حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی که روز پنج‌شنبه گذشته در مراسم افتتاح پنج پروژه ملی عمرانی، تولیدی و زیربنایی به‌صورت ویدئوکنفرانس حضور داشت با اشاره به اینکه امروز بخش‌های صنعت و معدن در کنار یکدیگر نقش بسیار ارزشمندی در صادرات غیرنفتی و توسعه و تولید کشور ایفا می‌کنند عنوان کرد: اینکه ۲۶ میلیون تن زنجیره فولاد کشور فقط در سال ۹۹ آماده می‌شود نشان می‌دهد کشور در مسیر تولید است. رئیس‌جمهور افزود: افتتاح چند طرح بزرگ ملی در هر پنج‌شنبه نشانگر آن است که در مسیر تولید و توسعه در حرکت هستیم و می‌خواهم برنامه‌های شنبه و پنج‌شنبه هر هفته، خاری در چشم دشمنان اسلام و ایران باشد. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه «راه‌حل ما این است که همه دست به دست هم دهیم»، گفت: فضای تعامل سازنده بین همه قوا و بخش خصوصی و دولتی برقرار شود و مشکلات مردم توسط دولت حل شود. من اعتراف می‌کنم که هنوز هم در بخش تولید مشکلاتی وجود دارد و باید آن را رفع کنیم. روحانی گفت: رابطه نزدیک بین بخش خصوصی و دولتی و رفع محدودیت‌ها مشکلات را کمتر می‌کند و دولت و سرمایه‌گذاران را به هم نزدیک می‌کند.

ایجاد شهرک صنعتی در بهشهر

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح طرح‌های صنعتی و معدنی اعلام کرد: در بخش سیلو‌سازی پیش از انقلاب فقط ۷۰۰ هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در کشور وجود داشت که امروز این ظرفیت به بیش از ۲۲ میلیون تن رسیده است. مدرس خیابانی ادامه داد: ۵/ ۱۷ میلیون تن از این ظرفیت، مربوط به سیلوهای استاندارد بلند و چهار و نیم میلیون تن انبارهای ذخیره گندم هستند. مدرس خیابانی گفت: از مجموع ۲۲ میلیون تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم بالغ بر ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن سیلو در دولت یازدهم و دوازدهم، عموما توسط بخش خصوصی احداث شده است. وی تصریح کرد: هم اکنون ظرفیت تولید ام دی اف به حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب در کشور رسیده و با بهره‌برداری از این دو طرح علاوه بر تحقق جهش تولید، کشور به خودکفایی رسیده است. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: خروجی نخست برنامه‌های افتتاح و بهره‌برداری طرح‌های صنعتی کشور اشتغال‌زایی پایدار و ایجاد رونق صنعتی و همچنین تحول در فرهنگ اقتصادی منطقه است.

مدرس خیابانی با اشاره به برنامه‌های ویژه برای توسعه بندر امیرآباد و ایجاد زیرساخت‌های تجاری در این منطقه، از آغاز عملیات اجرایی شهرک صنعتی بهشهر با حدود هزار هکتار وسعت خبر داد. وی افزود: این شهرک با وسعتی حدود ۵۰ درصد شهرک‌های صنعتی حال حاضر استان مازندران، می‌تواند تحول بزرگی را در این استان ایجاد کند. مدرس خیابانی اعلام کرد: فاز نخست این شهرک با ۲۲۰ هکتار وسعت تا فروردین‌ماه عملیاتی شده و استقرار واحدهای صنعتی در آن آغاز می‌شود. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با یادآوری اهمیت افتتاح طرح‌های ام دی اف در مازندران و گیلان گفت: این طرح‌ها در پر کردن ظرفیت خالی این صنعت، تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ظرفیت‌های صادراتی موثر خواهند بود و در عمل می‌تواند به پتانسیل‌های تجاری استان مازندران کمک بیشتری کند.

وی با اشاره به دستور ویژه رئیس‌جمهور برای فعال‌سازی ظرفیت‌های تجاری استان‌های شمالی گفت: با نگاه به توسعه مراودات تجاری با کشورهای CIS و شمال دریای خزر توجه ویژه‌ای به توسعه زیرساخت‌های تجاری در استان‌های شمالی در حال انجام است. مدرس خیابانی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: امسال برای افتتاح واحدهای فولادی و افزایش ۲۶ میلیون تنی زنجیره فولاد برنامه‌ریزی شده که طی همین مدت و از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۶ میلیون طرح افتتاح و در مدار تولید قرار گرفته است. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان تصریح کرد: هم اکنون بیش از ۴ هزار طرح با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد در حال تکمیل و راه‌اندازی هستند که تا پایان دولت دوازدهم شرایط بهره‌برداری آنها حتما مهیا خواهد شد.

