هادی تیزهوش‌تابان در گفت‌‌‌وگو با «اتاق ایران‌آنلاین» با اشاره به توافق برای ۱۰برابر شدن حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در حاشیه همایش مشترک تجاری دو کشور گفت: زیرساخت‌‌‌های موجود، پاسخگوی افزایش ۱۰برابری تجارت میان ایران و روسیه نخواهد بود و برای تحقق این مهم ضرورت دارد تا برنامه‌‌‌ریزی و سرمایه‌گذاری وسیعی در حوزه‌‌‌های مختلف صورت پذیرد.

رئیس اتاق مشترک ایران روسیه افزود: باید به‌‌‌گونه‌‌‌ای برنامه‌‌‌ریزی کرد که از ظرفیت‌‌‌های موجود در تمام حوزه‌‌‌های زمینی، دریایی، ریلی و هوایی به صورت هم‌‌‌زمان بهره‌‌‌مند شویم و در این زمینه اولویت‌‌‌بندی کنیم.

تیزهوش‌تابان تاکید کرد: از سوی دیگر برای تحقق این هدف‌‌‌گذاری ضرورت دارد در حوزه تولیدات کشور، تحول اساسی صورت پذیرد و تولیدات براساس نیاز بازار هدف، الزامات و استانداردهای آن صورت پذیرد. همچنین قیمت و کیفیت محصولات باید به‌‌‌گونه‌‌‌ای تغییر یابد که بتوان در بازار با سایر رقبای قدرتمند رقابت کرد.رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه ادامه داد: نکته مهم و اساسی این است که در این مسیر باید ترکیب تراز تجاری دو کشور اصلاح شود و در حالت تعادل قرار گیرد. در شرایط فعلی کفه ترازو به شکل ملموسی به سمت روسیه است و میزان صادرات به این کشور در مقابل واردات از این کشور ناچیز است.

تیزهوش‌تابان با اشاره به افت ۱۲درصدی در وزن و ۲۹درصدی در ارزش صادرات ایران به روسیه در دو ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیان کرد: اگرچه برای اظهارنظر درخصوص روند تجاری دو کشور باید بازه بلندمدت‌‌‌تری را بررسی کرد، اما آنچه مسلم است در داخل کشور شرایط حاکم بر اقتصاد و بی‌‌ثباتی چه در حوزه کلان اقتصاد، مانند قیمت ارز و چه در حوزه قوانین و مقررات، مانند بخشنامه‌‌‌های مرتبط با بازگشت ارز و اخذ عوارض از صادرات به‌‌‌گونه‌‌‌ای شکل‌‌‌گرفته است که کاهش صادرات غیرنفتی دور از ذهن و غیرقابل پیش‌بینی نخواهد بود. از آن سو فدراسیون روسیه باتوجه به قرار داشتن در شرایط جنگی، به افزایش درآمدهای صادراتی خود تمایل دارد و به طور حتم برای افزایش صادرات خود به بازارهای هدف اقدام می‌کند.

وی افزود: البته محصولات وارداتی از روسیه اغلب مواد اولیه موردنیاز تولید و مایحتاج اساسی مانند چوب، غلات و روغن است و از این نظر با توجه به شرایط حاکم بر منطقه می‌‌‌توان نسبت به ذخیره این مواد اطمینان نسبی داشت.

تیزهوش‌تابان با اشاره به وقوع جنگ اوکراین و روسیه و عدم‌بهره‌‌‌برداری مناسب ایران از این فرصت گفت: شرایط حاکم بر اقتصاد و تولید کشور به‌‌‌گونه‌‌‌ای است که نمی‌‌‌توانیم از فرصت‌‌‌های منطقه‌‌‌ای به نحو مطلوب بهره‌‌‌برداری کنیم و این موضوع تنها مربوط به جنگ اوکراین نیست. ما در هنگام اختلاف ترکیه و روسیه هم نتوانستیم از فرصت ایجادشده به نحو مطلوب استفاده کنیم. به عبارت دیگر، اقتصاد و حوزه تولید ایران چابک نیست و نمی‌‌‌تواند متناسب با شرایط محیطی واکنش لازم را نشان دهد.

البته در راستای تعاملات ایران و روسیه، اخیرا مسوولان گمرک ایران در سفر به مسکو و دیدار با مقامات گمرکی روسیه، تسهیل برخی رویه‌‌‌های گمرکی میان دو کشور را بررسی کردند.

به گزارش «ایسنا»، در دیدار دوجانبه روسای کل گمرک ایران و خدمات گمرکی فدرال روسیه در خصوص مسائل مشترک گمرکی از جمله چگونگی اجرای تسهیلات گمرکی برای صادرکنندگان ایرانی، اجرای برخط تبادل اطلاعات، طرح و اقدامات مربوط به انعقاد و اجرای سریع‌‌‌تر موافقت‌‌‌نامه شناسایی متقابل فعالان اقتصادی ایران و روسیه، چگونگی تبادل ارزش پایه گمرکی، اعزام رایزن گمرکی، پیشنهاد امضای سند یادداشت ‌‌‌تفاهم تسهیل ترانزیت سه‌جانبه ایران، جمهوری‌آذربایجان، روسیه و درخواست فعالان اقتصادی ایرانی حوزه روسیه برای رفع تبعیض در پهلوگیری کشتی‌‌‌های ایرانی در بنادر جنوبی روسیه بحث و تبادل نظر شد.