شافعی از آمادگی و تمایل بخش‌خصوصی ایران برای نقش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آفرینی جدی در تعاملات کشورهای عضو «دی-‌۸»  خبر داد و تاکید کرد: «ایران با بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مندی از منابع گسترده نفتی و گازی و اقلام مختلف معدنی و قرارگیری در چهارراه ترانزیتی شرق و غرب و شمال و جنوب و دسترسی مناسب به بازارهای منطقه، آماده نقش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آفرینی گسترده برای قرارگیری در این زنجیره و پذیرش سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف است.» وی بیان کرد: «من به‌عنوان نماینده بخش‌خصوصی جمهوری اسلامی ایران تمایل دارم نکاتی را به استحضار برسانم. گروه اقتصادی «دی-‌۸» متشکل از هشت کشور درحال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توسعه اسلامی، از ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بدیلی در حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف اقتصادی، جغرافیایی، فرهنگی و منابع انسانی بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مند است که این ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بدون همفکری و همکاری جدی اعضا، فعال نخواهد شد. این گروه بر پایه مبانی محکم و قابل‌اتکایی تاسیس شده است؛ کشورهایی با جمعیتی بیش از یک‌میلیارد نفر و تولید ناخالص اقتصادی بیش از ۴ تریلیون دلار که با توجه به مناسبات حسنه میان اعضا، می‌توانند قدرتی غیرقابل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انکار در عرصه اقتصادی و همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های چندجانبه باشند.»

رئیس اتاق بازرگانی ایران بخش‌خصوصی و اتاق‌های بازرگانی را موتور محرکه اقتصاد معرفی کرد. به گفته شافعی «گرچه دولت‌ها در حال اجرای نقش اساسی تسریع‌دهنده و فعال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده رشد اقتصادی هستند؛ اما این مشارکت بخش‌های خصوصی فعال به‌عنوان موتور محرک همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سازمان «دی-‌۸» در زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تجاری و بازرگانی است که می‌تواند از این فرصت همکاری بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مند و منتفع‌شود.»

همایش اتاق‌های بازرگانی هشت‌کشور عضو «دی-‌۸» متشکل از کشورهای ایران، پاکستان، ترکیه، بنگلادش، نیجریه، مالزی، اندونزی و مصر طی دو روز به میزبانی اتاق بازرگانی بنگلادش در شهر داکا برگزار می‌شود. رئیس اتاق بوشهر و دو نماینده از مجلس شورای اسلامی نیز در هیات اتاق ایران حضور دارند. در حاشیه این همایش، نمایشگاهی نیز به‌منظور معرفی توانمندی‌ها و قابلیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اتاق‌های بازرگانی برگزار شده است.