به گزارش «ایرنا» سعید محمد در یک نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس آمارها صادرات از مناطق آزاد به خارج از مرزهای کشور یک‌میلیارد و ۹۶‌میلیون دلار و از مناطق ویژه اقتصادی ۱۵‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون دلار انجام‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده که البته این آمارها شامل ترانزیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های انجام‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده نمی‌شود و تماما مربوط به تولیدات مناطق می‌شود.

وی افزود: با وجود تمام اخبار کذب مبنی‌بر سکوی وارداتی‌بودن مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سال‌۱۴۰۰ شاهد واردات یک‌میلیارد و ۱۰۶‌میلیون دلار در مناطق آزاد و سه‌میلیارد و ۵۹۰‌میلیون دلار در مناطق ویژه اقتصادی بودیم که مجموع آن به چهار‌میلیارد و ۷۰۰‌میلیون دلار رسیده است. محمد تاکید کرد: تراز تجاری در مناطق ویژه اقتصادی در سال‌۱۴۰۰ به ۱۱‌میلیارد دلار رسید، ‌البته در مناطق آزاد این تراز منفی است، اما فاصله ۱۰‌میلیون دلاری دارد؛ این رقم در سال‌۹۵ حدود ۹۰۰‌میلیون دلار منفی بود؛ ولی با برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صورت‌گرفته در سال‌۱۴۰۱ تراز تجاری مثبت خواهد شد. وی درخصوص سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری در این مناطق در سال‌۱۴۰۰ تصریح کرد: ۳۶‌هزار میلیارد‌تومان در مناطق آزاد تجاری و ۶۴‌هزار میلیارد‌تومان در مناطق ویژه اقتصادی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری شده که مجموع آن به ۱۰۰‌هزار میلیارد‌تومان سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری داخلی می‌رسد.

مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به وضعیت معاملات در مناطق آزاد، عنوان کرد: در سال‌های گذشته معاملات ملکی بسیاری شکل گرفته و در ابهام قرار داشت که با بررسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حقوقی به آنها رسیدگی شد. وی افزود: از شهریورماه سال‌گذشته تاکنون ۱۰‌میلیون و ۸۰۰‌هزار مترمربع به ارزش ۸۳‌هزار میلیارد‌تومان که نزدیک به رقم بودجه عمرانی کشور است با روش‌های حقوقی و قضایی به نفع مناطق آزاد برگشته است و در سال‌جاری بیش از این میزان بازخواهد گشت.

محمد با بیان اینکه در ۱۵۰ کشور جهان بیش از پنج‌هزار و ۷۰۰منطقه آزاد و ویژه اقتصادی وجود دارد، تصریح کرد: در ایران با توجه به سیاست‌های توسعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای هشت منطقه آزاد در کشور داریم که هفت منطقه ازجمله اردبیل، قصرشیرین، مهران، بوشهر، زابل و اینچه‌‌‌‌‌‌‌‌‌برون نیز مصوب و در حال راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندازی است، ۳۳ منطقه ویژه اقتصادی داریم و ۴۶ منطقه دیگر نیز باید ایجاد شود. وی با بیان اینکه ظرفیت بسیاری در این مناطق وجود دارد، عنوان کرد: ۱۰‌درصد از کل هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های توسعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و زیرساختی توسط دبیرخانه مناطق آزاد تامین می‌شود و ۹۰‌درصد دیگر توسط بخش‌خصوصی انجام می‌شود.

مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه در سال‌گذشته دبیرخانه شورای‌عالی مناطق ۶‌هزار و ۳۷۰ میلیارد‌تومان هزینه توسعه زیرساخت‌ها شامل حمل‌‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل عمران منطقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای گردشگری صنعت و معدن را انجام داده است، اظهار کرد: درزمینه ایجاد شغل ۵۳۱‌هزار شغل مستقیم ایجادشده که ۳۶۰‌هزار شغل مربوط مناطق آزاد و ۱۷۱‌هزار شغل مربوط به مناطق ویژه اقتصادی است.

