حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به تولد طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه در مرداد ماه گفت: از جوانان فعال در شرکت‌های استارت‌آپی، دانشمندان و متخصصان در شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری کشور تقاضا داریم در این راه سخت به ما یاری رسانند.

وی عنوان کرد: فولاد مبارکه به لحاظ تجهیزات و منابع مالی در سطحی قرار دارد که می‌تواند پشتیبانی لازم را در این زمینه داشته باشد.  عظیمیان افزود: در واقع ما منابع ارزی و ریالی را در این زمینه صرف خواهیم کرد تا در زمان مناسب این طرح به اجرا برسد.

وی گفت: این طرح یک طرح جسورانه بوده و هم اکنون در حال اجرایی شدن است و ما از همه سازمان‌ها و بخش‌هایی همچون معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری، صندوق شکوفایی و شرکت ایریسا تشکر می‌کنیم که در این مسیر به یاری ما آمدند.

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: طبق همین برنامه اگر بتوانیم در ابتدای سال ۱۴۰۴، از ۴۰۰ شرکت فعلی که در این طرح هستند با نیمی از آنها قرارداد ببندیم و انبوهی از شرکت‌های استارت‌آپی داشته باشیم، این موفقیت را جشن خواهیم گرفت‌.

رسول سرائیان مدیرعامل شرکت ایریسا نیز در رویداد «ریورس پیچ ۳» s مرکز نوآوری تحول دیجیتال در صنعت فولاد گفت: با توجه به چالش‌های صنعت فولاد در عرصه رقابت، هزینه، تنوع محصول و مسیری که مشتریان ما داشتند، در نهایت باعث شد تا فولاد مبارکه به سمت سفری برای هوشمندسازی برود.

به گفته وی، طرح تحول دیجیتال توسط شرکت ایریسا طراحی و ۶ مرداد اجرایی شده است و ما در این مسیر فراز و فرودهای زیادی خواهیم داشت. به گفته مدیرعامل شرکت ایریسا در واقع این حرکت در راستای انقلاب چهارم صنعتی بوده و فولاد مبارکه نیز در این مسیر گام برداشته است. در طرح تحول دیجیتال چند شعار تعریف شده است. نخست فولاد هوشمند از سنگ تا رنگ است. به این شکل که سنگ آهن از معدن استخراج شده و بعد از طی مراحل مختلف تولید، تبدیل به ورق گالوانیزه شده و در صنعت ساختمان و لوازم خانگی استفاده می‌شود. در واقع این زنجیره ارزش را در بازه زمانی ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۴ خواهیم داشت و تا سال ۱۴۰۴ فولاد مبارکه به یک فولاد هوشمند تبدیل می‌شود.

وی تصریح کرد: چالش‌هایی مانند روندهای بین‌المللی صنعت، همچنین فرآیندهای نوظهور برای فولادمبارکه تعریف شده تا در سال ۱۴۰۴ فولاد مبارکه به یک کارخانه هوشمند تبدیل شود.

سرائیان اظهار کرد: در این طرح یکی از بهترین مباحثی که دیده شده نقش‌آفرینی و بهره‌وری از شرکت‌های دانش‌بنیان است. همچنین به جهت امنیت اجرایی این طرح، مرکز نوآوری تحول دیجیتال در فولاد مبارکه که استارت راه‌اندازی آن زده شده به‌عنوان یکی از پشتوانه‌های اصلی در فولاد مبارکه به‌شمار می‌آید.

وی گفت: امروز اولین رویداد در زمینه تحول دیجیتال برگزار شده است و ما نیازمند همکاری دانشجویان و شرکت‌های استارت‌آپی هستیم. مدیرعامل شرکت ایریسا افزود: طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه اقدامی نیست که ما به تنهایی بتوانیم از عهده آن برآییم؛‌ بلکه نیازمند استفاده از دانش‌های موجود در این زمینه هستیم‌. حدود سه ماه وقت گذاشته شده و هفت چالش و مساله اصلی مشخص شده است.

