تولید مشترک و صادرات به بازارهای سوم

در آغاز این جلسه رئیس اتاق تهران، با اشاره به اینکه دو کشور ایران و پاکستان از ظرفیت بالایی در زمینه‌های مختلف اقتصادی برخوردار هستند، گفت: با این حال، همکاری اقتصادی دو کشور در سطح قابل قبولی نیست و مشکلات و موانعی در این بین وجود دارد که باید برطرف شود. مسعود خوانساری به نبود روابط بانکی و مبادلات پولی میان دو کشور اشاره کرد و آن را عاملی جدی بر ناکامی در گسترش روابط اقتصادی دانست و ارتقای تبادلات حمل‌‌و‌‌نقل تجاری میان دو کشور را ضروری عنوان کرد. وی همچنین، اجرای صحیح موافقت‌‌نامه تجارت ترجیحی میان ایران و پاکستان را از جمله مطالبات و خواسته‌های بخش‌‌خصوصی عنوان کرد و با اشاره به ابتکار

کمربند-جاده گفت: این پروژه بزرگ بین‌المللی، فرصتی مناسب برای سه کشور ایران، پاکستان و چین فراهم خواهد کرد تا با  به‌اشتراک‌‌گذاری ظرفیت‌‌ و توانمندی‌‌های خود، همکاری‌‌های مشترک و بلندمدت را شکل دهند. رئیس اتاق تهران همچنین، از جمله زمینه‌های همکاری اقتصادی میان ایران و پاکستان را تولید مشترک و صادرات به بازارهای سوم عنوان کرد و با اشاره به سفر هیات تجاری از اتاق لاهور به تهران، تصریح کرد: بخش‌‌خصوصی دو کشور از فرصت گفت‌وگوهای رو‌در‌رو برای توسعه مناسبات اقتصادی استفاده خواهد کرد تا زمینه لازم برای ارتقای همکاری‌‌ها فراهم شود.

 توافق برای ایجاد ۶بازارچه مرزی میان ایران و پاکستان

در این جلسه،  سفیر پاکستان در تهران با تاکید بر نقش بازارچه‌های مرزی در توسعه و تسهیل روابط اقتصادی میان ایران و پاکستان، از امضای یادداشت‌‌ تفاهم میان دولت‌های دو کشور برای ایجاد و استقرار ۶بازار مشترک در مرزهای دو طرف خبر داد. رحیم‌‌حیات قریشی، توسعه زیرساخت ترانزیت میان دو کشور را گامی بلند برای بهبود مناسبات و تبادلات تجاری دو طرف عنوان و بر تلاش برای راه‌‌اندازی خط ریلی میان ایران و کشور متبوعش تاکید کرد. «میان نومان کبیر»، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع لاهور نیز در این جلسه، سفر هیات تجاری از این اتاق به تهران را نشانه عزم و اراده بخش‌‌ خصوصی پاکستان برای توسعه همکاری‌‌های اقتصادی با ایران عنوان کرد و گفت: دولت و بخش‌‌خصوصی پاکستان، بر همراهی با ایران به ویژه در دوره تحریم‌ها، تاکید ویژه دارد از این رو، پس از شیوع ویروس کرونا، نخستین هیات از صنعتگران و تجار لاهور به تهران سفر کرده‌‌اند تا طی گفت‌وگو با فعالان اقتصادی از ایران، بسترهای توسعه مناسبات میان دو کشور پی‌‌ریزی شود. وی با بیان اینکه اقتصاد ایران و پاکستان باید در‌هم ‌‌تنیده شود، افزود: برای دستیابی به این مهم، دو طرف باید تلاش کنند تا موانع موجود بر سر راه توسعه روابط اقتصادی برداشته شود. رئیس اتاق بازرگانی و صنایع لاهور همچنین تصریح کرد که در زمینه راه‌‌اندازی و ایجاد بازارچه‌های مشترک مرزی میان دو کشور، اقدامات جدی از سوی پاکستان صورت گرفته و این انتظار است که از سوی ایران نیز گام‌‌های جدی برداشته شود.

