به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، محمد خدادادی‌بهلولی با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر چین، روسیه، آمریکا، قزاقستان، کانادا، ایسلند و ایران هفت کشوری هستند که بیشترین میزان استخراج رمزارز در آنها صورت می‌گیرد.

به گفته خدادادی، عامل اصلی شیوع پدیده استخراج غیرمجاز رمزارزها در ایران، وجود تعرفه‌های مخفف حامل‌های انرژی و بسیار ناچیز در مقایسه با قیمت‌های جهانی است.

مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمزارزها با اشاره به اینکه تاکنون سه‌هزار و ۶۴۶مرکز غیرمجاز استخراج رمزارز با ۱۹۶هزار و ۲۳۳دستگاه ماینر شناسایی و جمع‌آوری شده است، عنوان کرد: توان مصرف برق این تعداد مرکز غیرمجاز رمزارز، بیش از ۵۷۰مگاوات بوده است.

وی اضافه کرد: برای تولید این میزان برق و رساندن آن به محل مصرف، باید نیروگاهی به بزرگی ۸۰۰مگاوات احداث می‌شد.

وی یادآور شد: استخراج یک بیت‌کوین به بیش از ۳۰۰مگاوات ساعت برق نیاز دارد که این میزان بیشتر از برق مصرفی حدود ۳۵هزار واحد مسکونی در یک شبانه‌روز است.

خدادادی همچنین ضمن مقایسه میزان مصرف یک ماینر با سایر وسایل خانگی گفت: مصرف برق یک ماینر ۲ تا ۳ کیلوواتی به میزان ۳۵پنکه یا ۱۵یخچال‌فریزر است.  ماینری با این مشخصات همچنین به اندازه پنج کولر آبی یا یک کولر گازی برق مصرف می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شناسایی مراکز غیرمجاز نیازمند همکاری مردم است، اظهار کرد: مردم می‌توانند اطلاعات خود درباره استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج رمزارز را در سامانه سمات ثبت کنند تا رسیدگی شود. گزارش‌دهندگان، پاداش‌هایی تا سقف ۲۰میلیون تومان دریافت خواهند کرد.