به گزارش «ایرنا»، احمد تشکینی در نشست هماهنگی طرح آمایش صمت خوزستان، اظهار کرد: رئیس‌جمهوری، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌‌‌های صمت و جهادکشاورزی طرح آمایش را در اولویت کاری خود قرار داده‌‌‌اند و از این پس تخصیص منابع در این حوزه‌ها و به پروژه‌‌‌های آنها، بر اساس این طرح انجام می‌شود.

وی گفت: با انجام طرح آمایش می‌توان تخصیص منابع را برای پروژه‌های مختلف اقتصادی و صنعتی به خوبی و بر اساس برنامه انجام داد. رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در مواردی برخی واحدهای صنعتی، بدون داشتن نقشه راه و زیرساخت مناسب احداث شدند که باعث هدررفت سرمایه شده است؛ طرح آمایش، نقشه راهی را برای احداث صنایع در مناطقی با توجیه اقتصادی نشان می‌دهد.

تشکینی بیان کرد: وزارت صمت در نظر دارد تا طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری را برای هر استان تهیه کند که در استان سیستان و بلوچستان به عنوان نخستین استان نقشه اولیه تهیه شده و در حال جمع‌بندی است.

وی با بیان اینکه این آمادگی وجود دارد تا این سند برای سایر استان‌ها نیز تهیه شود، گفت: این طرح باعث می‌شود تا همکاری بین‌دستگاهی نیز تقویت شود.

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به دو اولویت اصلی طرح آمایش سرزمین، افزود: در اولویت اول یک نقشه صنعتی، معدنی و تجاری برای هر استان تهیه و سپس مشخص می‌شود که برای احیای واحدهای صنعتی راکد و احیای معادن و توسعه فعالیت‌های اقتصادی قوی و کارآمد و تکمیل پروژه‌های اقتصادی نیمه‌تمام چه برنامه‌‌‌ای داشته باشیم.  تشکینی با اشاره به اهمیت توسعه فعالیت‌های تجارت خارجی در این طرح گفت: در استان‌هایی که مرز زمینی و آبی دارند توسعه تجارت‌‌‌ خارجی بیشتر مورد نظر است و تلاش خواهد شد تا ظرفیت‌های تجاری این استان‌ها تقویت شود.

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه نیز یک بسته تکمیلی برای این طرح در دست تهیه دارد که بسته مشوق‌های سرمایه‌گذاری است تا بر اساس آن بتوان سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری تشویق کرد.  پیش از این وزیر صمت از اجرایی شدن طرح آمایش سرزمین برای توسعه و ایجاد اشتغال در تمامی شهرستان‌های کشور خبر داد.