گروه صنعت و معدن - فولاد میبد به عنوان مظهر پروژه ملی در این صنعت، از کمبود کک و نقدینگی رنج می‌برد. به گزارش خبرنگار ما، این کارخانه که به عنوان نخستین طرح ایرانی با تکنولوژی ملی شناخته می‌شود، در طول ۳سال فعالیت خود، با کمبود کک مواجه بوده است.

روش تولید در این کارخانه که ظرفیت تولید آن به ۳۰۰هزار تن چدن می‌رسد، کوره بلند است. از همین رو برای ادامه حیات خود به کک نیاز دارد. هر چند مشکلات نقدینگی در طول فعالیت این کارخانه، سبب شده تا تولید پیوسته‌ای در این واحد صورت نگیرد. طوری که در ۳۶ماه گذشته ۱۵ماه از روند تولید دور بوده است.

اکنون مدیرعامل این شرکت می‌گوید: با ثبت سفارش جدید، محموله های کک از آسیای میانه در راه است.

به گفته رضا وفایی، برای نخستین بار در کشور محموله‌ای ۳۰هزار تنی از طریق حمل‌ونقل زمینی در حال انتقال به این کارخانه است. چرا که پیشتر این محموله‌ها از سیستم حمل‌ونقل ریلی وارد خطوط تولید می‌شده‌اند.

فولاد میبد که ۴۹درصد سهام آن متعلق به دولت (شرکت ملی فولاد) است، مدتی است که از سوی دولتمردان مورد مواخذه قرار گرفته است. مسوولان دولتی این بخش، اخیرا خطاب به مدیران فولاد میبد گفته‌اند که تنها راه رهایی این کارخانه از مشکل نقدینگی و کمبود مواداولیه، در پیش گرفتن عملیات مالی - اقتصادی کارآمد است.

تاکنون حمایت‌های دولت به گونه‌ای بوده که مدیران چنین واحدهایی دغدغه‌ای جدی برای از میان برداشتن مشکلات نداشته‌اند. اما از این پس باید به فکر سودده کردن آن واحد باشند.

به گفته مسوولان ایمیدرو و شرکت ملی فولاد، چنانچه فولاد میبد از وضعیت کنونی خارج شود، دولت نیز شرایط مساعدتری را برای آن ایجاد می‌کند. چرا که درجه کیفی چدن این کارخانه به گونه‌ای است که فولاد مبارکه ذوب‌آهن اصفهان به مشتری پروپا قرصی برای این محصول تبدیل شده‌اند.