معاون امور بین‌الملل اتاق ایران ضمن تشریح وضعیت تبادلات تجاری دو کشور پس از شیوع بیماری کرونا، تعطیلی بیش از سه‌ماهه مرزهای جاده‌ای دو کشور ایران و ترکیه از ابتدای اسفندماه را چالشی بزرگ برای تجارت دو کشور در سال جاری عنوان کرد که منجر به کاهش حجم تجارت شده است.

کرباسی با این حال ضمن ابراز خرسندی از بازگشایی مرزها، زمان حاضر را به‌عنوان فصل جدیدی از همکاری‌های دو کشور، فرصتی مغتنم برای بازنگری و حل‌وفصل کلیه موانع تجارت دو کشور به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل دانست و ابراز امیدواری کرد با پیگیری‌هایی که رایزن بازرگانی ترکیه نیز در بازگشت از سفر خود انجام خواهد داد، این مشکلات مرتفع شوند. حل مسائل و مشکلات مربوط به تبادلات گمرکی، ترافیک کامیون‌ها در مرزها، امضای پروتکل‌های بهداشتی، هزینه‌های ناشی از تعرفه‌ها و همچنین ممنوعیت‌های تردد مسافران ازجمله موضوعاتی است که برای فعالان بخش خصوصی در اولویت قرار دارد.

کرباسی افزود: با توجه به پتانسیل‌های بالا و مکمل برای همکاری اقتصادی دو کشور و همچنین علاقه‌مندی تجار در هر دو طرف، ترکیه از مهم‌ترین اولویت‌های کاری برای ایران است. بر همین اساس تلاش برای تسریع در رفع موانع و پیگیری آن از مراجع سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیرندگان اقتصادی در هر دو طرف از اهمیت بالایی برخوردار است. به‌رغم مناسبات و روابط خوب دو کشور، کماکان نیاز به حصول توافقاتی است که بتواند سطح همکاری‌ها را بسیار بیشتر از شرایط فعلی بالا ببرد.

کرباسی تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های مهم و مکمل همکاری دو کشور در حوزه ترانزیت است، چراکه ایران مسیر مناسب و ارزان دستیابی ترکیه به آسیای میانه و ترکیه نیز از مسیرهای مهم دسترسی ایران به اروپا و همچنین برخی از کشورهای دیگر از طریق بندر مرسین است. لذا همکاری دوجانبه قدرتمند می‌تواند دستاوردی برد - برد برای هر دو کشور به همراه داشته باشد. همچنین همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک دو کشور برای تامین نیازهای منطقه در همه حوزه‌ها نیز زمینه دیگری است که می‌تواند ارتقا یابد.  

در ادامه این نشست چنگیز گورسل، رایزن بازرگانی ترکیه، ضمن اشاره به علاقه‌مندی و تداوم تلاش خود برای توسعه همکاری‌های دوجانبه، عنوان کرد به‌رغم اینکه ما طی چند سال گذشته شاهد رشد بالای تجارت دو کشور بودیم اما مشکلات ایجادشده ازجمله نوسانات ارزی و افزایش قیمت‌ها در ایران و همچنین اعمال دور جدید تحریم‌های اقتصادی و مشکلات بانکی روند رشد را متوقف کرده است که در صورت رفع این موانع در آینده نزدیک این امکان هست که تجارت دو کشور بار دیگر جهش بالایی را تجربه کند.

رایزن ترکیه همچنین ضمن برشمردن پتانسیل‌های بالای ایران برای سرمایه‌گذاری، به مشکلات برخی از شرکت‌های بزرگ ترکیه که در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند اشاره و اضافه کرد: حل مشکلات جاری این شرکت‌های بزرگ کمک شایانی به تداوم روند سرمایه‌گذاری ترکیه در ایران خواهد کرد، چراکه مسائل مربوط به این شرکت‌ها در داخل ترکیه انعکاس پیدا می‌کند و می‌تواند دید مثبت یا منفی در سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای ایجاد کند.

گورسل همچنین درخصوص مشکلات مربوط به محدودیت‌های ایجادشده ناشی از شیوع بیماری کرونا عنوان کرد: محدودیت‌های ایجادشده از سوی وزارت بهداشت ترکیه ابلاغ می‌شوند و دستگاه‌هایی چون وزارت تجارت و خارجه ترکیه نیز ملزم به اجرای این سیاست‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع بیماری هستند. بااین‌حال سفارت ترکیه در تلاش است محدودیت‌های جاری نیز برطرف شود و شاهد رشد دوباره تجارت و همکاری‌های دو کشور در آینده نزدیک باشیم.