلفی از قبیل سیاست‌‌‌های تشویقی، آموزش همگانی، مدیریت فشار شبکه و مدیریت مصرف پیش‌بینی شده است که البته تحقق این برنامه‌ها منوط به همکاری و مشارکت مردم است. با توجه به تغییر شرایط اقلیمی در کشور و نامناسب بودن منابع آبی در تهران و بسیاری از کلان‌شهر‌ها انتظار می‌رود ارزش واقعی آب شناخته شود و همه مردم مسوول هدررفت حتی یک‌قطره آب باشند تا شاید از این طریق بتوانیم مانع خالی شدن سدها از مایه حیات شویم.