گروه صنعت و معدن- ریزش دیواره شمالی معدن انگوران، هیچ‌گونه خسارت مالی و جانی در بر نداشت. به گزارش روابط‌عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، این برای نخستین بار در کشور است که حوادث معدنی این‌گونه مهار شده است. شکستگی و رانش دیواره شمالی معدن انگوران به سبب مشرف بودن این معدن به ارتفاعات کوه‌های بالقیس، میزان بارندگی بالا در منطقه و لغزش لایه‌های معدن ایجاد شده است. از سوی دیگر وجود لایه رسی در زیر طبقات آهکی باعث تجمع آب شده و این امر سستی لایه‌های بالاتر را تشدید کرده است.

برداشت‌های نامتعارف

از سوی دیگر برداشت‌های نامتعارف سال‌های گذشته و عدم طراحی مناسب باعث ناپایداری پله‌های معدن انگوران شده است. این در حالی است که طراحی‌های معدن باید براساس اصول ژئوتکنیکی انجام می‌گرفت.

در این شرایط به‌رغم تمهیدات اندیشیده شده و استفاده از کارشناس مجرب داخلی و خارجی، کاهش سرعت لغزش دیواره‌ها میسر نشد.

با این حال برای هیچ یک از ۵۰۰ پرسنل فعال معدن و تجهیزات مورد استفاده مشکلی ایجاد نشده است. در این شرایط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی (ایمپاسکو) طراحی‌های جدید برای برداشت باطله‌ها را انجام داده تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، معدن فعالیت خود را از سر گیرد.موجودی خاک انگوران نشان می‌دهد مواد اولیه موردنیاز در اختیار کارخانه‌های تولید شمش سرب و روی قرار خواهد گرفت.