محمدرضا کرباسی درباره چرایی برگزاری این نشست گفت: با توجه به اهمیت و ضرورت موضوع انرژی‎‌‌‌های تجدیدپذیر و تکنولوژی‌‌‌های سبز در تولیدات صنعتی در سراسر جهان و نقش پررنگ این حوزه در حفظ و ارتقای محیط‌زیست بر آن شدیم این ویدئوکنفرانس را جهت معرفی پتانسیل‌‌‌های دو کشور برگزار کنیم.

وی افزود: از جمله اقداماتی که توسط کشورهای مختلف در حوزه بهره‌‌‌گیری از تکنولوژی‌‌‌های سبز انجام شده، استفاده از انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر در منازل، باتری‌‌‌های خورشیدی، استفاده از بادگیرهای کنار دریا برای تولید برق، احداث نیروگاه‌‌‌های بادی، کشاورزی عمودی، کمپوست گسترده، مدیریت نوین صنایع در جهت به کارگیری تکنولوژی‌‌‌های سبز و دوستدار محیط‌زیست و استفاده از تکنولوژی آبیاری مدرن و انتخاب گونه‌‌‌های گیاهی کم آب برای کاشت بوده است.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران تاکید کرد: خوشبختانه لهستان با تجربه موفق در زمینه حفاظت از محیط‌زیست، تصفیه فاضلاب و مدیریت منابع آب، پشتیبانی از فناوری‌‌‌های مرتبط با توسعه انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر و بهره‌‌‌وری انرژی، کاهش وابستگی به سوخت‌‌‌های فسیلی و برنامه‌‌‌ریزی جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای می‌تواند پلی برای انتقال فناوری‌‌‌های سبز به ایران محسوب شود.

کرباسی در ادامه با توجه به ظرفیت‌‌‌های جذب همکاری‌‌‌های دو کشور در زمینه انرژی‌‌‌های پاک ۶ پیشنهاد را مطرح کرد که با استقبال طرف‌‌‌های لهستانی همراه شد. نخست؛ آمادگی برگزاری وبینارهای آموزشی با همکاری اتاق بازرگانی لهستان با هدف بررسی و آموزش شیوه‌‌‌های نوین کاهش مصرف انرژی، تولید انرژی از منابع غیرآلاینده محیط‌زیست و آموزش شیوه‌‌‌های دیگری برای فعالان و علاقه‌‌‌مندان به کار در این حوزه در هر دو کشور. دوم؛‌‌‌ امضای تفاهم‌‌‌نامه بین دانشگاه‌‌‌های فعال در این حوزه در لهستان و موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی ایران در جهت برگزاری دوره‌‌‌های آموزشی. سوم؛ ترغیب سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه محیط‌زیست تصفیه آب و ذخیره منابع آب. چهارم؛ تشکیل کارگروهی جهت بررسی جوانب و مفاد امضای تفاهم‌‌‌نامه بین اداره کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و نهاد متناظر آن در لهستان با همکاری بخش خصوصی دو کشور در حوزه انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر و تکنولوژی‌‌‌های سبز. پنجم؛ اتاق ایران آمادگی دارد تا در زمینه‌‌‌های تخصصی به‌ویژه با محوریت همکاری‌‌‌های فنی و سرمایه‌گذاری پس از برداشته شدن پاندومی کرونا هیات‌‌‌هایی را برای معرفی اقتصاد ایران و زمینه‌‌‌های مختلف دارای پتانسیل همکاری دو طرف به لهستان اعزام کند و ششم؛ همکاری و انتقال دانش و تکنولوژی مدیریت کربن، تکنولوژی‌‌‌های نوین جذب و به دام اندازی CO۲، مدرن‌‌‌سازی آلودگی هوا، ارزیابی زیست‌‌‌محیطی و مدیریت پسماندهای صنعتی از لهستان.

کریستوف پلانسکی، مشاور ارشد رئیس اتاق بازرگانی لهستان هم با استقبال از این پیشنهادها گفت: وقت آن رسیده است که ایران و لهستان این همکاری‌‌‌های محیط‌زیستی را آغاز کنند و ما باید بسترهایی را برای همکاری شرکت‌های فعال در دو کشور در زمینه فناوری‌‌‌های سبز آماده کنیم. برگزاری این وبینار نشان می‌دهد که چقدر هر دو طرف برای شروع این همکار ی‌‌‌ها جدی هستند.

در این نشست همچنین توماس پودلو، رایزن اقتصادی و دبیر اول سفارت لهستان در ایران هم با اعلام اینکه سفارت لهستان تمایل و علاقه زیادی برای همکاری با شرکت‌های ایرانی در زمینه فناوری‌‌‌های سبز دارد، گفت: ما در فهرست موضوعاتی که برای همکاری با ایران داریم بخش فناوری‌‌‌های سبز را هم گنجانده‌‌‌ایم و خیلی خوب است که این موضوع به موضوع اصلی نشست اتاق مشترک دو کشور تبدیل شده است.

پودلو با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های لهستانی به دنبال متناسب‌‌‌سازی راه‌حل‌‌‌های مبتنی بر فناوری‌‌‌های سبز با شرایط بازار هستند و این راه‌حل‌‌‌ها حتما برای طرف‌‌‌های ایرانی جذاب خواهند بود، بیان کرد: البته موانعی در مسیر این همکاری‌‌‌ها وجود دارد. امیدوارم در چندماه آینده هرچه زودتر مذاکرات مربوط به برجام آغاز شده و شاهد تغییرات مثبتی در این زمینه و رفع تحریم‌‌‌ها باشیم. چرا که ما شرکت‌های مختلفی در لهستان داریم که آماده همکاری و تعامل با طرف‌‌‌های ایرانی هستند و اگر بتوانیم بر مشکل انتقال پول غلبه کنیم این تعامل بسیار سهل‌‌‌تر خواهد شد.

رئیس اتاق مشترک ایران و لهستان هم با بیان اینکه اتاق مشترک ایران و لهستان بهمن‌‌‌ماه سال گذشته با ۴۰ عضو آغاز به کار کرده و مردادماه امسال به طور رسمی ثبت شد به ارائه پیشنهادهایی در زمینه همکاری‌‌‌های دو کشور در حوزه انرژی‌‌‌های پاک پرداخت. رحیم بنامولایی گفت: یکی از پیشنهادهای ما سرمایه‌گذاری مشترک، حداقل در ۱۰۰ شهرک صنعتی برای تامین برق با ظرفیت‌‌‌های مختلف است تا بتوانیم در ۳۱ استان این تولید را ساماندهی کنیم. ما بیش از ۸۳۰ شهرک صنعتی فعال داریم که اغلب آنها با مشکلات تامین برق خود مواجه هستند. در نتیجه ما می‌توانیم با ساماندهی و سرمایه‌گذاری مشترک این مشکلات را رفع کنیم. ما می‌توانیم زمین در اختیارتان قرار بدهیم تا شرکت‌های لهستانی سرمایه‌گذاری کنند.