به گزارش خبرگزاری فارس، علی رسولیان افزود: در این دهه ۱۸۴پروژه زیرساختی آماده بهره‌‌‌برداری شده که حدود ۹۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری زیرساختی برای این پروژه‌‌‌ها انجام شده است. رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌‌‌های صنعتی ایران افزود:‌‌‌ بزرگ‌ترین شهرک صنفی - تولیدی با همکاری اصناف آماده بهره‌‌‌برداری در این دهه است. وی افزود: سال گذشته براساس دستور رئیس‌‌‌جمهور به وزیر صمت مقرر شد تا واحدهای راکد صنعتی کشور در داخل و بیرون از شهرک‌‌‌ها شناسایی و احیا‌‌‌ شوند؛ در نتیجه اقداماتی انجام شد و بر این اساس ۱۲‌هزار و ۶۷واحد راکد مورد شناسایی قرار گرفت. رسولیان بیان کرد: براساس اقدامات انجام‌شده، سال گذشته ۱۵‌درصد از تعداد واحدهای راکد کاهش یافت. البته الگوی ما شناسایی و اولویت‌‌‌بندی براساس بازار و زنجیره تولید این واحدهاست تا در اولویت احیا قرار گیرند.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌‌‌های صنعتی ایران اظهار کرد: امسال نیز بخش دیگر احیای واحدهای راکد در دستور کار قرار دارد و احیای ۲‌هزار واحد راکد در سال‌جاری هدف‌گذاری شده است؛ در نتیجه برای امسال افزایش ظرفیت ۱۳۴واحد نهایی شده و تاکنون ۱۸۶واحد راکد احیا شده و فرآیند به‌طور جدی در حال انجام است. وی افزود: براساس گزارش به‌‌‌دست آمده، همه واحدهای راکد قابلیت احیا را ندارند و در مجموع براساس برآورد‌‌‌های انجام‌شده ۶۲‌درصد از واحدها امکان راه‌‌‌اندازی مجدد را دارند، ۵۷‌درصد هم برای احیای مجدد اعلام آمادگی کرده‌‌‌اند. رسولیان در مورد تامین برق شهرک‌‌‌های صنعتی اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص تامین زیرساخت‌‌‌های صنعت و معدن حساسیت ویژه‌‌‌ای دارد. در جلسات متعددی حضور پیدا کرده‌ و تلاش کردیم کمترین قطعی برق در حوزه صنعت اتفاق بیفتد.

وی افزود: کشور با کمبود برق مواجه است و اصرار ما بر این است که بیشترین صرفه‌‌‌جویی در سایر بخش‌‌‌ها باشد تا تولید را تحت‌تاثیر منفی قرار ندهد و با پیگیری‌‌‌ها اقدامات خوبی انجام شده و لازم است از وزارت نیرو تشکر شود.  رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌‌‌های صنعتی ایران گفت: عمده قطعی‌‌‌های برقی که امسال به وقوع خواهد پیوست، براساس برنامه خواهد بود. با مدیران شهرک‌ها و بخش خصوصی مذاکراتی انجام شده است تا کمترین اثر منفی داشته باشد و توافق شده که مثلا یک‌روز قطعی برق وجود داشته باشد و برق واحدها از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۱ شب قطع شود. البته در برخی مناطق کمتر هم خواهد بود؛ بنابراین قطعی خارج از برنامه کاهش یافته است. رسولیان بیان کرد: امیدواریم با کمک وزارت نیرو سامانه‌‌‌ای مستقر شود تا کنترل واحد به واحد ایجاد شود و مشکلی نباشد.

وی افزود: موضوع تامین برق بر عهده وزارت نیروست؛ اما تلاش کرده‌‌‌ایم از دو طریق تامین برق داشته باشیم. اول اینکه سعی کرده‌‌‌ایم تا آنجا که برای بنگاه‌‌‌های اقتصادی امکان‌پذیر است، DG‌هایی (دیزل ژنراتور) برای پیک داشته باشند یا CHP (مولد کوچک‌مقیاس) را تشویق کنیم. در مصوبه دولت هم مشوقی را دریافت کرده‌‌‌ایم که کسانی که برق تولید می‌کنند بتوانند مازاد بر تولید را ترانزیت کنند و به سایر واحدهای تولیدی - صنعتی بفروشند و هزینه ترانزیت هم دریافت نشود.

رسولیان اظهار کرد: قیمت خرید برق از DG‌ها و CHP‌ها افزایش یافته است و براساس مجوز وزیر صمت، مجوز واردات DG و CHP دسته دوم برای واردات تا پایان شهریور دریافت شده است تا بتوانند نیروگاه‌‌‌های کوچک‌مقیاس را وارد کشور کنند و مصوب شده که برای تولید هر مگاوات ۱۰۰متر زمین رایگان در اختیار بخش خصوصی قرار داده شود. در حوزه CHP هم حدود ۵۰۰مگاوات افزایش ظرفیت تولید در شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی داشتیم، ۴۰۰مگاوات نیز واحدهای صنعتی از طریق DG خود تامین اضافه کردند.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌‌‌های صنعتی ایران با بیان اینکه تولید انرژی خورشیدی بسیار اهمیت دارد، اظهار کرد: در این موضوع مشارکت می‌‌‌کنیم و مصوبه ایجاد شهرک‌‌‌های خورشیدی در سطح کشور دریافت شده است که شهرک‌‌‌هایی ایجاد و به بخش خصوصی واگذار شده و براساس تفاهم‌‌‌نامه با وزارت نیرو مقرر شده که خرید تضمینی از این شهرک‌‌‌ها انجام شود و با مشارکت بوروکراسی و زمان کاهش یابد.  وی بیان کرد: یکی از شهرک‌‌‌های خورشیدی در یکی از استان‌‌‌ها در حال نهایی شدن است و زمین آن مشخص شده است. همچنین برای واحدهای تولیدی مجوز دریافت شده تا بتوانند تا ۲۰۰کیلووات خرید تضمینی انجام دهند.

رسولیان با بیان اینکه لکه‌‌‌های صنعتی در تهران وجود دارد که متولی مشخص ندارد، بیان کرد: با پیگیری وزارت صمت و عنایت آقای مخبر در دولت مصوب شد که کار سامان‌دهی ۳۸لکه صنعتی با کمک بخش خصوصی انجام شود. وی در ادامه گفت: یکی از اقدامات خوب در وزارت صمت ایجاد ستاد سرمایه‌گذاری ویژه برای کل طرح‌‌‌های صنعتی براساس آمایش سرزمین و طبق مناطق و ظرفیت‌‌‌ها و نوع کالاهایی است که باید تولید شوند و مطالعات کامل آن انجام شده و امسال برای این موضوع مشوق‌‌‌هایی در نظر گرفته شده است.