از واردات‌کننده فولاد تا صادرکننده

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه تاکید کرد: با عملیاتی شدن طرح‌های فولادی کشور از واردکننده محصولات فولادی در دهه‌های گذشته، امروز به جایی رسیده که حدود ۵۰‌درصد از تولیدات فولادی ما صادر می‌شود.  مدرس خیابانی اعلام کرد: از مجموع حدود ۲۸ میلیون تن تولید فولاد کشور حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون تن را صادر می‌کنیم و با توجه به مزیت قیمتی ارز برای صادرات تولید‌کنندگان فولاد از این امر استقبال می‌کنند. وی اضافه کرد: ما در عین حال که از صادرات فولاد با هدف ارز آوری حمایت می‌کنیم معتقد هستیم که باید تامین مواد اولیه کارخانه‌های پایین دست فولاد مثل تولید‌کنندگان میلگرد، پروفیل، تیرآهن و واحدهای نوردی شمش آنها حتما تامین شود و در سیاست‌های کلی وزارت صمت تامین شمش مورد نیاز واحدهای نوردی در اولویت است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص ضروریات توسعه مراودات اقتصادی با کشورهای عضو پیمان اوراسیا گفت: مجموع وارداتی که پنج کشور اوراسیا شامل روسیه، بلاروس، قرقیزستان، قزاقستان و ارمنستان دارند حدود ۹۰۰ میلیارد دلار کالا است و ما تنها موفق شده‌ایم به میزان ۶/ ۲ با این کشورها مبادلات تجاری داشته باشیم. مدرس خیابانی تصریح کرد: از زمان امضای توافق‌نامه تجاری با کشورهای اوراسیا حدود ۵۰۰ ردیف تعرفه کالاهای ما در واردات آن کشورها به صفر رسید و مجموعه صادرات ما امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۳ درصد افزایش یافته است. وی تاکید کرد: سه استان مازندران، گیلان و گلستان می‌توانند از فرصت‌های تجاری و افزایش مراودات اقتصادی با کشورهای شمال دریای خزر و اتحادیه آسیا بیش از پیش استفاده کنند و روابط تجاری و حجم صادرات خود را بهبود ببخشند. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص افتتاح طرح ۳۰۰ هزار متر مکعب تخته MDF در بهشهر گفت: این طرح با طرح قبلی که حدود دو هفته پیش در استان گیلان افتتاح شد، در مجموع ۶۰۰ هزار متر مکعب تولید MDF کشور را بالا می‌برد و ۲۵ درصد به مجموع تولید کشور اضافه می‌کند.

وی افزود: راه‌اندازی ۲ طرح اخیر تولید تخته ام دی اف در استان‌های مازندران و گیلان کشور را از وارد‌کننده این محصول به صادرکننده تبدیل خواهد کرد. مدرس خیابانی تصریح کرد: با ۲/ ۲ میلیارد متر مکعب MDF تقریبا خودکفا هستیم و فرصت صادرات نیز فرآهم شده است. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان در این طرح سرمایه‌گذاری شده و برای حدود ۲۵۰ نفر اشتغال‌زایی به‌طور مستقیم شده است. وی در مورد طرح آرین شیمی افزود: با شکل‌گیری واحد‌های زنجیره ای، لجستیک، امکانات صادراتی و ناوگان حمل و نقل برای بیش از ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر به‌طور غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

شناسایی محدوده‌های امید بخش معدنی

از سوی دیگر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ایستگاه هشتم پویش ملی «تولید، تداوم امید» گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به‌عنوان نخستین حلقه از چرخه معدنکاری یعنی اکتشاف، وظیفه اکتشافات مواد معدنی به ویژه سنگ‌آهن به‌عنوان خوراک اولیه شرکت‌های فولادی را به عهده دارد و در حال حاضر مساحتی بالغ بر ۹۵۰ هزار کیلومتر مربع از کشور را مورد شناسایی و پی‌جویی قرار داده که منجر به شناسایی محدوده‌های امیدبخش در کشور شده است.به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود در بخش تولید شمش فولادی تا پایان سال ۹۹ تعداد ۱۲ طرح به ظرفیت اسمی سالانه حدود ۶/ ۷ میلیون تن و حجم سرمایه‌گذاری حدود ۱۵هزار و ۲۰۰میلیارد و اشتغال‌زایی برای ۶۱۰۰ نفر در کشور به وجود‌ آید.