انتشار نقشه مصرف برق امروز اول تیرماه ۹۹ نشان داد که در حال‌حاضر ۷ استان و دو کلان‌شهر در وضعیت قرمز و ۷ استان و ۳ کلانشهر در وضعیت زرد قرار دارند که نسبت به روز گذشته تفاوت اندکی را نشان می‌دهد.  این گزارش حاکی از آن است که هم‌اکنون استان‌های البرز، قزوین، قم، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان‌شمالی، خراسان‌جنوبی، بخش شمالی استان کرمان و دو کلانشهر تهران و اهواز در محدوده قرمز مصرف قرار دارند.

برپایه این گزارش، هم‌وطنان ساکن در مناطق یاد شده می‌توانند با کاهش تنها ۱۰ درصدی مصرف برق خود، به وضعیت سبز مصرف بازگشته و امکان بهره‌مندی همه مردم به‌ویژه هم‌وطنان ساکن در مناطق جنوبی از برق را که در حال حاضر با گرمای شدیدی روبه‌رو هستند و نیاز مداومی به استفاده از وسایل خنک‌کننده دارند، فراهم کنند. این گزارش همچنین حاکی از آن است که هم‌اکنون استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان، یزد، گلستان، آذربایجان‌شرقی، بخش شرقی استان مازندران و کلان‌شهرهای اصفهان، تبریز و شیراز در وضعیت زرد مصرف برق قرار دارند.

براساس این گزارش، ساکنان در این مناطق نیز می‌توانند تنها با کاهش ۵ درصدی مصرف برق خود، در بازگشت به وضعیت سبز تاثیری فوری داشته باشند.

از سوی دیگر به گفته سخنگوی صنعت برق ظهر جمعه گذشته اوج مصرف برق کشور با افزایش ۸/ ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از مرز ۵۷ هزار مگاوات گذشت.

مصطفی رجبی‌مشهدی با اعلام این خبر افزود: با رسیدن اوج بار به رقمی فراتر از ۵۷ هزار و ۲۰۰ مگاوات تنها حدود ۳۹۰ مگاوات با شکستن رکورد مصرف برق ایران فاصله داریم. وی بر لزوم توجه جدی به توصیه‌های مدیریت مصرف تاکید کرد و گفت: مشترکان صنعت برق در فاصله ساعت ۱۳ تا ۱۷ به هیچ عنوان از وسایل پرمصرف برقی همانند لباسشویی، جاروبرقی و ظرفشویی استفاده نکنند.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: مشترکان در ساعات اوج مصرف از دور کند کولرهای آبی استفاده کنند و دمای کولرهای گازی خود را روی عدد ۲۴ تنظیم کنند. رجبی‌مشهدی تاکید کرد: مشترکان در صورت امکان برای کولرهای آبی خود از سایبان استفاده کنند تا حدود ۳۰ درصد میزان مصرف برق آنها کاهش پیدا کند.

برپایه این گزارش، خاموش کردن سیستم‌های سرمایشی به هنگام خروج از محل کار یا منزل نیز از دیگر راهکارهای مدیریت مصرف برق به‌شمار می‌رود.