سیدمحمد حسینی با تشریح ضرورت تقدیم این لایحه گفت: به منظور سامان‌دهی و تعیین‌تکلیف فوری کالاهای در اختیار سازمان جمع‌‌‌آوری و فروش اموال تملیکی، به‌خصوص اموال متروکه و مکشوفه قاچاق موجود در انبارها از طریق تقویت هماهنگی میان دستگاه‌‌‌ها و سامانه‌‌‌های مرتبط با امور تحویل، نگهداری، فروش یا امحای کالاهای مذکور و تامین نیروی انسانی و انبارهای موردنیاز و تسریع در انجام فرآیندهای قضایی، گمرکی و اجرایی مربوط به کالاهای مذکور این لایحه تقدیم مجلس شده است.

معاون پارلمانی رئیس‌‌‌جمهور اضافه کرد: در اجرای دستور ریاست‌جمهوری در سفر استانی بوشهر مبنی بر تعیین‌تکلیف فوری کالاهای موجود در انبارهای سازمان جمع‌‌‌آوری و فروش اموال تملیکی، وزارت امور اقتصادی و دارایی در تاریخ دوم آذرماه سال‌جاری لایحه یادشده را تدوین کرد.

وی تصریح کرد: بر اساس لایحه مذکور، کارگروهی متشکل از نمایندگان سازمان، گمرک، سازمان تعزیرات حکومتی و نماینده قوه قضاییه تشکیل می‌شود و این کارگروه نسبت به تعیین‌تکلیف کالاهایی که به دلیل عدم‌اظهارنظر مراجع ذی‌ربط در مهلت قانونی، تعیین‌تکلیف نشده‌‌‌اند، بررسی‌‌‌های لازم را ظرف سه‌ماه انجام می‌دهد و در خصوص فروش (اعم از داخلی یا فروش به شرط صادرات) یا امحای کالاهای مذکور تصمیم‌گیری می‌کند.

همزمان با ارائه لایحه «الحاق موادی به قانون تاسیس سازمان جمع‌‌‌آوری و فروش اموال تملیکی و اساسنامه آن» به مجلس، نماینده قوه قضاییه در سازمان جمع‌‌‌آوری و فروش اموال تملیکی از رونمایی از سامانه «حراج الکترونیکی سازمان اموال تملیکی» خبر داد و گفت: با حضور وزیر اقتصاد در یکی از انبارهای مربوط به اموال تملیکی تهران این سامانه رونمایی شد.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، قاسم رسولی فاضل افزود: از زمان ورود به موضوع حراج‌‌‌ها در سازمان اموال تملیکی، با توجه به اینکه در حراج حضوری شائبه‌‌‌هایی وجود داشت، تاکید کردیم که باید به‌‌‌صورت الکترونیکی برگزار شود.

وی یادآور شد: در پی بازدید ریاست قوه قضاییه از انبارهای اموال تملیکی و تاکیدات ایشان این موضوع بار دیگر جدیت پیدا کرد و با توجه به پیگیری‌‌‌های نمایندگان قوه قضاییه در سازمان اموال تملیکی در نهایت عملیاتی شد.

نماینده قوه قضاییه در سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اضافه کرد: عملیات اجرایی این سامانه برای اولین حراج الکترونیک و فرآیند روزانه بودن آن انجام خواهد شد و مردم می‌توانند از امروز در سامانه شروع به ثبت‌نام کنند.

وی گفت: تاکنون حراج‌‌‌ها به‌‌‌صورت حضوری برگزار می‌‌‌شد؛ اما از این پس حراج حضوری نخواهیم داشت و همه حراج‌‌‌ها باید به‌‌‌صورت الکترونیکی برگزار شود.

رسولی‌فاضل با بیان اینکه باید هفته‌‌‌ای یک‌حراج برگزار شود، افزود: حراج‌‌‌ها باید از حضوری به الکترونیک تبدیل شود. در حراج الکترونیک شاهد استقبال بیشتر افراد مختلف خواهیم بود و دایره وسیع‌‌‌تری را دربرخواهد گرفت.

وی تصریح کرد: حراج الکترونیکی نیازمند کیف پول الکترونیکی است که این کار باید با همکاری بانک مرکزی صورت گیرد. وزیر اقتصاد در این زمینه دستورات لازم را به بانک مرکزی داده است و منتظر افزایش سقف کیف پول الکترونیکی از ۵۰میلیون تومان به یک‌میلیارد تومان هستیم.

با تبدیل حراج حضوری به حراج الکترونیک و از هفتگی به صورت روزانه، ظرف مدت ۶ ماه تا یک‌سال دیگر شاهد تراکم حجم انبوه کالاها در سازمان اموال تملیکی نخواهیم بود.

نماینده قوه قضاییه در سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی درباره تعیین‌تکلیف خودروهای توقیفی در سازمان اموال تملیکی اظهار کرد: برای تعیین‌تکلیف این خودروها باید جلسه‌‌‌ای در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شود تا در این مورد تصمیم‌گیری شود. اگر این ستاد تعیین‌تکلیف این کالاها را در صلاحیت و وظایف خود ندانست، این موضوع باید در هیات دولت مطرح و در آنجا تصمیم‌گیری شود.

  نخستین حراج الکترونیکی اموال تملیکی

وزیر امور اقتصادی و دارایی از برگزاری نخستین حراج الکترونیکی سامانه سازمان اموال تملیکی در ۱۱ دی‌‌‌ماه خبر داد و گفت: شرکت‌کنندگان اول دی‌‌‌ماه می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند. سید احسان خاندوزی در مراسم رونمایی از سامانه حراج سازمان اموال تملیکی، اظهار کرد: این سامانه برخط ظرفیت حضور بیش از ۱۰‌هزار نفر را دارد.

وی با بیان اینکه سامانه الکترونیک حراج باعث تسریع در فروش اموال تملیکی می‌شود، بیان کرد: فروش اموال تملیکی بعد از مراحل قضایی و تعزیراتی زمان زیادی می‌‌‌برد که بعد از بازدید مقامات از انبارهای تملیکی، تسریع در فروش و تاکید بر مساله انبارداری مورد تاکید قرار گرفت.

خاندوزی افزود: بسیاری از کالاها از سال‌های ۹۳ و ۹۴ تاکنون در انبارها انباشت شده‌‌‌اند که اصلاح روش‌های موجود و تسریع در فروش با راه‌‌‌اندازی سامانه حراج اموال تملیکی یکی از شیوه‌‌‌های رفع این معضل است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه در برخی موارد، حراج‌‌‌های حضوری مورد نقد قرار گرفته است، گفت: شبهاتی از جمله ایجاد رانت و انحصار در خصوص حراج‌‌‌های حضوری مطرح شده است که راه‌‌‌اندازی سامانه الکترونیکی حراج باعث ایجاد فضایی شفاف با قدرت رقابت برابر می‌شود.

وی ادامه داد: برگزاری حراج‌‌‌های الکترونیکی به وصول درآمد دولت نیز کمک کرده و بستر حضور چند‌هزار نفری مردم از همه نقاط کشور را در حراج الکترونیکی فراهم می‌کند. خاندوزی ابراز امیدواری کرد که راه‌‌‌اندازی این سامانه، شروعی برای ارتقای سازمان اموال تملیکی و تسریع در روند فروش اموال باشد.