میثم‌توکلی در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه برندهای ملی در صورتی می‌توانند به بقای بلندمدت خود در رقابت فشرده و پرهیاهوی تجارت امروزی امیدوار باشند که جایگاه‌یابی برند را در اولویت و به‌عنوان استانداردی بر هسته فعالیت‌های خود قرار دهند، درباره جایگاه‌یابی موثر و نیاز کالاهای ایرانی به آن گفت: فرآیند جایگاه‌یابی یکی از مفاهیم بنیادین و مدرن مدیریت برند و به معنی خلق جایگاهی شفاف از برند در ذهن مخاطبان هدف است. به عبارتی ساده‌تر یعنی مخاطبان هدف، برند را درچه جایگاهی از ذهنشان تثبیت کرده‌اند، جایگاه امنیت، جایگاه لوکس بودن، جایگاه ارزان قیمت یا دیگر جایگاه‌ها. وی ادامه داد: امروزه با توجه به بزرگراه‌های ذهن و هیاهوی دنیای تبلیغات، ذهن انسان دچار راهبندان شده است و برندهایی موفق هستند که بتوانند برای تسخیر ذهن مخاطب تلاش کنند. یکی از راهکارهای نفوذ برندها در ذهن مخاطبان پیدا کردن جایگاه خالی در بازار، سپس ورود به‌عنوان «اولین» در آن صنعت است، چراکه همواره اولین بودن نقش بسزایی در خلق جایگاه ذهنی موثر در مخاطبان ایجاد می‌کند. از طرف دیگر جایگاه‌یابی زمانی موثر عمل خواهد کرد که متمرکز بوده و روی چند مولفه تاکید نکند.

همچنین به گفته این عضو انجمن علمی استاندارد ایران نبود برنامه‌های بازاریابی منسجم و عدم یکپارچگی واحدهای داخلی شرکت‌ها در تدوین برنامه‌های بازاریایی، وضعیت را به گونه‌ای کرده که بعضا شاهد آن هستیم که حتی مدیر فروش و مدیر تبلیغات برنامه جداگانه و اهداف مجزایی دارند و همین امر باعث شده تصویر برند از جایگاه واقعی خودش دچار چندگانگی شود و جایگاه واحدی به اذهان مخاطبان برند نرسد، چراکه جایگاه‌یابی اساس ارتباطات بازاریابی را تشکیل داده و کلیه فعالیت‌های بازاریابی نیز باید منعکس‌کننده جایگاه واحد برند باشد.

توکلی در ادامه درباره اهمیت برندسازی در راستای تقویت صادرات غیرنفتی و عدم خروج ارز از کشور اظهار کرد: در حالی که ایران یکی از تولید‌کنندگان کالاهای باکیفیت و مرغوب در دنیا است، اما به دلیل ضعف و کم توجهی به هویت‌سازی و جایگاه‌یابی موثر برندهای ایرانی کماکان شاهد آن هستیم که برندهای خارجی در رقابت، گوی سبقت را از ما ربوده و باعث خروج ارز و از دست رفتن فرصت‌های شغلی بسیاری در داخل شده‌اند، اما باتوجه به پتانسیل‌های موجود در کشور و با حمایت‌های دولت در این راستا می‌توان بیش از پیش به تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی و رشد صادرات غیرنفتی در کشور کمک کرد. وی افزود: اگرچه در کشور ما هنوز شاهد آن هستیم که بیشتر به حاشیه‌های برندینگ توجه می‌شود تا به ماهیت و استانداردهای آن، اما باید بپذیریم که برند تولید ثروت می‌کند و قسمت مهمی از دارایی‌های شرکت را شامل می‌شود. با توجه به فرصت‌های پیش رو در راستای تقویت اقتصاد درونی، شایسته است که با جایگاه‌یابی موثر و حمایت‌های دولت، بتوان نرخ ورود برندهای خارجی به کشور را کاهش داد و فرصت‌های شغلی از دست رفته را مجددا احیا کرد.