وزیر نیرو افزود: دو سال پیش ما شاهد «خشک»ترین سال در ۵۰ سال اخیر بودیم و از خشک‌ترین سال وارد «تر»ترین سال شدیم و باید آمادگی خود را بالا ببریم به این معنا که دیگر سیل را حادثه غیرمترقبه ندانیم. اردکانیان با بیان اینکه باید سیلاب‌ها برای ما منفعت داشته باشد و باید رودخانه‌ها به‌موقع لایروبی شوند و در حریم رودخانه‌ها تجاوز صورت نگیرد و مخازن کافی برای نگهداشت سیلاب ایجاد شود، افزود: البته برای تحقق این موارد علاوه بر دانش و نیروی انسانی نیازمند منابع مالی هم هستیم. در سیلاب ابتدای امسال ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت دیدیم که حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان را دولت تاکنون تامین کرده است. اردکانیان افزود: در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا با همه آمادگی‌هایشان باز خسارت می‌بینند، اما ما باید در برنامه‌ریزی‌هایمان سهم بیش‌تری را به طرح‌های پیشگیرانه، مقاوم‌سازی مسکن روستایی و جاده‌سازی‌های مناسب‌تر و مهندسی رودخانه بدهیم.

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضع سدسازی در کشور با وجود انتقادات سال‌های گذشته در چه وضعی است؟ گفت: بیش از ۴۷ هزار سد بزرگ در دنیا وجود دارد که نیمی از آن در چین است و بخش قابل‌توجهی در نیمه دوم قرن بیستم ساخته شده است و کشورهای معدودی هستند که سدسازی‌هایشان را در قرن ۲۱ آغاز کرده‌اند. وی با بیان اینکه ما ته جدول هستیم که سال‌های جنگ تحمیلی، ساخت و ساز سد را محدود کرده بودیم، گفت: در سال ۵۷ تعداد ۱۹ سد ملی ساخته شد، آن زمان وقتی وارد عرصه سدسازی شدیم سراغ ساخت‌های بزرگ رفتیم که با یک سد حجم زیادی از آب را جمع‌آوری کند. اردکانیان افزود: یکی از کاربردهای سد علاوه بر کنترل سیلاب کمک به کشاورزی است، یعنی آب تنظیم‌شده پشت سد می‌تواند منجر به انجام چندین‌بار کشت شود. وزیر نیرو افزود: در موضوع شبکه‌ها نیز پس از ساخت سد شاهد ساخت شبکه‌های اصلی خواهیم بود و ما در سال ۵۷، ۵۵۲ هزار هکتار شبکه آبیاری زهکشی اصلی داشتیم که در طول ۳۵ سال یک میلیون و ۵۷۳ هزار هکتار اضافه شد و در سال ۹۲ به ۲ میلیون و ۱۲۵ هزار هکتار رسید و تا پایان این دولت به ۲ میلیون و ۴۵۴ هزار هکتار خواهد رسید.

او با بیان اینکه آخرین جمع‌بندی مجموعه‌های رسمی بین‌المللی حاکی از این است که از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ میلادی از مجموع حوادث سیلاب، توفان، زلزله، موج گرما، رانش، آتشفشان و خشکسالی، بزرگترین حادثه مربوط به سیلاب بود به نحوی که ۴۳ درصد بلایای طبیعی مربوط به سیل بود، افزود: در این ۲۰ سال جمعیت ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفری (۵۶ درصد جمعیت کره زمین) تحت‌تاثیر سیلاب قرار گرفتند و ