در ادغام معادن و ایجاد کلونی‌های هدفمند، علاوه‌بر موقعیت مکانی معادن، توجه به چند ویژگی مهم از جمله زیرساخت‌های مشترک نظیر جاده دسترسی، تامین انرژی و امکان سنجی احداث و تامین خوراک واحد فرآوری مشترک از طریق این معادن ضرورت دارد.

در بسیاری از موارد، معدنکاری کوچک مقیاس به دلایل مختلفی از جمله پایین بودن میزان ذخیره یا عیار به تنهایی دارای توجیه اقتصادی نیست، در صورتی که تجمیع این معادن و تولید محصولات میانی و نهایی زنجیره ارزش، ایجاد واحدهای بازاریابی و بازرگانی مشترک و... می‌تواند به میزان قابل توجهی ارزش افزوده این مواد معدنی را افزایش بدهد و فعالیت‌های معدنکاری را رونق ببخشد.

در بیشتر کشورهای توسعه یافته معدنی، معدنکاری کوچک مقیاس با ایجاد کنسرسیوم‌ها و واحدهای مشترک توسعه می‌یابد. در همین راستا، یکی از راهکارهای پیشنهادی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، تجمیع معادن کوچک مقیاس و احداث زیرساخت‌ها و واحدهای فرآوری مشترک است که نمونه‌های موفق آن در معادن سنگ آهن پلاسری ( پلاسر یک کلمه اسپانیایی و به معنی وجود ذخیره معدنی در رسوبات تخریبی است) استان سیستان و بلوچستان و چند استان دیگر از جمله هرمزگان، فارس و مازندران اجرا شد تا ضمن فعال‌سازی و رونق تولید این معادن، توسعه پایدار و اشتغال مولد برای مناطق کمتر توسعه یافته ایجاد شود.

از دیگر مزیت‌های توسعه‌ای طرح ادغام معادن کوچک مقیاس، فراهم شدن شرایط سرمایه‌گذاری مشترک این معادن روی مطالعات اکتشافی است که می‌تواند به کشف و بهره‌برداری از ذخایر جدید جهت تامین خوراک واحدهای فرآوری ایجاد شده کمک کند. همچنین به کارگیری مشترک ماشین‌آلات و تجهیزات این معادن، ضمن کاهش هزینه‌های عملیاتی، موجب افزایش حاشیه سود و بهره‌وری خواهد شد.

یکی از موارد تاثیرگذار بر ارتقای دانش فنی حاصل از تجمیع معادن، هم‌افزایی فکری و استفاده از زیرساخت‌های واحدهای تحقیق و توسعه مجموعه‌های بزرگ‌تر و صنایع معدنی مصرف‌کننده برای توسعه معادن کوچک مقیاس است. در ادغام معادن، تجمیع به لحاظ عملکردی صورت خواهد گرفت و مالکیت و تعهدات دارندگان مجوز برای هر معدن حفظ خواهد شد.

با توجه به اهمیت مقوله معادن کوچک مقیاس در سومین همایش چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار، مقوله «معادن کوچک و متوسط، احیا و سرمایه‌گذاری» به‌عنوان یکی از سرفصل‌های اصلی گنجانده شده است تا با بررسی مشکلات این بخش زمینه احیای این معادن فراهم شود.

براساس این گزارش، سومین همایش چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار در هشت محور «جهش تولید، توسعه پایدار و متوازن و حذف موانع پیش‌رو»، «اکتشافات و فعالیت‌های اکتشافی مدرن ضامن حیات و پویایی معادن»، «معادن کوچک و متوسط، احیا و سرمایه‌گذاری»، «بومی‌‌سازی، استفاده از ظرفیت‌‌های ساخت داخل و توسعه فناوری، استارت‌آپ‌‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان»، «ارزیابی سهم صنایع فلزات غیر‌آهنی در تولید ناخالص ملی، تکمیل زنجیره تولید و لزوم کاهش ریسک سرمایه‌گذاری»، «تحولات اقتصاد جهانی و بازار صنایع غیرآهنی، ارزآوری و تحریم‌ها»، «مسوولیت‌‌های اجتماعی شرکت‌های معدنی و صنعتی» و «کرونا، پساکرونا و بازار فلزات غیرآهنی» از سوی گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این همایش می‌توانند با شماره تلفن‌های ۶-۴۲۷۱۰۱۸۰ تماس بگیرند یا به وب‌سایت events.den.ir مراجعه کنند.