وی افزود: همچنین، صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی درصدد افزایش سرمایه از ۳۵۰ به یک هزار میلیارد تومان برای کمک به توسعه این بخش است. به گفته وی، ایمیدرو برای توسعه اکتشاف هیچ محدودیتی قائل نیست.   معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سرمایه‌گذاری نیز با فراهم کردن بسترهای آن اتفاق می‌افتد، افزود:  از جمله برنامه‌های مجموعه ایمیدرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت، تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره جایگاه معدن و صنایع معدنی تا‌کید کرد: حدود ۲۵ درصد ارزش بازار سرمایه و ۲۳ درصد صادرات کشور، بخش معدن و صنایع معدنی است.

وی گفت: به ازای هر نفر اشتغال مستقیم در زنجیره معدن و صنایع معدنی، ۴ تا‌ ۱۷ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود

جعفری افزود: در زمان حضور در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، از سال ۹۶ اقدام به انجام اکتشافات در استان فارس به‌صورت جدی کردیم و طی دو سال اخیر نیز این روند شتاب گرفت.

وی ابراز امیدواری کرد: امیدواریم نتایج آن در سال آتی مشخص شود و ذخایر جدید به توسعه استان کمک کند و درنتیجه، گام‌های توسعه‌ای بعدی در استان برداشته شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: برنامه یاد شده در همه کشور با مساحت بیش از ۶۶۰ هزار کیلومتر مربع انجام می‌شود.

به گفته وی، اکتشافات نقطه شروع مناسبی برای سرمایه‌گذاری است که پس از انجام فاز شناسایی، مراحل بعدی استخراج، فرآوری و ... انجام شود.

جعفری درباره طرح جدید سیمان داراب گفت: سیمان داراب از فرآوری یک ماده معدنی تولید می‌شود.

وی افزود: طبق گفته مسوولان، ۵۰ درصد طرح‌های افتتاح شده طی دو سال گذشته مربوط به صنایع معدنی بوده است. از جمله این طرح‌ها، آلومینیوم جنوب، توسعه کارخانه‌های فرآوری سنگ‌آهن (کنسانتره و گندله) در سنگان، ذوب مس، فولاد و کربنات سدیم بود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو تا‌کید کرد: انتظار داریم مسوولان حمایت کنند تا‌ سرمایه‌گذاری‌ها گرفتار بوروکراسی‌ها نشوند و طرح‌ها زودتر به تولید برسد.

وی تا‌کید کرد: برای توسعه سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران سود حاصله را صرف سرمایه‌گذاری کنند و نگاه ویژه‌ای به مسوولیت اجتماعی در منطقه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه تولید جهانی طی دوران کرونا بین ۴ تا‌ ۵ درصد کاهش یافته است، گفت: این در حالی است که مجموع تولیدات بخش معدن و صنایع معدنی در ایران ۲ تا‌ ۱۶ درصد افزایش یافت.

محمدرضا کریمی مدیر اقتصادی ایمپاسکو نیز در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح احداث کارخانه کربنات کلسیم رسوبی و آهک هیدراته داراب گفت: با راه‌اندازی واحد تولید کربنات کلسیم رسوبی و آهک هیدراته ارزش افزوده ایجاد می‌شود.

به گفته وی، طرح احداث کارخانه کربنات کلسیم رسوبی (PCC) به ظرفیت ۲۰ هزار تن و آهک هیدراته به ظرفیت ۲۰ هزار تن سالانه با مجموع هزینه سرمایه‌گذاری حدودا ۳۵۰۰ میلیارد ریال و با نرخ بازده داخلی سرمایه‌گذاری (IRR) ۳۲ درصد برآورد شده است.

کریمی افزود: با توجه به گسترش سازند‌های زمین‌شناسی آسماری – جهرم در این شهرستان پتانسیل مناسب برای سنگ‌های آهکی مشاهده می‌شود. این سنگ‌ها به‌عنوان آهک صنعتی و در مواردی به‌عنوان سنگ تزئینی یا مرمریت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در زمینه شناسایی محدوده‌های اولویت‌دار شهرستان داراب، برای تا‌مین مواد اولیه پروژه، ایمپاسکو نسبت به اخذ مشاور ذی‌صلاح اقدام کرده و چهار محدوده معدنی را در شهرستان داراب مورد بررسی قرار داده است که پس از طی مراحل بررسی و نمونه‌گیری، یک محدوده معدنی از لحاظ عیار، نزدیکی به راه اصلی، زیرساخت و رنگ دارای اولویت شناخته شده است.

مدیر اقتصادی ایمپاسکو خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به مزیت‌های نسبی آهک در منطقه، در طرح توسعه پروژه افزایش ظرفیت برای آهک pcc و نیز آهک هیدراته تا‌ ۵۰ هزار تن در نظر گرفته شده است که مجوزهای قانونی توسط سرمایه‌گذار در حال اخذ است. وی با اشاره به موارد مصرف کربنات کلسیم رسوبی(pcc) افزود: این محصول در صنایع کاغذ، فیلر، مواد غذایی، دارو، پلیمر، مواد شوینده، چسب، لوازم آرایشی و بهداشتی، لاستیک و رنگ استفاده می‌شود.