به عنوان مثال امضای موافقتنامه‌های تجارت ترجیحی و تجارت آزاد با برزیل توسط دستگاه‌های دولتی پیگیری و به سرانجام برسند.  به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، کرباسی گفت: برزیل دارای یک جمعیت پیرامونی ۴۰۰‌میلیونی است و ما هم چنین ظرفیتی را در خاورمیانه داریم. باید نگاه بلندمدت به همکاری‌‌‌ها داشته باشیم. معاون بین‌الملل اتاق ایران تصریح کرد: اخیرا با کشورهای دیگر آمریکای لاتین هم ملاقات‌‌‌هایی داشته‌‌‌ایم و این کشورها علاقه‌مند هستند که همگام با برزیل روابط تجاری خود با ایران را توسعه دهند. با ظرفیت‌‌‌هایی موجود در دو کشور، امکان سرمایه‌گذاری مشترک وجود دارد.  در وبینار ظرفیت‌‌‌ها و پتانسیل‌‌‌های همکاری با برزیل، حسین قریبی، سفیر ایران در برزیل گفت: برزیل دارای بازار بزرگ محصولات کشاورزی و دامداری و فرآورده‌‌‌های جانبی آن است. همچنین برزیل در زمینه صنعتی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌‌‌های خودرو با ۲۶ خودروساز و تولید ۳‌میلیون دستگاه خودرو در سال است که فروش آن با احتساب خودرو و قطعات به ۱۰۰‌میلیارد دلار می‌رسد.

وی ادامه داد: برزیل در بخش معدن، با داشتن سنگ آهن به میزان ۳۴۰‌میلیون تن، یکی از بزرگ‌ترین ذخایر سنگ آهن را دارد. معادن طلا و بوکسیت گسترده‌ای هم دارند. همچنین این کشور در زمینه تجهیزات پزشکی نیز توانسته بازار رو به رشدی را برای خود ایجاد کند. قریبی تاکید کرد: در سال ۲۰۱۹ حجم تجارت دو کشور به‌‌‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بالغ ‌‌‌بر ۴‌میلیارد دلار بوده است.

او ادامه داد: از سال ۲۰۱۹ اوره ایران به بازار برزیل معرفی شد و در مدت کوتاهی توانستیم حجم صادرات اوره را به چند ‌میلیون تن برسانیم. تقاضا برای اوره در بازار برزیل بسیار بالاست. در دیگر کالاهای بخش پتروشیمی مثل پلیمرها، قیر و متانول نیز تقاضای بالایی در برزیل وجود دارد. برای مثال، قیر بازار ۲۰۰‌میلیون دلاری در برزیل دارد. به‌‌‌گفته قریبی دو اقدام باید برای ایجاد توازن در تراز تجاری انجام دهیم: حفظ صادرات فعلی و متنوع‌سازی اقلام صادراتی.

سفیر ایران در برزیل با اشاره به ایجاد بستر روابط بانکی برای تعاملات دوجانبه ایران و برزیل تصریح کرد: توافقی با طرف‌‌‌های برزیلی انجام‌‌‌شده که مبلغ محصول صادراتی ایران با واحد پول برزیل، در یک بانک برزیلی نگهداری شود و از محل آن واردات مواد غذایی به ایران انجام شود. این مکانیزم خیلی کم مورد استفاده قرار گرفته و باید اشکالات آن برطرف شود. اخیرا رمزارزها هم در تجارت مرسوم شده و به عنوان راهکاری برای تراکنش‌‌‌های مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قریبی افزود: جلسات در زمینه حمل‌ونقل با کشتیرانی داشته‌‌‌ایم و قرار است یک خط کانتینری بین دو کشور برقرار شود. البته راه‌اندازی این خط نیازمند تضمین تامین سوخت این کشتی‌‌‌ها در بنادر برزیل است. همچنین گشایش دفتر اتاق مشترک ایران و برزیل کمک شایان توجهی به ارتباطات تجار خواهد کرد.  به‌‌‌گفته قریبی برقراری خط هوایی تهران-سانپائولو نیز می‌تواند ارتباط بین ایران و کل منطقه را تسهیل کند.

وی تاکید کرد: سیاست خارجی برزیل نگاه بسیار مثبتی به خاورمیانه دارد. بنابراین باید با اتخاذ تدابیر لازم جایگاه خود را در غرب آسیا برای برزیل مستحکم کنیم. کشورهای منطقه ازجمله امارات، بحرین و عمان هم در روابط تجاری خود با برزیل دارای روند رو به رشد هستند.