در این نشست که به پیشنهاد گمرک روسیه و همت گمرک ایران و با همکاری دبیرخانه اوراسیا به میزبانی اتاق ایران برگزار شد، ایرادات وارد بر گواهی‌‌های مبدأ صادرشده مورد بررسی قرار گرفت.

منظور از گواهی مبدأ سند مشخص‌‌کننده مبدأ کالا است که در آن منبع موثق یا مرجعی که اختیار صدور آن را دارد، ارتباط کالای موضوع گواهی مبدأ را به کشورهای خاص تایید می‌‌کند.

با اجرایی شدن موافقت‌‌نامه موقت تعرفه ترجیحی بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، مهم‌ترین ملاک اعمال رفتار تعرفه‌‌ای توسط گمرکات، بررسی صحت و سقم اسناد صادر شده از جمله گواهی مبدأ است. مرجع صدور گواهی مبدأ اتاق‌‌های بازرگانی هستند که در ارتباط با گمرکات کشورهای عضو و همچنین دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در تلاش برای صدور هر چه دقیق‌‌تر این اسناد هستند.

از زمان اجرایی شدن موافقت‌‌نامه موقت، اتاق‌‌های بازرگانی استانی در ایران ۱۱۹هزار و ۹۷۶گواهی مبدأ اوراسیا CT۳ به ارزش دلاری ۲میلیارد و ۳۱۶میلیون دلار صادر کرده‌‌اند که در این میان بیشترین تعداد گواهی مبدأ به مقصد روسیه به تعداد ۸۹هزار و ۲۶۰گواهی به ارزش دلاری یک‌میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال صادر شده است.

اگرچه در دو سال گذشته جلسات آموزشی در سطح استان‌ها برای صادرکنندگان گواهی مبدأ برگزار شده و زیرساخت‌‌های لازم از جمله ایجاد لینک اعتبارسنجی گواهی‌‌های مبدأ صادرشده توسط اتاق ایران که سال گذشته در اختیار دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اوراسیا و گمرکات کشورهای عضو قرار گرفته است، در سامانه صدور گواهی مبدأ ایجاد شده است؛ اما همچنان ایراداتی به گواهی‌‌های صادرشده وارد می‌‌شود که بررسی همین ایرادات موضوع این جلسه بود.

در این جلسه ۶ ایراد و اشکال در صدور گواهی مبدأ و نحوه رفع آنها مطرح شد. از جمله اینکه مشخص شد مهر استفاده‌شده در برخی گواهی مبدأهای ارسال‌شده از سوی اتاق‌‌های رشت و تهران با نمونه مهرهای ارسالی به دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اوراسیا به لحاظ زمان اعتبار و به لحاظ شکلی انطباق ندارند. بر این اساس مقرر شد ۵گواهی مبدأ غیر منطبق ارسالی از سوی اتاق رشت، به‌دلیل عدم انطباق تاریخ اعتبار نمونه مهر جدید که عدم انطباق آنها پیرو تاخیر دو ماهه در ارسال نمونه‌های مجاز توسط سفارت ایران در روسیه به دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیش آمده بود، دوباره صادر شوند. همچنین در این جلسه عنوان شد یکی از اشکالات موجود در گواهی‌‌های مبدأ ایرانی نبود مهر یا امضای اظهارکننده در فرم گواهی مبدأ CT۳ (قسمت ۱۳) است. بر همین اساس مقرر شد تمام اتاق‌‌های استانی وجود مهر و امضای اظهارکننده در قسمت ۱۳ گواهی مبدأ اوراسیا را کنترل کنند.

نبود توضیحات کافی در قسمت description (قسمت ۸) در گواهی مبدأ دلیل دیگر عدم پذیرش گواهی‌‌های مبدأ صادرشده ایران است. برای رفع این اشکال، مقرر شد تمام اتاق‌‌های استانی وجود توضیحات تکمیلی کافی را هنگام صدور گواهی مبدأ کنترل کنند.

در این جلسه تاکید شد: تشخیص مبدأ کالا و درصد VAC در روسیه تحت وظایف و مسوولیت‌‌های اتاق‌‌های بازرگانی است.

در بخش دیگر از این جلسه با هدف جلوگیری از ایجاد مشکلات در انتقال اطلاعات و مستندات، پیشنهاد شد سیستم EOVS در متن توافق‌نامه اوراسیا به‌صورت پایلوت بین ایران و گمرک روسیه، با استفاده از زیرساخت سامانه صدور گواهی مبدأ اتاق ایران توسط اتاق تهران و یکی از گمرکات اجرایی روسیه ایجاد و تبادل اطلاعات به‌صورت الکترونیکی انجام شود.

مسوول قواعد مبدأ اوراسیا دراین‌‌باره گفت: امکان انجام این مورد در حوزه اوراسیا در حال حاضر وجود ندارد؛ ولی اتاق ایران می‌‌تواند مستقیما به گمرک روسیه این پیشنهاد را اعلام کند.

در این جلسه نماینده دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اوراسیا با اشاره به اینکه برخی گمرکات اجرایی روسیه به‌دلیل نبود HS کدهای ۸ و ۱۰ رقمی روسیه در گواهی‌‌های مبدأ ایرانی مستند CT۳ را نمی‌‌پذیرند، تاکید کرد: این موضوع کاملا خلاف توافق‌نامه است و در صورت تکرار موارد مشابه، موضوع باید از طریق اتاق ایران به دبیرخانه اوراسیا گزارش شود.