پدران و مادران چند جورند و هر کدام روش تربیتی ویژه‌ای برای فرزندان خود انتخاب می‌کنند. دسته‌ای از آنها با نیت و هدف دلسوزی برای فرزندان، مقررات سختگیرانه وضع می‌کنند و تصورشان این است که به این ترتیب فرزندانشان در مسیر منطقی حرکت می‌کنند. اقتدار بیش از حد و سایه سنگین چنین پدرانی موجب می‌شود فرزندان آنها اعتماد به نفس را از دست داده و در مواجهه با واقعیت‌های زندگی ناتوان باشند. روزگاری می‌رسد که پدران مقتدر و تام‌الاختیار به فرزندان اجازه کار و فعالیت می‌دهند اما آنها نابلدند و اعتماد به نفس هم ندارند. حکایت دولت و صنعتگران بخش‌خصوصی این مرز و بوم چنین است. سایه دولت بیش از نیم‌قرن است بر بالای سر بخش‌خصوصی سنگینی می‌کند و آنها راه رفتن در روز روشن را کمتر آموزش دیده و اعتماد به نفس ندارند و تمایل و توانایی بزرگ‌شدن در آنها ایجاد نشده است. این اتفاق در حالی رخ داده است که همتاهای آنها در کشورها و جامعه‌های دیگر بزرگ شده و به لحاظ شخصیت، تاثیرگذاری، قدرت چانه‌زنی و اعتماد به نفس حتی از دولت فراتر رفته‌اند. این روزگار امروز است، اما باید تا ابد چنین باشد؟ گفتار و رفتار علینقی خاموشی رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که می‌توان از این مرحله عبور کرد و بخش‌خصوصی را طفل سر به راه و مطیع محض نهاد دولت ندانست.

وی در تداوم سخنان خود که می‌خواهد روح شجاعت در بخش‌خصوصی ایجاد کند و اعتماد به نفس آنها را افزایش داده و آنها را دعوت به بزرگ شدن کند، هفته گذشته با صراحت گفت: بخش‌خصوصی باید طرح‌های بزرگ را شناسایی کرده و منابع خود را برای ورود به آن تجهیز کند و جای دولت را بگیرد. بخش‌خصوصی ایران نباید از بزرگ شدن هراس داشته باشد و باید توجه کند که هر چه کوچک‌ باشد میزان آسیب‌پذیری‌اش بیشتر خواهد بود. بخش‌خصوصی باید اعتماد به نفس داشته باشد، با جامعه سخن بگوید و قدرت اقتصادی را تبدیل به قدرت اجتماعی کند و برعکس.

اکنون یک فرصت‌ تاریخی در اختیار بخش‌خصوصی قرار گرفته است که اگر از آن استفاده نکند، مطمئن‌ باشد که تا مدت‌ها شرایط برای

قد برافراشتن آن پدیدار نخواهد شد. سخن صریح، دقیق و کارشناسانه رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن را حتما مورد توجه قرار دهید. او می‌گوید: در صورتی که بخش‌خصوصی نتواند در موضوع ابلاغیه بند ج سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی خودنمایی کند، قطعا دولت به مجلس رفته و قانونی می‌گیرد که می‌‌تواند در برخی از بخش‌ها سرمایه‌گذاری کند. این مساله یعنی به هوا فرستادن دوباره خصوصی‌سازی....

گروه صنعت و معدن