شهبازی با بیان اینکه در سال‌های ۸۴ و ۸۵ فناوری رادار در اختیار محققان قرار گرفت، اظهار کرد: با بهره‌‌‌گیری از این فناوری دشت‌‌‌های مهم کشور مورد بررسی و پایش مجدد قرار گرفتند و نقشه‎‌‌‌های فرونشست تهیه شده نشان داد که دشت رفسنجان، جنوب تهران و دشت فامنین همدان با پدیده فرونشست و فروچاله مواجهند.

مدیرکل دفتر مخاطرات زیست‌‌‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌‌‌شناسی، پایش دوم دشت‎‌‌‌های کشور را مربوط به سال ۹۰ دانست و یادآور شد: در این مطالعات که تیمی از محققان سازمان زمین‌‌‌شناسی و اکتشافات‌‌‌ معدنی کشور و همچنین تیمی بین‌المللی حضور داشتند، فرونشست به عنوان یک مخاطره معرفی شد، زیرا در جنوب تهران فرونشست ۳۶ سانتی‎متری گزارش شد. وی تاکید کرد: پس از این مطالعات در سال ۱۳۹۵ یک بار دیگر کل دشت‌‌‌های کشور مورد بررسی قرار گرفتند که بیشینه فرونشست در دشت‌‌‌های کشور حدود ۱۵ تا ۱۷ سانتی‌متر بوده و آخرین پایش این سازمان مربوط به سال ۹۸ می‌شود که اطلاعات آن در سال ۹۹ ارائه شد. شهبازی با اشاره به نتایج آخرین پایش انجام شده بر روی ۶۰۹ دشت کشور، توضیح‌‌‌داد: از تعداد ۶۰۹ دشت کشور، حدود ۵۰۰ دشت دارای آب‎های شیرین هستند و به جرات می‌توان گفت که در حال حاضر هیچ دشتی در کشور وجود ندارد که در آن آب شیرین موجود باشد اما با پدیده فرونشست مواجه نباشد.

وی، دلیل این امر را برداشت بی‌‌‌رویه آب از آبخوان‌‌‌ها و عدم‌مدیریت منابع آب ذکر کرد و یادآور شد: با توجه به خشکسالی‌‌‌های پیاپی در کشور، دور از انتظار نیست که در مطالعات سال آینده ما نشان داده شود که شهرهای شمالی گیلان و مازندران نیز به جمع شهرهای درگیر با مخاطره فرونشست اضافه شده‌‌‌اند.