رضا اردکانیان بیان کرد: بیش از ۵۰ تالاب عمده کشور نیز سیراب شده و تالاب‌های بزرگی از جمله تالاب بین‌المللی هامون در شرایط بسیار خوبی به سر می‌برد که بخشی از این بهبود وضعیت ناشی از بارش‌های سرزمینی ما و بخشی حاصل سیلاب‌های دریافتی از کشور همسایه است. او در حاشیه افتتاح پروژه‌های صنعت آب و برق استان مرکزی خاطرنشان کرد: میزان بارش‌ها تاکنون به‌طور متوسط حدود ۳۰۰ میلی‌متر است که در مقایسه با متوسط بارش‌های ۵۰ ساله ۳۵ درصد افزایش و نسبت به سال گذشته هفت درصد کاهش دارد و امیدواریم امسال بتوانیم استفاده‌های بهتری از نعمت بارش ببریم. سال گذشته سیلاب‌های وسیعی در ابتدای سال رخ داد و توجه خوبی نیز از ناحیه دولت صورت گرفت که منافع آن از خسارت‌ها بیشتر بود و با مدیریت خوب انجام شده روی مخازن سدها حداکثر بهره‌برداری از این سیلاب‌ها انجام شد.

وزیر نیرو همچنین در ادامه گفت: از دو سال پیش، هیات‌وزیران با توصیه و تاکید رئیس‌جمهور، وزارت نیرو را درخصوص افزایش سالانه تعرفه‌های آب و برق به رقم هفت درصد محدود کرد و بیش از این مقدار، افزایش تعرفه نخواهیم داشت. او افزود: وزارت نیرو به‌دنبال افزایش راندمان نیروگاه‌ها، کاهش تلفات در شبکه‌ها و اجرای برنامه ۰۹۹ به معنی تابستان ۹۹ با خاموشی صفر در قالب مشارکت وزارت نیرو و مردم، بدون ایجاد وقفه در چرخه تولید کشور است.

وی در خصوص مصرف آب توسط مردم در ایام کرونا عنوان کرد: طبیعی است که مردم در این ایام استفاده بیشتری از آب در راستای رعایت مسائل بهداشتی داشته باشند که در این راستا در برخی از مناطق گاه میزان مصرف نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد و به‌طور متوسط ۱۲ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است. یکی از مشکلات و خصوصیات شبکه آب در کشور سیستم یک شبکه‌ای است به این معنی که آب مورد مصرف بهداشت، آب قابل شرب و باکیفیت است و در این شرایط چاره‌ای نیست جز اینکه رعایت مصرف به اندازه آب را به عنوان یک مساله اخلاقی مورد توجه قرار دهیم چراکه جریمه اسراف کردن کاهش نعمت است. اگر در ۲۰ ثانیه شستشوی دست‌ها ۱۰‌ لیتر آب مصرف شود قطعا در آینده مشکلاتی ایجاد خواهد شد و امیدواری ما این است که مردم بویژه در ماه مبارک رمضان این اخلاق مصرف بهینه را در خود نهادینه کنند.