کارنامه تجارت خارجی ایران با اوراسیا حکایت از آن دارد که نخستین مبدا وارداتی ایران در بین این کشورهای عضو این اتحادیه، روسیه است که ارزش واردات از این کشور ۴۲۸ میلیون دلار بوده و وزن کالاهای وارداتی از روسیه نیز به ۷۵۵ هزار تن می‌رسد. واردات از روسیه در چهارماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم از نظر وزنی افت ۵۲درصدی و هم افت ارزشی ۱۲درصدی داشته است. البته صادرات کالاهای ایرانی به روسیه سیر صعودی داشته و با رشد ۴۰ درصدی ارزشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۸۶ میلیون دلار و با افزایش ۱۴ درصدی وزنی به ۳۶۸ هزار تن رسیده است. تراز تجاری ایران با روسیه به‌رغم کاهش واردات ثبت شده، منفی ۲۴۲ میلیون دلار است.  تجارت ایران و ارمنستان هم با صادراتی به ارزش ۸۳ میلیون دلار و رشد ارزشی ۴۸درصدی و وارداتی به ارزش ۵/ ۹میلیون دلار و رشد ارزشی ۷۲ درصدی همراه بوده که تراز تجاری مثبت ۷۴ میلیون دلاری را به ثبت رسانده است. وزن کالاهای صادر شده به ارمنستان با افت ۱۰ درصد به ۲۷۹ هزار تن و وزن کالاهای وارد شده از ارمنستان هم با افت ۸۱ درصدی به ۶۰۰ تن رسیده است.  در چهارماه امسال قزاقستان ۱۵۳ هزار تن کالا به ارزش ۵۳ میلیون دلار از ایران کالا خریداری کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی رشد ۲۶ درصدی و از نظر وزنی افزایش ۵۹ درصدی داشته است. همچنین در این بازه زمانی ۹۲ هزار تن کالا به ارزش ۲۹ میلیون دلار از این کشور به ایران صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۹۹ درصدی وزنی و افزایش ۵۸ درصدی ارزشی را به همراه داشته است. تراز تجاری ایران با قزاقستان به نفع ایران و مثبت ۲۴ میلیون دلار است.

قرقیزستان در میان کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، چهارمین شریک تجاری ایران است که در چهارماهه امسال ۱۵ هزار تن کالا به ارزش ۲۴ میلیون دلار از ایران به این کشور صادر شده و در عین حال یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار به وزن ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن از این کشور به ایران صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی افت ۲۰ درصدی و از لحاظ ارزشی افت ۲۸ درصدی داشته است.  بلاروس با خرید ۳ هزار تن کالای ایرانی به ارزش ۷ میلیون دلار آخرین شریک تجاری ایران در بین کشورهای اوراسیایی است. رشد ۴۱ درصدی ارزشی و ۱۰۵ درصدی وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حاصل عملکرد صادرکنندگان در این بازار است. همچنین واردات از این کشور با رشد ۷۸درصدی به لحاظ وزنی به ۴میلیون و ۲۰۰هزار دلار رسیده است. به لحاظ وزنی نیز واردات از بلاروس ۳۳درصد افت داشته و رقم ۷۰۰تن است.

بر اساس گزارش تهیه شده در معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، عمده‌ترین کالای صادراتی ایران به اوراسیا را میوه‌های خوراکی تشکیل می‌دهد. صادرات این گروه کالا در بازه زمانی چهارماهه امسال ارزشی معادل ۱۲۶ میلیون دلار داشته که ۳۸ درصد از صادرات ایران به اوراسیا را تشکیل می‌دهد. در این گروه، پسته با پوست تازه بیشترین صادرات را به خود اختصاص داده و ۱۳ درصد از کل صادرات به اوراسیا به این کالا اختصاص دارد.  مواد پلاستیکی و اشیای آن با ۵۵ میلیون دلار صادرات، دومین گروه عمده کالای صادراتی ایران به این اتحادیه است که سهم ۱۷ درصدی از کل صادرات به اوراسیا را در اختیار گرفته است. از میان کالاهای این گروه، پلی‌استایرن غیرقابل انبساط معمولی بیشترین صادرات را داشته و سهم ۸ درصدی را از کل صادرات ایران به این اتحادیه به خود اختصاص داده است.

سومین گروه عمده صادراتی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، سبزیجات، نباتات، ریشه و غده‌های زیرخاکی خوراکی است که ارزش صادرات آن به ۳۵ میلیون دلار می‌رسد. این گروه کالایی سهم ۱۰ درصدی را از کل ارزش صادرات ایران به این اتحادیه در اختیار دارد. فلفل فرنگی عمده‌ترین کالای صادراتی این گروه است که سهم ۴ درصدی از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است.  چدن، آهن و فولاد چهارمین گروه کالایی عمده صادراتی به اوراسیا در چهارماه منتهی به تیرماه امسال است که ارزش صادرات آن به ۲۰ میلیون دلار و سهم ارزشی آن از کل صادرات به اوراسیا به ۶ درصد می‌رسد. بیشترین کالای صادر شده این گروه کالایی در این بازه زمانی، میله‌های آهنی یا فولادی است که سهم آن از صادرات به اوراسیا ۵/ ۲درصد است.

فرآورده‌ها از سبزیجات و میوه‌ها با صادرات ۱۱ میلیون دلاری در چهارماهه امسال سهم ۳ درصدی از کل صادرات به اوراسیا در این بازه زمانی را به دست آورد و پنجمین گروه عمده صادراتی ایران به اوراسیا شد. از این گروه کالایی، بیشترین صادرات نیز مربوط به رب گوجه‌فرنگی است که ۲ درصد از کل صادرات به اوراسیا را در چهارماهه امسال به خود اختصاص داده است.

عمده‌ترین گروه کالایی وارداتی در چهارماه منتهی به تیرماه امسال چربی‌ها و روغن‌های حیوانی و نباتی است که ارزشی معادل ۱۸۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳۹ درصدی را از کل واردات این بازه زمانی به خود اختصاص داده است. بیشترین واردات در این گروه کالایی مربوط به روغن دانه آفتابگردان است.  واردات غلات با ارزش ۱۷۱ میلیون دلار از اوراسیا به ایران سهم ۳۶ درصدی را از کل ارزش واردات چهارماهه از این اتحادیه به خود اختصاص داده و دومین گروه عمده وارداتی محسوب می‌شود. بیشترین کالای وارد شده در این گروه کالایی نیز گندم است.  سومین گروه عمده وارداتی نیز چوب و اشیای چوبی است که در این بازه زمانی ۳۷ میلیون دلار واردات داشته و سهم ارزشی آن از کل ارزش واردات از اوراسیا در چهارماهه امسال ۸ درصد است. در این گروه کالایی نیز چوب اره شده یا ناهمواری گرفته شده، عمده‌ترین کالای وارداتی است.  رآکتورهای هسته‌ای، دیگ‌های بخار، ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی و اجزا و قطعات آن با واردات ۲۶ میلیون دلاری در چهارماهه امسال از اتحادیه اوراسیا، سهم ۶درصدی را از کل واردات از اوراسیا در این بازه زمانی در اختیار گرفته و چهارمین گروه عمده وارداتی است. عمده‌ترین کالاهای وارداتی در این گروه کالایی نیز واحدهای هواساز مربوط به کمپرسورهای پیچی است.  سبزیجات، نباتات، ریشه و غده‌های زیرخاکی خوراکی هم به عنوان پنجمین گروه عمده وارداتی است که ارزش واردات آن در چهارماهه امسال به یک میلیون دلار می‌رسد.