۱. در حال حاضر ظرفیت نصب شده نیروگاهی برق به بیش از ۸۸ هزار مگاوات رسیده است. در عین حال این صنعت سالانه با رشد میانگین ۵ درصدی مصرف برق نیز مواجه است که برای آن نیز همواره برنامه‌ریزی‌های لازم، متناسب با وضعیت مالی و اقتصادی کشور انجام شده است. لازم به ذکر است مشکلات و ناترازی‌های به وجود آمده در صنعت برق ریشه در مسائل، مشکلات و عملکرد گذشته دارد و دولت مردمی سیزدهم با درک این مشکلات و بررسی‌های دقیق، اقدام به رفع آن از طریق اجرای توسعه ظرفیت نیروگاهی (به میزان ۳۵ هزار مگاوات)، تعریف گسترده برنامه‌های تشویق‌محور مدیریت بار و تدوین برنامه‌های مدیریت بار با هماهنگی وزارتخانه صمت کرد.

۲.ضمن اشاره به اینکه در سال جاری مصرف برق بخش صنعت کشور ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است، یادآور می‌شود در حالی که سال گذشته با خاموشی‌های ناخواسته مواجه بودیم، امسال نه تنها هیچ خاموشی ناخواسته و بدون برنامه‌ای حادث نشده است، بلکه برنامه‌های مدیریت بار نیز با هماهنگی وزارت صمت، به نحوی اجرا شد که به‌طور مثال در شهرک‌های صنعتی، تنها یک روز در هفته به مدت ۱۲ ساعت اجرایی و در نتیجه باعث حفظ روند رو به رشد تولید محصولات صنعتی باشیم.

۳. در قالب این برنامه‌ها، صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی می‌توانستند بدون محدودیت در روزهای دیگر به تولید بپردازند که این مهم با جابه‌جایی تعطیلات هفتگی برای شهرک‌ها قابل پوشش بود. براساس تفاهم‌نامه میان شرکت برق استانی و شرکت شهرک صنعتی، اعلام زمان و نحوه اجرا در شهرک صنعتی به عهده هیات‌مدیره است.

۴. با تاکید بر اینکه براساس آمار مستند و موجود، برق صنایع غذایی و دارویی قطع نشده است لازم به ذکر است که در این برنامه کارخانه‌های دارویی و صنایع پزشکی براساس دستورالعمل‌های سازمان پدافند غیرعامل، می‌بایست به مولد اضطراری مجهز باشند تا در شرایط ضروری، از مولدها برای تامین برق مورد نیاز خطوط تولیدی خود استفاده کنند.

۵. تامین برق به هیچ عنوان صرفا از محل اجرای برنامه‌های مدیریت بار (یا آنچه در متن القا می‌شود با خاموش کردن صنایع) نبوده بلکه با اجرای برنامه‌های گسترده‌ای به صورت تشویق‌محور در میان همه مشترکان و نیز افزایش پایداری شبکه برق از طریق کاهش تلفات، افزایش تولید و... انجام و مجموعا منجر به تامین برق مطمئن و پایدار در تابستان امسال شده است.

۶. تمام برنامه‌های صنعت برق که درچهارماه گرم سال (خرداد تا شهریور) با عنوان «برنامه‌های مدیریت بار»  به اجرا درمی‌آید، به صورت تشویقی است. به‌طوری که مشترکان در ازای مشارکت در این برنامه‌ها، از مشوق‌های صنعت برق بهره‌مند می‌شوند. مهم‌ترین ویژگی این مشوق‌ها آن است که نرخ مشارکت در آنها، همواره چند برابر قیمت تمام‌شده برقی است که به مشترکان فروخته می‌شود و به همین دلیل، همواره سودی که در ازای مشارکت در برنامه‌ها نصیب مشترک می‌شود، از قیمت برق مصرفی بیشتر است.

۷. میزان بهره‌مندی مشترکان صنعتی از مشوق‌های صنعت برق از حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ افزایش یافت.

۸. اجرای برنامه‌های مدیریت بار در همه کشورهای دنیا مرسوم است و ایران نیز با بهره‌گیری از تجارب سایر کشورها، به اجرای این برنامه‌ها روی آورده است.

۹. در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه درکنار اجرای برنامه‌های مدیریت بار، از ابزار قیمتی برای کنترل مصرف استفاده می‌شود به‌طوری که نرخ برق به گونه‌ای است که مصرف بی‌رویه باعث هزینه‌های سرسام‌آوری برای مصرف‌کننده می‌شود. دراین خصوص و به‌طور مثال کشورهای آمریکا، ژاپن، استرالیا و...که از ابزار قیمتی نیز تحت عنوان pricing peak critical برای مدیریت بار مصرف در دوران پرباری استفاده می‌شود. به‌طورمثال و در کشور آمریکا ‌سازو‌کار اجرای این طرح به این صورت است که در ایام بحرانی و اوج بار که میزان مصرف برق بنا به دلایلی نظیر افزایش دمای هوا شدت می‌گیرد، نرخ قیمت برق که در شرایط عادی حدودا ۱۰ سنت است، متغیر می‌شود و در ساعات پیک مثل بعد از ظهرها به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد. مدیران صنعت برق در کشور آمریکا بر این باور هستند که از این طریق جدا از کمک به حفظ پایداری جریان برق همچنین می‌‌توانند به دو هدف اصلی دست پیدا کنند. نخست اینکه با این اقدام زمینه‌ای را فراهم می‌کنند تا مصرف‌کنندگان برق اعم از خانگی و صنعتی الگوهای کاهش مصرف و روش‌های صرفه‌جویی را بهتر و بیشتر درک کنند و دوم آنکه با این اقدام زمینه‌ای را فراهم می‌کنند تا شهروندان حتی در ایامی که تقاضای برق کاهش می‌یابد نیز به واسطه عادت به صرفه‌جویی و رعایت الگوها با صورت‌حساب‌های به مراتب ارزان‌تری روبه‌رو شوند. جالب است بدانید به صورت میانگین در ایالت‌های مختلف آمریکا ۱۵ تا ۲۰ دوره اوج مصرف وجود دارد که در این دوران در هر ۲۴ساعت چیزی حدود ۴ ساعت مشترکین مشمول طرح قیمت‌گذاری در زمان اوج مصرف می‌شوند.