وی افزود: حدود ۶۵میلیون مترمکعب در مخازن سد‌‌‌های استان سیستان و بلوچستان ذخیره‌سازی شده است و در استان هرمزگان هم پیش‌بینی می‌‌‌کنیم نهایتا حجم مخازن سد‌‌‌ها نسبت به ‌روز شروع سامانه حدود ۲۰میلیون مترمکعب رشد داشته باشد. امیدواریم با ادامه این بارش‌‌‌ها در استان خوزستان هم شاهد افزایش مخازن باشیم.

قاسم‌زاده درباره آخرین وضعیت سد‌‌‌های کشور هم گفت: ورودی به سد‌‌‌های کل کشور از ابتدای سال آبی تاکنون حدود ۸/ ۲۸میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به سال گذشته ۴ تا ۵‌درصد رشد نشان می‌دهد و در مجموع، مخازن سد‌‌‌ها حدود ۴۷‌درصد پرشده‌اند.

سخنگوی صنعت آب در خصوص بارش‌‌‌های موسوم به مونسون هم که از نیمه دوم تیرماه در سطح کشور فعال بود، بیان کرد: این بارش‌‌‌ها از جنوب‌شرق کشور در سیستان و بلوچستان و هرمزگان آغاز شد و با گسترش به فلات مرکزی دامنه جنوبی رشته‌کوه البرز و دامنه غربی زاگرس را تحت‌تاثیر قرار داده است. بیشترین تاثیر این بارش‌‌‌ها در نوار جنوبی کشور از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان و بوشهر بوده که در برخی نقاط به صورت موضعی تا بالای ۱۵میلی‌متر دریافت شده است.  وی افزود: پیش‌بینی می‌شود بارش‌‌‌ها در بخش‌‌‌های عمده دامنه غربی زاگرس، دامنه جنوبی البرز و فلات مرکزی تداوم داشته باشد.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه بارش‌های مونسون اواخر خرداد از سمت اقیانوس هند با عدم‌تعادل حرارتی در آسیا فعال می‌‌‌شود و با چند هفته تاخیر از نیمه دوم تیرماه ایران را نیز فرامی‌گیرد، گفت: باران‌‌‌های مونسونی هر تابستان تقریبا به‌صورت کمیابی در جنوب شرق کشور فعال هستند که این جریان امسال نسبت به دهه اخیر با شدت بسیار بیشتر فعال است و پس از پایان این سامانه و فروکش‌کردن آن، تحلیل‌‌‌های لازم انجام می‌شود. قاسم‌زاده تصریح کرد: بارش‌‌‌های موسمی یا بارش‌‌‌های مونسن هند که از جنوب شرق وارد ایران می‌‌‌شوند، معمولا سامانه بسیار ناپایداری هستند، به این معنی که کانون بارش‌‌‌ها به‌شدت متغیر هستند و در پیش‌بینی‌‌‌ها هم عدم‌قطعیت بالایی وجود دارد که همین امر باعث شده است در سطح وزارت نیرو از نظر ایمنی‌ساز‌‌‌ها و هشدار به مردم تمهیدات لازم را بیندیشیم.

وی ادامه داد: در همین راستا ستاد فرماندهی سیل در وزارت نیرو جلسه‌های متعددی را در هفته‌‌‌های اخیر برگزار کرده است و سامانه‌ها به‌روزرسانی و موارد پیگیری و رصد می‌شوند. تا الان نیز هشدار‌‌‌های لازم به استان‌‌‌های درگیر این موضوع، به‌ویژه در مناطقی که شدت بارش‌‌‌ها و احتمال سیلاب بالاست، داده شده است.