به گفته وی، تحلیل بهره‌وری خطوط در تولیدی فولاد مبارکه با استفاده از ابزار هوش مصنوعی، اندازه‌گیری ضخامت نسوز پاتیل در حالت گرم، نمونه طراحی و ساخت دوقلوی دیجیتال در فولاد مبارکه است، لجستیک هوشمند، امنیت کاربردهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در حوزه ‌siem، ایجاد پلت فرم به‌منظور ارتقای امنیت و شفافیت در فرآیند خرید فولاد مبارکه با استفاده از فناوری بلاک، چالش‌های اصلی ما هستند.

سرائیان گفت: ۱۶ آبان دریافت پیش‌پروپوزال‌ها خواهد بود. همچنین اول آذر ارزیابی خواهند شد و هفته آخر آذر بازدید حضوری از فولاد مبارکه خواهیم داشت و بعد از آن تا پانزدهم دی‌ماه، پروپوزال‌ها نهایی خواهد شد و ارزیابی انتخاب‌ اولویت‌های همکاری در اول بهمن انجام و در نهایت مذاکرات و توافق و عقد قرارداد صورت می‌گیرد. به گفته وی، انتقال فناوری و مالکیت فکری همچنین سرمایه‌گذاری و حمایت مالی در تولید و توسعه محصول از جمله مدل‌های اصلی همکاری با شرکت‌های استارت‌آپی است. یک رویداد دیگر در همین زمینه در بهمن یا اسفند امسال برگزار خواهد شد و ما سال را با دو رویداد به پایان خواهیم برد‌.

   دریافت نشان عالی مدیر سال توسط شرکت فولادمبارکه

روابط عمومی فولاد مبارکه در خبر دیگری اعلام کرد، این شرکت در پنجمین اجلاس سراسری نشان عالی مدیر سال توانست نشان عالی مدیر سال را دریافت کند‌.

سیدمهدی نقوی معاون تکنولوژی فولادمبارکه اصفهان در حاشیه برگزاری پنجمین اجلاس سراسری نشان عالی مدیر سال گفت: طبیعی است که بحث مدیریت و مدل‌های مدیریتی این مجموعه با پتانسیل‌ها و توان فکری که در بدنه سازمان، مدیریت ارشد، معاونان و مدیران فولادمبارکه وجود دارد، باعث کسب این موفقیت شده است.

به گفته وی، بحث مدیریتی و جایگاه آن به تبع در خلق ارزش تاثیرگذار خواهد بود. نقوی تصریح کرد: شرکت فولادمبارکه به سیستم مدیریت مشارکتی و مدیریت همه‌جانبه مجهز بوده و توانسته تمامی مشکلات خود را مدیریت و راهبری کند. همچنین با همراهی تمامی بدنه سازمان در فرآیند تصمیم‌سازی توانسته ابزار مناسبی را برای مدیریت ارشد سازمان ایجاد کند تا بهترین تصمیم‌ها را اتخاذ کند.

وی خاطرنشان کرد: در سیستم مدیریت فولاد مبارکه تدوین برنامه‌های استراتژیک همواره با حضور مقام ارشد سازمان انجام شده است. سال گذشته نیز در یک ماراتن دو روزه با حضور مدیرعامل و تمام مدیران شرکت استراتژی‌های سال جاری در فولاد مبارکه تدوین شد. به گفته معاون تکنولوژی فولادمبارکه اصفهان، در واقع مدیریت شرکت راسا و شخصا در فرآیند تصمیم‌گیری و تدوین استراتژی فولادمبارکه شرکت داشته و در سال ۹۹ ماموریت و چشم‌انداز فولاد مبارکه بازنگری و با مفاهیم جدید نوشته شد.

وی افزود: فرآیند مدیریت فولادمبارکه همواره پویا بوده و فولاد مبارکه در حال احداث رصدخانه استراتژیک و مدیریت است تا بتواند محیط خارج از مجموعه‌ را نظام‌مند رصد کند. از طرفی فولاد مبارکه مفهوم طرح دیجیتال و جمع‌آوری اطلاعات برای تصمیم‌گیری صحیح توسط مدیریت ارشد سازمان را برنامه‌ریزی کرده و ما مطمئن هستیم در سال‌های آینده با کیفیتی بهتر فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و راهبری شرکت را ادامه خواهیم داد.