گروه صنعت و معدن - محموله توقیف شده آهن غیراستاندارد در شمال کشور همچنان در انبار گمرک جمهوری اسلامی ایران است و ترخیص آن منوط به کسب اجازه از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی است. به گزارش خبرنگار ما، موسسه استاندارد چندی پیش و به دنبال ارزیابی کیفی و مراحل آزمون استاندارد از محموله‌های وارداتی به کشور از ورود ۱۳۰هزار تن آهن‌آلات غیراستاندارد به کشور جلوگیری کرد.

این محموله‌های آهن غیراستاندارد که قرار بود از مبادی گمرکی استان‌های گیلان و مازندران وارد کشور شوند، در حال حاضر در انبارهای گمرک ضبط شده است.

علی‌اصغر توفیق در این ارتباط به ایرنا گفته است: نظر موسسه استاندارد در مورد محموله اخیر تیرآهن وارداتی از مبادی استان‌های گیلان و مازندران شفاف است و موسسه استاندارد نظر خود را براساس نتایج آزمایشگاهی اعلام کرده و تصمیم‌گیری در مورد اجازه ترخیص این محموله به عهده مقامات ذی‌ربط است. این در حالی است که گمرک ایران نیز به دلیل اعلام نظر مشروط موسسه استاندارد در خصوص یک محموله وارداتی تیرآهن، از ترخیص این محموله از مبادی ورودی استان‌های مازندران و گیلان جلوگیری کرده است. موسسه استاندارد استفاده‌از این تیرآهن‌ها را به طرح‌های زیربنایی و عمرانی محدود کرده، در این حال گمرک نیز اعلام کرده است که به شرطی اجازه ورود این محموله را به کشور می‌دهد که موسسه استاندارد نظر صریحی در مورد استاندارد بودن یا نبودن این محموله ، اعلام کند. گمرک ایران اعلام کرده است، واردکنندگان تیرآهن در صورت ارائه گواهی از موسسه استاندارد به این سازمان، می‌توانند تیرآهن‌های وارداتی را ترخیص کنند، اما موسسه استاندارد همچنان بر نظر مشروط خود در مورد این محموله پافشاری می‌کند. به گزارش دنیای اقتصاد ۱۲ روز پیش رییس اتحادیه آهن‌فروشان از رفع توقیف محموله ۱۳۰هزار تنی آهن‌آلات در گمرک خبر داده بود و گفته بود محموله آهن‌آلات وارد بازار می‌شوند. اما چند روز بعد مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان گیلان اعلام کرد، فولادهای غیراستاندارد وارد بازار نشدند. براساس این گزارش، موسسه استاندارد در بررسی های کنترل کیفی محموله آهن‌آلات وارد شده از مبادی شمالی کشور به این نتیجه رسیده که مقاطع فولادی وارد شده سبک‌تر از حد استاندارد هستند و لذا غیراستاندارد می باشند. گمرک شمال کشور نیز پیرو این تشخیص موسسه استاندارد از ترخیص آنها به کشور جلوگیری می‌کند. اما رییس اتحادیه آهن فروشان می‌گوید: آهن سبک نشانه غیراستاندارد بودن آن نیست، زیرا استحکام آهن ربطی به سبک یا سنگین بودن آهن ندارد.