کشور از واردات ورق سرد بی‌نیاز شد

محمدرضا شمس‌آبادی معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه با بیان اینکه با تولید محصولات سرد در فولاد مبارکه کشور از واردات ورق سرد بی‌نیاز شد، گفت: شرکت فولاد مبارکه براساس استراتژی توسعه تولیدات خود چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی همواره و از بدو بهره‌برداری تاکنون همزمان با تولید، نسبت به انجام سرمایه‌گذاری‌های هدفمند متناسب با نیاز کشور اقدام کرده است. وی افزود: با توجه به ثبت بالاترین رکوردها در واحد نورد گرم و رسیدن به ظرفیت کامل در این واحد تولید سالانه ۲/۴میلیون تن محصول در سال گذشته محقق شد و امسال نیز برنامه‌ریزی‌های لازم برای تولید بیش از یک‌میلیون تن محصولات ویژه صورت گرفته که خوشبختانه طی شش ماه اول سال‌جاری ۱۰درصد بیشتر از برنامه تحقق یافته است.

شمس‌آبادی با اشاره به اینکه یکی دیگر از افتخارات این واحد بزرگ صنعتی ظرفیت‌سازی برای تولید ۷/۱میلیون تن محصولات سرد می‌باشد افزود: بیش از ۳۰۰هزار تن از این محصولات برای تولید ورق‌های گالوانیزه و قلع اندود در شرکت مصرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پس از اتمام عملیات اجرایی نصبت تجهیزات در تاندم پنج قفسه‌ای در آذر‌ماه ۸۴ و شروع مجدد تولید در واحد مذکور، افزایش تدریجی تولید با همت و تلاش کارکنان سختکوش فولاد مبارکه آغاز شد، گفت: به طوری که در شهریور‌ماه این شرکت موفق شد به رکورد تولید ماهانه ۹۲هزار تن محصولات سرد دست یابد.معاون فروش و بازاریابی در ادامه گفت: با توجه به اینکه افزایش تولید تا رسیدن به ظرفیت نهایی این واحد کماکان ادامه خواهد داشت، پیش‌بینی می‌شود از دی‌ماه سال‌جاری عرضه ورق سرد از تقاضای آن در بازار داخل فراتر رود.

لذا بر این اساس پیش‌بینی لازم برای صادرات این محصول از دو ماه دیگر صورت پذیرفته تا ضمن حفظ روند تولید نورد سرد، درآمد ارزی بیشتری از محل صادرات این محصول با ارزش افزوده بیشتر حاصل شود.

شمس‌آبادی در ادامه گفت: با صادرات این محصول، شرکت خواهد توانست به ازای هر تن به میزان ۸۰ تا ۱۲۰دلار بیشتر از محصولات گرم درآمد کسب کند که حدودا ۱۵درصد درآمد ارزی فولاد مبارکه را افزایش خواهد داد. معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه با اشاره به تولید ورق‌های بدنه اتومبیل (MB) گفت: توافقنامه‌ای با دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور به امضا رسید که از سه ماه چهارم سال‌جاری پس از طی مراحل آزمایش و تایید نهایی توسط خودروسازان تولید انبوه آن در سال ۸۶ آغاز شود.وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کل مصرف ظاهری ورق سرد کشور سالانه بالغ بر ۳/۱میلیون تن می‌باشد که تاکنون فقط ۵۰درصد آن را تامین نموده و مابقی از محل واردات تامین می‌شده است. لذا متوسط مصرف ماهانه کشور ۱۰۸هزار تن بود که با عرضه ۱۱۷هزار تن محصول توسط فولاد مبارکه مقدار تولید از مقدار مصرف پیشی خواهد گرفت.وی تصریح کرد: با توجه به طیف کیفی محصولات سرد نوردیده، قسمتی از این محصولات وارد و در مقابل به همان میزان صادر خواهد شد.