رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران با اشاره به برخی رخدادهای بین‌المللی از جمله جنگ اوکراین که به تحریم روسیه منجر شد و همچنین اعمال تحریم علیه ایران، گفت: همکاری‌‌‌های دو کشور می‌‌‌تواند به بی‌‌‌اثر شدن تحریم‌‌‌ها کمک کند. روسیه می‌‌‌تواند کریدوری برای گسترش و توسعه تجارت خارجی ایران باشد و از ظرفیت‌‌‌های ایران برای افزایش تعاملات تجاری خود بهره بگیرد.

لاهوتی ایجاد کانال مالی مشترک برای نقل و انتقال وجوه را یکی از راهکارهای توسعه مراودات در شرایط تحریم برشمرد و گفت: تغییر مدل همکاری دوجانبه از صادرات و واردات به همکاری مشترک نظیر سوآپ، صادرات مجدد و تولید مشترک یک ضرورت به شمار می‌‌‌آید. از این رو برای تحقق اهداف مورد اشاره، لازم است کمیته‌‌‌های مشترک صنعتی و تجاری میان دو کشور ایجاد شود.

وی به دو روش مورد توافق برای نقل و انتقالات مالی اشاره کرد و گفت: در روش نخست، فروشنده ایرانی کالای خود را به خریدار روسی ارائه می‌کند و خریدار نیز وجه خود را در میربیزینس بانک روسیه به روبل، یورو یا دلار پرداخت می‌کند. در مقابل، صادرکننده ایرانی نیز در داخل، ریال خود را به نرخ توافقی دریافت می‌کند. روش دیگر مبتنی بر عرضه ارزهای ملی در بانک‌های دو کشور است. در این روش صادرکننده ایرانی روبلی را که از طرف خریدار روس دریافت می‌کند، در سامانه نیما عرضه کرده و کسی که برای واردات به ایران روبل نیاز دارد، آن را خریداری می‌کند و خریدار روسی این روبل را به فروشنده روسی در کشور خود تحویل می‌دهد. اینها روش‌هایی است که میان دو کشور مورد توافق قرار گرفته، بخشی اجرایی شده و بخش دیگر نیز به‌زودی اجرا می‌شود. البته ممکن است مشکلاتی حین اجرا پدید آید که دولت‌‌‌ها باید آن را به‌سرعت برطرف کنند.

در ادامه این جلسه، کریل بیچکوف، معاون نخست‌‌‌وزیر جمهوری ساخا گفت: ساخا بزرگ‌ترین منطقه فدراسیون روسیه محسوب می‌شود و مساحت آن با هندوستان برابری می‌کند. ما آمادگی داریم محصولات غذایی ایرانی را خریداری کرده و در مقابل چوب و محصولات چوبی به ایران صادر کنیم. همچنین در حوزه فرآوری نفت و گاز، ساخت کشتی رودخانه، ‌‌‌ساخت هتل، طرح‌‌‌های بزرگ ساخت‌‌‌وساز در بخش مسکونی، و طرح‌‌‌های خلاقانه حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز امکان همکاری وجود دارد.