پول خرید بنزین به صندوق مشترک استراتژیک بین دو کشور واریز می‌شود و این صندوق قرار است منابع مالی اجرای طرح‌های طرف ایرانی در ونزوئلا را تامین کند گروه صنعت و معدن- معاون رییس طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ونزوئلا آخرین وضعیت همکاری‌های صنعتی و اقتصادی بین دو کشور را تشریح کرد.

محسن شاطرزاده معاون اقتصادی وزارت صنایع و معادن که به نظر می‌رسد وزیر او را مجری بررسی، نظارت و پیگیری فعالیت‌های صنعتی مشترک ایران و ونزوئلا تعیین کرده باشد از امضا ۳۵تفاهمنامه و قرارداد در جریان سفر اخیر رییس‌جمهور کشورمان به ونزوئلا خبر داد که با این حساب مجموع تفاهمنامه‌ها و قراردادهای امضا شده بین دو کشور تاکنون به ۱۶۰فقره رسیده است.

وی گفت: ارزش قراردادهای قبلی بین ایران و ونزوئلا بیش از یک‌میلیارد دلار و ارزش یادداشت تفاهم‌های امضا شده نیز ۵/۶میلیارد دلار بود که در سفر اخیر حدود ۵/۶میلیارد دلار قرارداد بین دو کشور امضا شده و یا در حال نهایی شدن برای امضا است. همچنین ظرفیت اسناد قراردادی که در آینده بین ایران و ونزوئلا نهایی و به امضا خواهد رسید حدود ۱۷میلیارد دلار است که یادداشت تفاهم‌های قراردادها و تعهدنامه‌ها را شامل می‌شود.

صندوق مشترک استراتژیک ایران و ونزوئلا

شاطرزاده که نتایج اقتصادی سفر اخیر رییس‌جمهور کشورمان و همراهان او به ونزوئلا را تشریح می‌کرد از تاسیس صندوق مشترک استراتژیک بین ایران و ونزوئلا با سرمایه‌ای معادل ۲میلیارد دلار خبر داد که سهم هر کدام از کشورها از تامین این سرمایه

یک‌میلیارد دلار است. کاربرد این صندوق تامین منابع مالی برای اجرای پروژه‌های ایرانی در ونزوئلا عنوان شده است.

شاطرزاده همچنین گفت: در این سفر یک تفاهمنامه درخصوص خرید بنزین از ونزوئلا میان وزارت نفت ایران و وزارت انرژی ونزوئلا به امضا رسید که بر این اساس قرار شد پولی که ایران بابت خرید بنزین به ونزوئلا می‌پردازد به صندوق مشترک استراتژیک واریز شود.

شاطرزاده در عین حال به حجم خرید بنزین از ونزوئلا هیچ اشاره‌ای نکرد.

به گفته سرپرست امور تولید وزارت صنایع و معادن هم‌اکنون و به منظور پیگیری و نظارت برای اجرای طرح‌ها دفتر نمایندگی وزارت صنایع کشورمان در ونزوئلا احداث شده است که به زودی وزارت صنایع ونزوئلا نیز نمایندگی خود در ایران را افتتاح خواهد کرد.

شاطرزاده در ادامه امضای قرارداد ساخت ۴ فروند کشتی و ساخت ۶ سکوی ثابت و شناور توسط یک شرکت ایرانی را از جمله سندهای همکاری یاد شده برشمرد.

شاطرزاده از امضای قرارداد احداث کارخانه دوم سیمان در اجلاس اخیر در ونزوئلا خبر داد و گفت: این کارخانه به ظرفیت یک‌میلیون تن در استان لارا در ونزوئلا احداث خواهد شد.

وی همچنین از امضای یک تفاهمنامه نزدیک به قرارداد برای احداث کارخانه شکر از نیشکر میان وزارت صنایع و معادن و طرف ونزوئلایی، امضای یادداشت تفاهم نزدیک به قرارداد در خصوص ایجاد شرکت مشترک پتروشیمی میان دو کشور، امضای تفاهمنامه تاسیس یک شرکت مشترک نفتی ایران در ونزوئلا با عضویت ۴ کنسرسیوم را نیز از جمله سندهای همکاری یاد شده میان دوکشور برشمرد.

مدیران صنعتی ونزوئلا آموزش در ایران

معاون اقتصادی و امور بین‌‌الملل وزارت صنایع و معادن همچنین از امضای تفاهمنامه‌ای در خصوص آموزش مدیران صنایع ونزوئلا در ایران خبر داد و گفت: به‌زودی هیاتی از این کشور برای امضای قرارداد به ایران خواهد آمد.

به گفته وی در اجلاس اخیر، یک تفاهمنامه در خصوص ایجاد خط هوایی مشترک میان دو کشور، قرارداد مشترک میان شرکت پتروپارس ایران و شرکت نفت ونزوئلا برای ارائه خدمات مشاوره بلوک نفتی آیا کوچو، قرارداد میان دو کشور در زمینه مسکن برای ساخت ۷هزار واحد مسکونی توسط امضای یادداشت تفاهم احداث شهرک اقماری در حومه کاراکاس نیز ازجمله ۳۵ سند همکاری می‌باشد.

ساخت هواپیمای کوچک ایران در ونزوئلا

شاطرزاده یاداشت تفاهم نزدیک به قرارداد برای ساخت ۲۰ فروند هواپیمای کوچک ۴ نفره ۱۰ فروند در ایران و۱۰ فروند در ونزوئلا با انتقال تکنولوژی، قصد نامه مشارکت شرکت فولاد در ونزوئلا به ظرفیت ۵/۱میلیون تن، امضای یادداشت تفاهم برگزاری نمایشگاه صنعتی ایران در ونزوئلا درماه مارس، امضای یادداشت تفاهم نزدیک به قرارداد برای ساخت تجهیزات رادیو و تلویزیون در ونزوئلا توسط یک شرکت ایرانی و امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های رسانه‌ای را از جمله سندهای همکاری برشمرد.

وی گفت: امضای قرارداد احداث کارخانه جوجه‌کشی درونزوئلا، امضای قصدنامه ایجاد شرکت مشترک درزمینه صنایع غذایی، امضای قرارداد ساخت دوچرخه، ویلچر و سه‌چرخه در ونزوئلا که به‌زودی ۱۰۰هزار دستگاه دوچرخه به صورت CKD وارد آن کشور شده و مونتاژ می‌شود، یادداشت تفاهم احداث کارخانه ساخت صندلی‌های بیمارستانی و دستگاه‌های دندانپزشکی، امضای یادداشت تفاهم برای انتقال دانش فنی کارخانجات لبنیات از جمله این سندهای همکاری محسوب می‌شود.