به گزارش «شاتا»، سیدرضا فاطمی‌‌‌امین افزود: در راستای مبارزه با قاچاق و کالاهای تقلبی، بی‌‌‌کیفیت و غیر‌استاندارد، کار جدیدی را در وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شروع کرده‌‌‌ایم و لوازم یدکی خودرو، لوازم‌‌‌خانگی، آرایشی و بهداشتی، پوشاک و دخانیات پنج‌اولویت نخست اجرای این طرح هستند. وی اضافه کرد: ایجاد فرصت‌‌‌های شغلی جدید در بخش تولید و دسترسی مصرف‌کنندگان به کالای اصل از نتایج مثبت اقتصادی طرح مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی خواهد بود و اجرای تمامی اقدامات در نظر گرفته‌شده به صورت مستمر و هفتگی رصد و پایش شده و به صورت مرحله به مرحله با متناسب‌‌‌سازی اقتضایی طرح، پیش خواهیم رفت. وی ادامه داد: همه دستگاه‌‌‌ها از جمله وزارت دادگستری، سازمان تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات در کنار اصناف، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان در این طرح، مشارکت و همکاری دارند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نخستین مرحله در حوزه لوازم‌یدکی خودرو است، ادامه داد: سه اقدام را به صورت هم‌‌‌زمان در این حوزه آغاز می‌‌‌کنیم. مرحله نخست در مورد باتری و کمک‌فنر است. از قبل اعلام شده بود که این کالاها باید کد رهگیری داشته باشند و کالاهای قاچاق یا تقلبی جمع‌‌‌آوری می‌‌‌شوند.

وی افزایش شفافیت جریان کالا را اقدام دوم دانست و اضافه کرد: تعداد زیادی از تولیدکنندگان، عرضه‌‌‌کنندگان و توزیع‌‌‌کنندگان قطعات یدکی خودرو در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام و صورت‌‌‌حساب‌‌‌های خود را ثبت می‌کنند. تاکید ما بر تسریع انجام این کار است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره یادآوری کرد: در پروژه شفافیت جریان کالا اگر کالایی کد رهگیری نگرفته و صورت‌‌‌حساب آن در سامانه جامع تجارت ثبت نشود، کالای تقلبی و قاچاق محسوب می‌شود.

فاطمی‌‌‌امین، نظام‌‌‌بخشی، سامان‌دهی و حرفه‌‌‌ای شدن نظام توزیع قطعات یدکی را سومین محور اقدامات دانست و ادامه داد: اکنون پراکندگی زیادی در این حوزه داریم که این موضوع کنترل‌‌‌ها را مشکل می‌کند. وی اضافه کرد: در تکمیل شفافیت جریان کالا و مقابله با کالای قاچاق در سطح عرضه و ردیابی گلوگاه‌‌‌های اصلی، سومین اقدام این است که شبکه توزیع لوازم یدکی را شناسنامه‌‌‌دار و مسوولیت‌‌‌پذیر کنیم تا نمایندگی‌ها‌‌‌ قطعات سالم و با اصالت را عرضه کنند.