به گزارش شاتا، عباس تابش در حاشیه جلسه دیروز ستاد تنظیم بازار افزود: در این جلسه ستاد تنظیم بازار فرآیندها و اقدامات انجام شده درخصوص ساماندهی بازار لوازم خانگی مورد بررسی قرار گرفت و دستگاه‌هایی که در این زمینه تکالیفی داشتند به ارائه گزارش‌های عملکردی خود پرداختند. وی درخصوص اقدامات انجام شده از سوی سازمان حمایت نیز تصریح کرد: سازمان حمایت مکلف به عملیاتی کردن موضوع ثبت قیمت‌ها در سامانه ۱۲۴ بوده است و در این راستا ۳۲ شرکت از ۴۰ شرکت کالاهای منتخب در این سامانه اعلام قیمت کرده‌اند و حدود ۱۵۰۰ قلم کالا ثبت قیمت شده است.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با تاکید بر اینکه معیار قیمت در بازار سامانه ۱۲۴ است، اضافه کرد: مردم می‌توانند با استعلام قیمت از این سامانه، گران‌فروشی‌ها در بازار را به سازمان حمایت گزارش دهند و بازرسان سازمان حمایت، بازرسان سازمان‌های صمت استانی، اتاق اصناف و ناظران افتخاری بر پایه اطلاعات موجود در این سامانه اقدامات برخوردی خود را انجام خواهند داد.

تابش با یادآوری اینکه در سامانه ۱۲۴ باید علاوه بر قیمت، برند کالا نیز ثبت شود، گفت: هر مسیری به غیر از مسیر ۱۲۴، عرضه خارج از شبکه محسوب می‌شود و مورد اقدام قانونی و تعزیری قرار خواهد گرفت. وی اضافه کرد: سامانه ۱۲۴ همچنان برای ثبت قیمت و برند شرکت‌های لوازم خانگی باز است و این سامانه همواره فعال خواهد بود. رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان افزود: بیش از ۹۷ درصد کالاهای بازار مربوط به شرکت‌هایی است که به ثبت قیمت و برند خود در سامانه ۱۲۴ مبادرت ورزیدند.

تابش با یادآوری اینکه برخورد با متخلفان بازار حلقه آخر تنظیم بازار است، افزود: قبل از هر اقدامی برای تنظیم بازار، تامین و فراوانی کالا در اولویت است و در وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار نیز همین اعتقاد وجود دارد، قیمت و موضوعات برخوردی در وهله بعدی هستند. وی تصریح کرد: هر کدام از سه حلقه تامین کالا، قیمت و برخورد در بازار سهم خود را دارد و اثرگذاری خود را خواهند داشت. رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان درخصوص قیمت اقلام لبنی در بازار نیز افزود: قیمت ۱۰ قلم از کالاهای لبنی مشمول قیمت‌گذاری تکلیفی است و بقیه از طریق خوداظهاری انجام می‌شود و پس از ثبت در ۱۲۴ باید اقدام به فروش شوند. تابش گفت: جلسات مختلفی با انجمن‌های مرتبط صنایع لبنی درخصوص تنظیم و کنترل بازار این حوزه داشتیم و به تفاهم‌های خوبی رسیدیم.