گروه صنعت و معدن- گلوگاه مالی طرح توازن ذوب‌آهن اصفهان برطرف شد. ذوب‌آهن اصفهان اکنون به گفته بهرام سبحانی از تنگنای مالی عبور کرده است. چرا که با فروش کارخانه ۷۰۰هزار تنی ورق سبا که پیشتر متعلق به ذوب‌آهن بود توانسته بر مشکلات مالی غلبه کند.

مدیر عامل این شرکت در نشستی با رییس هیات‌عامل ایمیدرو و پیمانکار طرح توازن، آخرین وضعیت پیشرفت طرح را ارائه کرد.

به گفته وی، در حال حاضر از کل مبلغ واگذاری رقمی معادل ۱۵۰‌میلیارد تومان باقی مانده است. سبحانی درباره زمان‌بندی شروع به کار طرح توازن (کوره بلند‌شماره ۳) گفت: طبق این برنامه تمامی تجهیزات اصلی طرح تامین خواهد شد طوری که در ابتدای نیمه دوم سال آینده شاهد راه‌اندازی این کوره باشیم. راه‌اندازی کوره بلند

شماره ۳ ذوب‌آهن با ظرفیت تولید ۴/۱‌میلیون تن چدن مذاب در سال، ظرفیت‌ نهایی این کارخانه را به ۶/۳‌میلیون تن فولاد افزایش خواهد داد. وزن نهایی تجهیزات ساخت داخل این طرح به ۲۲‌هزار تن می‌رسد که ۸/۱۹‌هزار تن آن تجهیزات اصلی داخلی به شمار می‌آیند. براساس گزارش شرکت قائم‌رضا پیمانکار آن طرح، تاکنون ۷‌هزار و ۸۰۰‌تن از تجهیزات مورد نظر ساخته شده است.

به گفته مهندس موتمن، مدیر عامل قائم‌رضا، مشکلی برای تامین تجهیزات وجود ندارد.

از سویی بهرام سبحانی تاکید کرد: در صورتی که تا یک ماه آینده شاهد عملکرد به موقع پیمانکار باشیم چالشی برای پرداخت‌های بعدی نخواهیم داشت.

ذوب‌آهن اصفهان در واپسین پرداخت‌های خود به طرح توازن، ۵‌میلیارد تومان برای تامین تجهیزات طرح پرداخت کرده است.

عملیات اجرایی طرح توازن که از سال ۸۱‌ آغاز شده به سبب کمبود نقدینگی شاهد پیشرفت چندانی (مطابق با برنامه اصلی) نبوده است، اما در ۲ ماه اخیر و به دنبال فروش فولاد سبا به فولاد مبارکه حرکت این طرح روان‌تر شده است و طبق زمان‌بندی جدید قرار است در شهریور ماه سال آینده به بهره‌برداری برسد. طرح یاد شده در حال حاضر با پرداخت‌های جدید به پیشرفت‌ فیزیکی ۵۴‌درصد رسیده است.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی نیز پس از ارائه گزارش کارفرما و پیمانکار تاکید کرد که با واگذاری فولاد سبا به فولاد مبارکه دیگر هیچ تاخیری در روند اجرایی طرح قابل‌پذیرش نیست. احمد‌علی هراتی نیک‌ از طرح توازن و طرح ۱۱۰‌هزار تنی ایرالکو به عنوان اولویت‌های نخست ایمیدرو یاد کرد و گفت: اکنون باید با جدیت بیش از پیش به این طرح نگاه شود.

وی ادامه داد: در زمان‌بندی جدید خود، زمان ساخت تجهیزات باقیمانده را نیز در نظر بگیرد، چرا که تمامی برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد تا در انتهای نیمه نخست سال آینده به نتیجه مورد نظر دست یابیم.