به گزارش خبرگزاری فارس، از بنادر و گمرکات خبر می‌رسد که روند انجام تشریفات ترخیص کالاهای اساسی کند شده و در برخی گمرکات متوقف است.

براساس مصوبات دولت، در حال حاضر اقلام اساسی شامل گندم، ذرت، جو، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا و روغن خام به صورت درصدی ترخیص می‌شود که این رویه به دلایل گوناگونی صورت می‌گیرد که عمده‌ترین آن تامین نشدن به موقع ارز است.

افزایش یک میلیون تنی کالا در مبادی ورودی

موجودی کالا در بنادر و گمرکات، پای اسکله و منتظر در لنگرگاه حدود یک ماه پیش ۱۴ فروردین ۹/ ۴ میلیون تن بوده است که در حال حاضر (۲۶ اردیبهشت) براساس آمارها با افزایش یک میلیون تنی روبه‌رو شده و به ۸/ ۵ میلیون تن رسید. در شرایط کنونی کالاهای اساسی را به صورت ترخیص ۹۰ درصدی (۹۰ درصد کالای وارداتی ترخیص و ۱۰ درصد باقی مانده تا زمانی که کدرهگیری بانک مبنی بر تامین ارز انجام شود، در گمرک می‌ماند) به بازار می‌رسد.

چرا کالاهای اساسی ترخیص نمی‌شود؟

عمده دلایل بالا رفتن حجم کالاهای اساسی در مبادی ورودی کشور چیست؟ در روزهای اخیر ترخیص ۹۰ درصدی که مصوبه نهادهای بالادستی و دولت بوده و به تایید رئیس‌جمهور نیز رسیده است از سوی وزارت صمت و کارگروه تنظیم بازار ابلاغ نشده و عملا مسیر ورود کالای اساسی به کشور متوقف است.

جلسه ویژه دولتی‌ها مشکل رسوب را حل کرد؟

جالب است که مسوولان ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که با حضور تمامی متولیان بحث تجارت برگزار می‌شود و مصوبات آن را تایید می‌کنند در عمل به آن پایبند نیستند. طبق مصوبات جلسه مورخ ۳۱ فروردین امسال که برای رفع مشکل رسوب کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات انجام شد، این ستاد به وزارت صمت تکلیف کرد رویه ترخیص ۹۰ درصدی را برای سال ۱۴۰۰ مانند سال گذشته ادامه دهد. در این مصوبه آمده است: «همه متقاضیانی که تمایل دارند از رویه اعتباری استفاده کنند به گمرک اعلام کرده تا درخواست خود را به بانک مرکزی ارائه و آن بانک نیز به فوریت ظرف سه روز کاری از زمان اعلام نسبت به موافقت با درخواست آنان اقدام کند. همچنین کارگروه تنظیم بازار موضوع اجازه ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی را که قبلا تا اسفند ۹۹ تمدید کرده است برای سال نیز ۱۴۰۰ تمدید کند.»