به گزارش «شاتا»، وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه با بیان اینکه تمامی کالاهای دارای اهمیت تنظیم بازار را در سامانه جامع تجارت وارد کرده‌‌‌ایم، گفت: کنترل بازار بر اساس رصد فاکتورهای ثبت‌شده در سامانه جامع تجارت با سرعت و شفافیت بیشتری پیش خواهد رفت.

سید رضا فاطمی‌امین بیان کرد: قیمت کالاها از درب کارخانه تا ورودی فروشگاه‌‌‌ها از طریق همین فاکتورهای ثبت‌شده در سامانه جامع تجارت کنترل می‌شود و از مغازه تا مصرف‌کننده نهایی نیز برای لاستیک (چون به شخص با کدملی داده می‌شود) قابل کنترل است.

وی افزود: به‌منظور کنترل و رصد قیمت کالاها از فروشگاه‌‌‌ها به مصرف‌کننده نهایی (خریدار) نیز پروژه درج قیمت تولیدکننده را گذاشته‌‌‌ایم، تولیدکننده قیمت تمام‌شده (با ارزش‌افزوده) را روی کالا درج می‌کند و فروشنده موظف است قیمت نهایی (مصرف‌کننده) را روی قفسه‌‌‌های فروشگاهی در معرض دید خریداران قرار دهد.

وزیر صمت تصریح کرد: با این روش شفاف‌سازی قیمتی برای کالاهای مصرفی حداکثر ۳۰‌درصد و برای کالاهای سرمایه‌‌‌ای حداکثر ۲۰‌درصد هزینه مجاز توزیع لحاظ می‌شود، مردم به عنوان ناظر بر بازار نظارت می‌کنند و مشکلات احتمالی را به سامانه ۱۲۴ اطلاع خواهند داد.

فاطمی‌امین با بیان اینکه حدود ۷‌هزار قلم کالا تاکنون مشمول درج قیمت تولیدکننده شده‌اند، تصریح کرد: در مرحله اول اجرای این طرح حدود ۳‌هزار و در مرحله بعدی حدود ۴هزار قلم کالا مشمول درج قیمت تولیدکننده شده‌اند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وجود دو سامانه بازارگاه (وزارت جهاد کشاورزی) و سامانه جامع تجارت (وزارت صمت)، بیان کرد: راستی‌‌‌آزمایی انطباق داده‌های سامانه با واقعیت‌ها مورد تاکید است که در این حوزه به بازرسی و نظارت و به‌خصوص همکاری بسیج و سازمان تعزیرات نیاز داریم.

وزیر جهاد کشاورزی نیز در این جلسه بر تشدید بازرسی‌‌‌ها در این ایام به کمک تعزیرات، بسیج و وزارت صمت تاکید کرد و گفت: موضوعات مرتبط با برنج و گوشت در بازار با ورود بازرسان تعدیل شد. در قرارگاه محصولات کشاورزی که در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده است نیز بر تشدید بازرسی‌‌‌ها و نظارت‌‌‌ها تاکید شده است.

سید جواد ساداتی‌‌‌نژاد با بیان اینکه توزیع برنج ایرانی برای تعادل در بازار بیشتر شده است، ادامه داد: مصوبات تنظیم بازاری مرتبط با گوشت قرمز (گرم و منجمد) در حال اجراست و برنامه عرضه ۲۰‌هزار تنی گوشت منجمد در سطح کشور را داریم. وی با بیان اینکه ۴۰‌هزار تن میوه برای تنظیم بازار شب عید خریداری شده است، تصریح کرد: از ۱۰استان کشور سیب و پرتقال باکیفیت خریداری کردیم تا بازار شب عید تنظیم شود و در خصوص میوه شب عید مشکلی نداریم. وزیر دادگستری نیز در این جلسه با تاکید بر ارائه اختیارات ویژه به تعزیرات و توسعه اختیارات در حوزه مبارزه با تخلفات بازار، بیان کرد: بازرسی از انبارها را در روزهای پایانی سال در دستور کار داریم تا از تخلفات احتمالی در زمینه احتکار اقلام موردنیاز مردم در ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان جلوگیری به عمل آید. امین‌حسین رحیمی گفت: شعب فوق‌‌‌العاده تعزیرات دایر شده است و به‌سرعت به تخلفات بازار رسیدگی خواهیم کرد. راستی‌آزمایی انطباق داده‌‌‌های سامانه‌ها با واقعیت‌‌‌ها، پیگیری بیشتر موضوع عرضه خارج از شبکه و ارائه مصوبات لازم در دولت و سران قوا در این حوزه، مشخص شدن اولویت‌های بازرسی مشترک از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط و ارائه اختیارات ویژه به تعزیرات برای برخورد با تخلفات بازار از مهم‌ترین موارد مطرح‌شده در این جلسه برای پیگیری‌‌‌های آینده بود.