مصطفی رجبی‌‌‌مشهدی، درباره احتمال کمبود و قطعی برق در تابستان و زمستان سال‌جاری اظهار کرد: در تابستان گذشته حجم ناترازی تولید و مصرف برق بسیار بالا بود؛ اما تجربیات خوبی به دست آوردیم. برای سال‌جاری ۱۰۰برنامه عملیاتی در حوزه توسعه و ارتقای تولید، انجام تعمیرات نیروگاه‌‌‌ها و تجهیزات شبکه برق و همچنین مدیریت سمت تقاضا را در دستور کار داریم تا با همکاری مشترکان، فصل گرما را با حداقل محدودیت و با شبکه پایدار سپری کنیم.

وی افزود: در زمستان نیز با توجه به محدودیت‌های سوختی که از سال ۱۳۹۹ وجود داشت، تجربیاتی حاصل شد و در سال ۱۴۰۰ با کمک کسانی که در جابه‌جایی بار به ما کمک کردند، حداقل محدودیت اعمال شد. تلاش می‌شود برای زمستان ۱۴۰۱ نیز با تجربیات به دست آمده و اقداماتی که از هم‌‌‌اکنون برای ذخیره‌‌‌سازی سوخت انجام می‌شود، بتوانیم از زمستان با حداقل محدودیت عبور کنیم.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: مدیریت سمت تقاضا و طرح‌‌‌های پاسخگویی بار که با همکاری شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌‌‌ای تدوین شده است، اقداماتی هستند که در حوزه‌‌‌های مختلف با همکاری مشترکان، به‌خصوص مشترکان عمده و در ساعات اوج مصرف می‌توان بخشی از مصرف را کاهش داد و به ساعات دیگر منتقل کرد.

وی در ادامه گفت: در سال ۱۴۰۰، ۱۵‌هزار مگاوات کمبود برق داشتیم، برای سال ۱۴۰۱، ۶‌هزار نیروگاه ساختیم؛ ولی به‌رغم آن حداقل ۲ تا ۳‌هزار مگاوات به تعداد مشترکان جدید در بخش خانگی و صنعتی شبکه برق اضافه شد که باید جبران شود. در عین حال بازهم ناترازی وجود دارد که باید بتوانیم ۱۰هزار مگاوات را از طریق مدیریت سمت تقاضا جبران کنیم.

رجبی‌‌‌مشهدی با اشاره به اوضاع برق‌آبی‌‌‌ها عنوان کرد: در حال حاضر مخازن نیروگاه‌‌‌های برق‌آبی ۱۰‌درصد نسبت به سال گذشته که خشکسالی وجود داشت و طی ۵۰سال اخیر بی‌‌‌سابقه بود، کمتر آب دارند؛ ولی سعی شده آب را در مخازنی که امکان تولید برق بیشتری دارند، ذخیره کنیم تا شرایط برای تابستان سال ۱۴۰۱ مهیا باشد.

وی درباره احتمال افزایش واردات برق نیز بیان کرد: اقداماتی انجام دادیم که بخشی از آنها عملیاتی شده و این امکان را داریم که از کشور جمهوری‌آذربایجان هم برق دریافت کنیم. قطعا برای اتصال شبکه برق به روسیه تمهیداتی لازم است و باید تاسیسات آن نصب شود. در هر حال اجرای شبکه‌‌‌های برق در حال انجام است. در این صورت ایران می‌تواند به عنوان ترانزیت‌‌‌کننده برق از کشورهایی که مازاد دارند یا آماده تجارتند، به کشورهایی که علاقه‌مند هستند دریافت‌‌‌کننده باشند، فعالیت کند.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران خاطرنشان کرد: برنامه‌‌‌های زیادی در زمینه صادرات و واردات در دستور کارداریم؛ از جمله اینکه بتوانیم از طریق کابل‌‌‌های زیردریایی به کشورهای حاشیه خلیج‌‌‌فارس متصل شویم.

وی تاکید کرد: می‌توانیم علاوه بر مرزهای خاکی که اکنون اتصالات برقرار است و امکان ترانزیت و جابه‌جایی وجود دارد، با کشورهای حاشیه خلیج‌‌‌فارس و کشورهای جنوبی ایران هم تبادل برق داشته باشیم و اتصالات را به دیگر همسایگان نیز گسترش دهیم.