وجود خلاء قانونی در صدور پروانه بهره‌برداری از معدن طلای ساری‌گونی کردستان، مدت زمان لازم برای صدور آن را طولانی کرده است. عبدالفتاح حسامی، رییس سازمان صنایع و معادن استان کردستان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که مجوز بهره‌برداری معدن طلای ساری گونی هنوز صادر نشده است، گفت: ما موافقت خود را با صدور این مجوز اعلام و اسناد لازم برای صدور آن را به وزارت صنایع و معادن ارائه کردیم تا این موضوع در شورای معادن مطرح شود.

وی ادامه داد: بنابر نظر وزارت صنایع و معادن، برای صدور گواهی کشف یک معدن، میزان ذخایر قطعی و احتمالی و پس از آن برای صدور گواهی بهره‌برداری، میزان ذخیره قطعی آن مشخص می‌شود و به این ترتیب در صورتی که ذخیره قطعی معدن ساری‌گونی در حد ۱۴‌میلیون تن کانسنگ مطرح می‌شد، با احتساب برداشت سالانه چهار‌میلیون تن، مدت بهره‌برداری از معدن حدود سه سال برآورد می‌شود و به این ترتیب پروانه بهره‌برداری برای مدت سه سال صادر خواهد شد.

وی افزود: در طرحی که شرکت زرکوه برای دریافت پروانه بهره‌برداری ارائه داده است، میزان ذخیره احتمالی معدن حدود ۵۴‌میلیون تن کانسنگ برآورد شده که براساس این رقم مدت زمان برداشت از معدن حدود ۱۳ سال خواهد بود.

حسامی‌ با بیان این که نوعی اختلاف نظر بر سر مدت زمان برداشت از معدن ساری گونی وجود دارد، گفت: این مساله ناشی از یک خلاء قانونی است، زیرا در قانون مشخص نشده که مدت زمان بهره‌برداری از معدن باید براساس ذخیره قطعی مشخص شود یا ذخیره احتمالی که ما خواستار حل آن در شورای معادن شده‌ایم.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاران باید از مدت زمانی که امکان برداشت از معدن ساری‌گونی را دارند، اطمینان داشته باشند.