وی تصریح کرد: دو‌هزار و ۵۳۰ واحد تولیدی فعال داریم که یک‌هزار و ۷۷۰ واحد آن در مناطق آزاد و ۷۵۴ واحد آن در مناطق ویژه اقتصادی واقع‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده است و بیش از ۴۷‌هزار واحد صنفی مستقر هستند و ۲‌هزار و ۳۰۰ واحد خدماتی تخصصی مانند پولی، لجستیکی و بانکی فعالیت می‌کنند. محمد عنوان کرد: ارزش تولیدات واحدهای مستقر در مناطق آزاد در سال‌۱۴۰۰ به ۵۹۲‌هزار میلیارد‌تومان رسید‌ که ۴۷‌هزار میلیارد‌تومان آن در مناطق آزاد و ۵۴۵‌هزار میلیارد‌تومان آن در مناطق ویژه بود. وی درخصوص گردشگری در مناطق آزاد نیز گفت: نوروز امسال چهار‌میلیون و ۹۰۰‌هزار گردشگر به این محدوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها سفر کردند که این رقم نسبت به نوروز سال‌۹۸ و پیش از آغاز کرونا رشد ۳۰‌درصدی را نشان می‌دهد. دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه بعد از ممنوعیت واردات خودرو در سال‌۱۳۹۷، مناطق آزاد نیز وارداتی نداشت، تصریح کرد: در این سال‌ها با مشکل خودرو مواجهه بودیم که چهره کیش و قشم به‌عنوان جزایر گردشگری را خراب کرد.

وی با بیان اینکه از واردات سال‌های گذشته حدود دو‌هزار و ۵۰۰خودرو در اختیار سازمان اموال‌تملیکی قرار داشت، تاکید کرد: پیگیر بودیم تا با صدور رای دادگاه مبنی‌بر عدم‌امکان استفاده این خودروها در سرزمین اصلی بتوانیم از آنها در مناطق آزاد بهره ببریم که موافقت اولیه نیز کسب شد اما با توجه به زمان‌بر‌بودن و نیاز به تامین خودرو در جریان جام‌جهانی، درخواست کردیم که خودرو‌ها به‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور مستقیم به مناطق آزاد وارد شوند.

مشاور رئیس‌جمهور گفت: در دو هفته گذشته واردات خودرو در هیات‌دولت مطرح شد و موردتایید قرار گرفت و مقرر شد که پس از تعیین شیوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌نامه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروی برقی به‌‌‌‌‌‌‌‌‌صورت نامحدود وارد مناطق آزاد کشور شود.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت:  قطر درخواست کرده است تا آژانس‌‌‌‌‌‌‌‌‌های هواپیمایی، بسته کاملی برای حمایت از مسافران و گردشگران تهیه و ارائه کنند تا بتوان اقدامات مناسبی انجام داد. وی افزود: مطابق هماهنگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های انجام‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده در پروازهایی که در طول بر‌گزاری جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ به ایران انجام می‌شود، نیازی به صدور ویزا وجود نداشته باشد تا اگر کسی نخواهد مهر ایران در پاسپورت ثبت نشود. مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته برای ایجاد بانک آف‌‌‌‌‌‌‌‌‌شور، اظهار کرد: در ۶ماه گذشته طی مذاکرات با بانک مرکزی مجوز تاسیس بانک آف‌‌‌‌‌‌‌‌‌شور صادر شد و اکنون به‌دنبال جذب سهامداران خارجی هستیم که بتوان مقدمات راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندازی آن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه آف‌‌‌‌‌‌‌‌‌شور یک شعبه ارزی بانکی مستقل از بانک‌مرکزی در مناطق آزاد است، تاکید کرد: با راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندازی این بانک ایرانیان خارج از کشور می‌توانند ارز خود را برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری مناطق آزاد به کشور بیاورند و با توجه به تحریم‌ها با مشکلی مواجه نشوند. دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار کرد: در حال‌حاضر مناطق آزاد ۲۰ سال‌و مناطق ویژه اقتصادی ۱۳سال‌معافیت مالیاتی و گمرکی دارند اما در دی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه سال‌گذشته قانون مالیات ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزوده باری تصویب شد که مشکلات فراوانی ازجمله دوبرابر‌شدن مالیات را به‌دنبال داشت. وی با بیان اینکه به‌دنبال اصلاح این قانون هستیم، گفت: درصورتی‌که این روند ادامه داشته باشد امکان کوچ سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. محمد همچنین درباره احداث مناطق آزاد مشترک با کشورهای همسایه گفت: تفاهم‌نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی در این زمینه با قطر، ارمنستان و عمان نهایی شده که به‌‌‌‌‌‌‌‌‌زودی به امضا خواهد رسید ‌و همچنین از سوی روسیه، سوریه و اقلیم کردستان برای راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندازی مناطق آزاد مشترک علاقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌مندی‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی وجود دارد.