گروه صنعت و معدن- یک مقام سازمان زمین‌شناسی از سیاست سازمان مدیریت برای پرداخت وام به طرح‌های اکتشافی انتقاد کرد. مدیر کل دفتر نظارت و اکتشافات معدنی این سازمان با بیان این که برای طرح‌های اکتشافی که ریسک آن توسط خود متقاضی پذیرفته ‌شود، سقف پرداخت تسهیلات ۲۰میلیون تومان تعیین شده است، افزود: عملا با این روش طرح‌های فلزی کمتر تسهیلات دریافت می‌کنند، در حالی که این طرح‌ها به تسهیلات بیشتری نیاز دارند.

وی خاطرنشان کرد: با این روش، طرح‌های فلزی باید به صندوق بیمه مراجعه کنند که اگر صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی نیز معدن آنها را بیمه نکند، عملا نمی‌توانند از تسهیلات استفاده کنند.نادعلی اسماعیلی اظهار داشت: قبلا روش دیگری در اعطای تسهیلات برای طرح اکتشافی بخش معدن اعمال می‌شد که احتیاج به بیمه نداشت و در تبصره بودجه، تامین بخشی از هزینه‌های اکتشاف به صورت بلاعوض دیده شده بود. وی گفت: روش قبلی طی سال‌های ۷۸ تا پایان سال ۸۳ انجام شد که نتایج بسیار خوبی به دنبال داشت. اسماعیلی ادامه داد: در سال ۸۴ با آغاز برنامه چهارم توسعه، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصمیم گرفت تا متقاضیان دریافت تسهیلات برای فعالیت اکتشافی یا معدن را بیمه کنند و یا چنانچه طرح آنها مورد تائید وزارت صنایع و معادن است در صورتی که خود متقاضی ریسک معدن را به عهده بگیرد، برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شود. وی گفت: آنچه تاکنون از طر‌ح‌های اکتشافی که در وزارت صنایع و معادن و صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی مصوب و به بانک ارائه شده شامل ۷۰طرح به مبلغ ۹۴۷میلیون تومان بوده است و از این رقم ۵۲ طرح به مبلغ ۶۱۳میلیون تومان ریسک آن توسط خود متقاضی پذیرفته شده و ۱۸ طرح به مبلغ

۳۳۳میلیون تومان مربوط به طرح‌هایی است که صندوق بیمه، ریسک آنها را بیمه کرده است. وی گفت: هم‌اکنون هنوز ۵۰۰میلیون تومان از اعتبار سال ۸۴ برای اعطای تسهیلات به بخش اکتشاف فعالیت‌های معدنی باقی مانده است که در دستور کار قرار دارد.