هفدهمین اجلاس مشترک همکاری‌‌‌های اقتصادی ایران و ارمنستان در حالی به ریاست علی‌اکبر محرابیان و مهر گریگوریان، معاون نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان و با حضور نمایندگان دستگاه‌‌‌های اجرایی دو کشور برگزار شد که دو طرف تاکنون ۱۶‌اجلاس را پشت سر گذاشته‌‌‌اند؛ اجلاس‌‌‌هایی که از سال ۱۳۹۱ مسوولیت آن بر عهده وزارت نیرو گذاشته شد و به‌‌‌رغم وقفه‌‌‌های مقطعی و کوتاهی که عواملی همچون گسترش کرونا و وقوع جنگ در منطقه قره‌باغ بر روند برگزاری آنها گذاشت، اما نتوانست پیگیری‌‌‌های دوسویه را برای تداوم همکاری‌‌‌ها تحت‌الشعاع قرار دهد.شاید بتوان سرفصل همکاری‌‌‌های دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان را در بخش انرژی جست‌وجو کرد که تهاتر صادرات گاز ایران در قبال تامین برق از ارمنستان مهم‌ترین آن به شمار می‌رود. بنا بر آمارها هم‌اکنون صادرات برق ارمنستان از طریق دو خط انتقال و به میزان ۲۵۰مگاوات ساعت در ازای صادرات گاز ایران به میزان یک‌میلیون مترمکعب در حال انجام است؛ تبادلی که براساس قراردادهای موجود تا مقیاس صادرات ۶میلیون مترمکعبی گاز به این کشور قابل توسعه و گسترش است.

تبادلات تجاری بخش دیگری از همکاری‌‌‌های دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان است که از آن جمله می‌‌‌توان به واردات گوشت از این کشور با هدف تنظیم بازار پروتئین کشور اشاره کرد.توافق بر سر توسعه کریدور جاده‌‌‌ای ایران و ارمنستان و همچنین توسعه کریدور اتحادیه اروپا به ارمنستان، توافقات زیست‌محیطی در زمینه رودخانه مشترک ارس و پیگیری تفاهم‌‌‌های صورت‌گرفته در حوزه درمان، دیگر زمینه‌‌‌های همکاری مشترک دو کشور است. بنا بر این گزارش، در هفدهمین اجلاس مشترک دو کشور زمینه‌‌‌های همکاری در بخش‌‌‌های برق و انرژی محور بررسی است؛ گفت‌وگوهایی که می‌‌‌تواند محورهای مهمی همچون تسهیل و توسعه تجارت برق در کریدور شمال- جنوب، تسریع در اجرای پروژه خط سوم انتقال برق به ایران، توسعه تبادل انرژی میان دو کشور (تهاتر برق در قبال صادرات گاز) و ترانزیت سه‌جانبه گاز میان گرجستان، ایران و ارمنستان را در دل خود داشته باشد.

صنایع نفت، گاز و پتروشیمی دیگر حوزه‌‌‌ای است که در هفدهمین اجلاس مشترک دو کشور، توسعه همکاری‌‌‌های دوجانبه را پیگیری خواهد کرد و تمدید قرار‌‌‌داد جاری گاز در قبال تحویل برق، همکاری‌‌‌های دوجانبه فنی و مهندسی در زمینه احداث پالایشگاه، پتروپالایشگاه‌‌‌ها، خطوط انتقال و ایستگاه‌‌‌های پمپاژ نفت، تامین قطعات و تجهیزات صنعت پتروشیمی، تسهیل صادرات و توزیع فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی از جمله آن است.صنعت، معدن و تجارت از دیگر زمینه‌‌‌های مورد علاقه دو کشور ایران و ارمنستان است و بر این اساس تشکیل «کارگروه مشترک تجاری، صنعتی و معدنی» بین دو کشور در هفدهمین اجلاس مشترک مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت و انتظار می‌رود دو مجموعه بزرگ صنعتی و معدنی کشور، یعنی سازمان گسترس و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) در این خصوص به‌طور فعالانه نقش‌آفرین باشند. علاوه بر این، توسعه همکاری‌‌‌های دو کشور در حوزه فناوری‌‌‌های برتر و ارتباطات؛ حمل‌‌‌ونقل و گمرکی؛ مالی، بانکی و بیمه‌‌‌ای؛ اتاق بازرگانی؛ سرمایه‌گذاری؛ مناطق آزاد تجاری؛ کشاورزی، میراث‌فرهنگی؛ گردشگری؛ فرهنگ؛ تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ بهداشت و ورزش زمینه‌‌‌های دیگری هستند که چشم‌‌‌اندازهای روشنی برای توسعه همکاری‌‌‌های دوسویه ترسیم می‌کنند.

تاکید تهران- ایروان بر توسعه همکاری‌ها

وزیر نیرو با معاون نخست‌وزیر ارمنستان در شهر ایروان دیدار کرد و دو طرف طی دیدار دور اول بر توسعه روابط دو کشور تاکید کردند. در این جلسه که با حضور تعداد زیادی از معاونان وزرا، مقامات ارشد، سفرا و نمایندگان مجلس دو کشور برگزار شد، موضوعات اصلی و کلیدی که نقش اساسی در توسعه روابط دو کشور دارند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.از جمله موضوعات مطرح‌شده در این جلسه می‌‌‌توان به ترانزیت، حمل‌ونقل و تسهیل تبادل کالا و تجارت بین دو کشور و همکاری گسترده‌‌‌تر در حوزه انرژی اشاره کرد که با حضور معاونان وزرای دو کشور تصمیمات مناسبی در این خصوص گرفته شد. همچنین مقرر شد هفته آینده وزیر زیرساخت‌‌‌ها و مدیریت سرزمین ارمنستان به همراه معاون انرژی ذی‌‌‌ربط برای پیگیری موضوعات حوزه انرژی به ایران سفر کنند. در عین حال، کمیته‌‌‌های تخصصی هفدهمین کمیسیون همکاری‌‌‌های مشترک اقتصادی ایران و ارمنستان (انرژی، تجارت، میراث‌فرهنگی و گردشگری و حمل‌ونقل) با حضور دبیران ایرانی و ارمنی کمیسیون مشترک در ایروان آغاز به کار کرد.در مراسم آغاز به کار این کمیته‌‌‌ها، محمدعلی فرحناکیان، دبیر ایرانی کمیسیون مشترک اظهار کرد: هدف اصلی از تدوین اسناد همکاری، اجرایی‌شدن اهداف دو کشور است. وی افزود: از تمامی کارشناسان متخصص حاضر تقاضا می‌‌‌کنم در بررسی بندهای سند به موضوع اجرایی شدن فعالیت‌‌‌های مورد نظر توجه ویژه کنند. همچنین وهاگن افیان، دبیر ارمنی کمیسیون مشترک ضمن خوشامدگویی به هیات ایرانی اظهار امیدواری کرد که برگزاری این کمیته‌‌‌های تخصصی به توسعه روابط دو کشور منجر شود.