شرکت‌های بزرگ خارجی در معادن بزرگ طلای ایران حضور دارند، ولی هیچ کدام از این معادن تاکنون به مرحله استخراج و استحصال طلا نرسیده‌اند و تکنولوژی آنها نیز بومی ‌نشده است. مرتضی مومن‌زاده، کارشناس معدن، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب و با تاکید بر لزوم بومی‌شدن تکنولوژی استخراج معادن کوچک طلای ایران اظهار کرد: این کار دارای تکنولوژی ساده‌ای است، ولی فعال کردن معادن کوچک کشور نیازمند توسعه کاربردی تکنولوژی و بومی‌شدن آن است.

وی در ادامه در خصوص برخورداری بخش معدن از وام حساب ذخیره ارزی اظهار کرد: با توجه به این که بازپرداخت این وام به صورت ارزی انجام می‌شود، دریافت‌کننده وام باید بهره بالایی را پرداخت کند و همین امر باعث اعتراض معدنکاران و در نتیجه ایجاد حجم زیاد پرونده در دادگاه خواهد شد. وی با اشاره به تعداد زیاد متقاضی دریافت وام حساب ذخیره ارزی گفت: اکثر این متقاضیان از نحوه بازپرداخت وام و بالابودن نرخ آن بی‌اطلاعند که دلیل آن اطلاع‌رسانی ناکافی است. مومن‌زاده افزود: اعطای تسهیلات به بخش معدن جزو ضروریات است، زیرا رشد این بخش سودآوری بالایی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: این که به گروهی وام ارزی با بهره سه‌درصدی و به گروهی وام ریالی با بهره ۲۴درصد پرداخت شود، روش نادرستی است و این حرکت مخالف قوانین اقتصادی است.