برای اولین بار در کشور، یک طراح ایرانی برای کولرهای آبی سیستم فیلتراسیون هوا ساخته و آن را در نمایشگاه بین‌المللی ساختمان در معرض عموم قرار داد. به گزارش خبرگزاری فارس آرش شاهرخی مخترع و تولیدکننده فیلتراسیون هوای کولرهای آبی، در خصوص سیستم ابداعی خود گفت: کولرهای آبی یکی از رایج ترین وسایل خنک کننده هوا در منازل کشور بوده و تاکنون جای فیلتر بر روی آن خالی بوده است.

شاهرخی با توجه به اینکه کولرهای آبی دمنده‌های پرحجمی‌هستند، ادامه داد: یک کولر آبی به طور متوسط پنج هزار متر مکعب در ساعت هوا جابه جا می‌کند به‌طوری‌که هوای یک منزل متناسب با آن ۲۰ بار در ساعت تعویض می‌شود. وی با اشاره به اینکه استفاده از سیستم فیلتراسیون هوا بر روی این دمنده‌های قوی (کولرهای آبی) می‌تواند نقش چشم‌گیری در بهبود هوای منازل داشته باشد، بیان کرد: این حجم هوای تصفیه شده حتی از نظر

محیط زیستی نیز می‌تواند قابل توجه باشد زیرا که گردش و تصفیه چنین حجمی‌از هوا توسط منازل، میزان بسیار بالایی است که معمولا در طرح‌های صنعتی،‌ تصفیه هوا با چنین حجمی‌صورت می‌گیرد. شاهرخی خشک بودن هوا در فصل تابستان و افزایش میزان گرد و غبار معلق را نیز دلیل دیگری دانست که نیاز به استفاده از فیلتر را بر روی کولرهای آبی افزایش می‌دهد.

این مخترع و تولیدکننده ایرانی در توضیح عملکرد سیستم فیلتراسیون هوا، متذکر شد: سیستم فیلتراسیون بر روی خروجی دمش کولر قرار می‌گیرد و هوا قبل از ورود به کانال‌های ساختمانی تصفیه می‌شود. وی قیمت هر دستگاه سیستم فیلتراسیون هوای کولر آبی را ۷۵۰هزار ریال اعلام کرد که در صورت تولید انبوه ۳۰ تا ۴۰درصد از قیمت آن کاسته خواهد شد، همچنین فیلترهای این سیستم باید سالانه و یا هر دو سال یکبار تعویض شود که هزینه جایگزینی فیلتر جدید بین ۱۰۰ تا ۱۴۰هزار ریال است. شاهرخی با بیان اینکه فیلتر سیستم فیلتراسیون هوا قادر است حتی تا ۹۸ درصد غبار را جذب کند، خاطرنشان کرد: مزیت دیگری که این سیستم دارد امکان مسدود شدن کانال کولر از محل اتصال به کولر است و بدین ترتیب در زمستان با استفاده از مسدود کننده زمستانی، کانال کولر از پشت بام مسدود می‌شود و از ورود هوای سرد به ساختمان و تلفات انرژی جلوگیری می‌کند. سیستم فیلتراسیون هوا دارای گواهی ثبت اختراع به شماره ۳۴۵۴۱ است.