به زودی مشاوره تلفنی کار و تولید در وزارت کار و واحد‌های تابعه راه‌اندازی می‌شود تا کارگران و کارفرمایان بتوانند به صورت تلفنی مشاوره گرفته و پاسخ سوالات خود را دریافت کنند که شماره تلفن‌های این طرح نیز اعلام خواهد شد. به گزارش «ایسنا»، ابراهیم نظری جلالی، معاون روابط کار وزارت کار و امور‌اجتماعی در یک نشست خبری در مورد پرداخت بن کارگری گفت: قبلا سهم بن کارگران به صورت کالابرگ تامین می‌شد، اما امسال براساس بررسی‌های همه‌جانبه و میزان نارضایتی کارگران از نحوه توزیع بن و کیفیت کالا‌ها، بنا شد که بن‌های کارگری به صورت مستقیم در اختیار کارفرمایان قرار گیرد.

وی افزود: در گذشته کارگران مجبور بودند کالا‌های خود را مانند زمان جنگ به صورت محدود و از فروشگاه‌های خاص تامین کنند، در حالی که براساس این طرح جدید کارگران خود تصمیم می‌گیرند که بن‌ها را چه زمان و به چه صورت دریافت کنند.

نظری جلالی بیان کرد: در سال‌های گذشته بن‌های کارگری با یک‌سال تاخیر بین کارگران توزیع می‌شد، اما از امسال پرداخت بن کارگری در همان سال صورت می‌گیرد و حداقل ۱۲درصدی که اتحادیه امکان به عنوان هزینه توزیع پخش دریافت می‌کرد نیز قطع شده و به مبلغ بن‌های کارگری افزوده می‌شود.

وی میزان سوبسید بن کارگری برای سال ۸۳ را ۱۵میلیارد تومان خواند و افزود: این میزان سوبسید برای سال ۸۴ و سال ۸۵ هرکدام ۲۳میلیارد تومان خواهد بود که این سوبسید‌ها پس از ارائه لیست کارفرمایان مبنی بر اسامی‌ کارگرانی که به آنها بن داده‌اند، پرداخت خواهد شد.

معاون روابط کار وزارت کار و امور اجتماعی، میزان بن‌بگیران سال‌های گذشته را یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار نفر اعلام کرد و با طرح این سوال که آیا تعداد واقعی کارگران هم این قدر بوده که به این میزان کارگر بن پرداخت شده است؟ افزود: با اجرای طرح جدید پیش‌بینی می‌شود ۴میلیون نفر مشمول بن کارگری قرار گیرند و کارفرمایانی که از پرداخت بن کارگری به کارگران سر باز زنند با برخورد‌های جدی دولت مواجه خواهند شد.

نظری جلالی گفت: شرکت‌های تعاونی مصرفی کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی در اولویت تامین کالا‌های بن‌های کارگری قرار دارند، البته این خود کارگر است که تعیین می‌کند بن‌ها را در کجا هزینه کند.

او بیان کرد: کارفرمایانی که بخواهند کارت اعتباری به کارگران خود بدهند باید این کارت را از طریق یکی از بانک‌ها یا موسسات معتبر تهیه کنند و بن کارگری به تمامی‌ کارگران موقت و دائم پرداخت می‌شود.

معاون روابط کار وزارت کار و امور‌اجتماعی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته هیچ یک از کارفرمایان بن‌های کارگری خود را پرداخت نکرده‌اند، گفت: لذا کارفرمایان باید ۴هزار تومان بن کارگری سال گذشته و ۱۰‌هزار تومان بن کارگری امسال را تا پایان سال به کارگران پرداخت کنند و در حال حاضر نیز ۴۵‌درصد از سوبسید دولت در رابطه با بن‌های کارگری به این وزارتخانه اختصاص یافته است.

وی در باره بیمه بیکاری گفت: کارگران قرارداد دائم یا موقت که به صورت غیرارادی از کار اخراج شده‌اند، مشمول بیمه بیکاری می‌شوند که این کارگران می‌توانند بین ۵۵ تا ۸۰‌درصد پایه حقوق خود را دریافت کنند و به ازای هر فرد تحت تکفل ۱۰‌درصد به این حقوق اضافه می‌شود، اما کل دریافتی آنها از ۸۰‌درصد پایه حقوق بالاتر نخواهد رفت.