 برقراری تجارت مستقیم

 رئیس اداره پاکستان در وزارت امور خارجه، نیز در سخنانی با اشاره به گفته‌های سفیر پاکستان مبنی بر تلاش برای راه‌‌اندازی ۶بازارچه مرزی میان دو کشور، تصریح کرد که در حال حاضر، سه بازارچه مرزی جانمایی شده است.

محمود صفری با بیان اینکه از جمله برنامه‌های مشترک میان دو کشور، ایجاد یک منطقه آزاد تجاری است، یادآور شد مرز میرجاوه-تفتان قرار است به صورت ۲۴ساعته فعالیت کند تا علاوه بر تسریع در روند تجارت و تبادلات دو طرف، هزینه حمل‌‌و‌‌نقل میان دو کشور نیز کاهش یابد. صفری همچنین انتقال برق ایران به مناطق غربی پاکستان را از جمله برنامه‌های دولت ایران عنوان کرد و یادآور شد: در این خصوص، پیشنهاد خط انتقال برق با ظرفیت هزار و ۳هزار مگاواتی به پاکستان ارائه شده است. رئیس اداره پاکستان در وزارت امور خارجه، با اشاره به اینکه بخش عمده‌‌ای از تبادلات کالایی دو کشور، از طریق کشورهای واسطه صورت می‌گیرد، افزود: حجم روابط اقتصادی ایران و پاکستان به‌طور قطع فراتر از ۵/ ۱ میلیارد دلار در سال است و باید تلاش کرد تا زمینه تبادل مستقیم بازرگانی میان دو کشور فراهم شود. وی با اشاره به قطع روابط مالی و بانکی میان دو کشور به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه ایران، تاکید کرد که روش‌های جایگزین برای برقراری تبادلات پولی میان ایران و پاکستان باید برقرار شود که تهاتر یکی از این روش‌ها می‌تواند باشد. صفری سپس به نقش و جایگاه اتاق تهران در توسعه روابط اقتصادی ایران و پاکستان اشاره کرد و  افزود: بنگاه‌های عضو اتاق بازرگانی تهران، سهم قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی ایران دارند، از این رو، این اتاق به عنوان بزرگ‌ترین تشکل بخش‌‌خصوصی ایران، نقش بسزایی در گسترش مناسبات اقتصادی ایران و پاکستان دارد.

بازنگری در تعرفه‌های تجاری ایران و پاکستان

در ادامه این جلسه،  رئیس اتاق زاهدان به ایراد سخن پرداخت و پیشنهادهایی را برای بهبود روابط تجاری و اقتصادی ایران و پاکستان مطرح کرد. عبدالحکیم ریگی میرجاوه، در ابتدا به وضعیت تعرفه‌های ترجیحی میان دو کشور اشاره کرد و گفت که در حال حاضر ۶۳۴ ردیف تعرفه ترجیحی میان دو کشور تعیین شده که عملیاتی نشده است، اما پیشنهاد اتاق زاهدان بازنگری در تعداد معافیت‌‌ها و سقف آنهاست؛ به نحوی که تعداد اقلام مشمول تعرفه ترجیحی به ۱۲۰ قلم کالا تقلیل یافته اما اجرایی و عملیاتی شود. وی در ادامه خواستار توسعه مرزها و بازارهای محلی در این منطقه شد و گفت: میرجاوه به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شده و توسعه زیرساخت‌‌ها در این منطقه در دست اقدام است؛ بنابراین، پیشنهاد مشخص ما سرمایه‌‌گذاری فعالان پاکستانی در منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه است. افزایش همکاری‌‌های دو کشور در حوزه حمل‌و‌‌نقل و تسهیل صدور ویزا در مرز برای رانندگان و فعال‌‌سازی فرودگاه تفتان از دیگر درخواست‌‌های رئیس اتاق زاهدان بود.