دلایل جداسازی مرکز ملی فرش   از وزارت صمت

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در صورت جدا شدن مرکز ملی فرش ایران از وزارت صمت، صنعت فرش باز هم در حوزه کاری وزارت صنعت، معدن و تجارت است و زیرنظر صنایع نساجی در وزارت صمت خواهد بود.  نیازی افزود: کار مرکز ملی فرش؛ صنایع دستی است و سامان‌دهی قالیبافان و مجموعه‌های تولیدی فرش از وظایف این سازمان است؛ بنابراین انتقال آن به وزارت صنایع‌دستی و میراث فرهنگی اقدامی عقلانی است.  وی در خصوص اینکه آیا با انتقال مرکز ملی فرش به وزارت میراث فرهنگی، تجارت فرش ایران با آسیب‌‌‌های جدی‌‌‌تر مواجه نمی‌شود، بیان کرد: صنعت فرش دارای بخش‌های تولیدی، واردات و صادرات است، اما با انتقال مرکز ملی فرش به وزارت صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی هیچ خللی به بحث تجارت آن وارد نخواهد شد.  معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: همان‌طور که سازمان توسعه تجارت ایران به صادرات بخش‌های کشاورزی، معدن و صادرات سایر محصولات تولیدی می‌پردازد، به تجارت صنایع‌دستی و فرش نیز خواهد پرداخت و مشکلی برای بخش تجارت فرش وجود نخواهد داشت.

وی گفت: با منفک شدن مرکز ملی فرش ایران و انتقال آن به وزارت میراث‌فرهنگی، صادرکنندگان فرش همچنان می‌توانند به صادرات ادامه دهند و مشکلی وجود نخواهد داشت؛ زیرا زیرساخت و موضوعات مقرراتی آن در سازمان توسعه تجارت دنبال می‌شود. البته ممکن است نیاز به توانمندسازی باشد. بنابراین باید مجموعه‌‌‌هایی باشد که این هماهنگی‌‌‌ها را بین آنها انجام دهد.  نیازی افزود: وزارت صمت نیز در چارچوب وظایفش قطعا پشتیبانی‌‌‌های لازم را از مقوله صادرات فرش خواهد داشت و از این جهت هیچ نگرانی وجود ندارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با انتقال مرکز ملی فرش ایران به وزارت صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی، مرکز ملی فرش در اکوسیستم خود، یعنی صنعت و هنر قرار می‌گیرد و به نظر می‌‌‌رسد، در این شرایط می‌تواند فضای رشد بیشتری داشته باشد.  وی در مورد زمان انتقال مرکز ملی فرش ایران به وزارت میراث‌فرهنگی افزود: به طور دقیق نمی‌توان زمان نهایی این انتقال را پیش‌بینی کرد، اما قطعا به چند ماه فرصت نیاز است. ضمن اینکه باید مصوبه شورای عالی اداری صادر شود تا این مرکز به وزارت میراث فرهنگی الحاق شود، اما تا آن زمان وزارت صمت مسوولیت مرکز ملی فرش ایران را برعهده خواهد داشت.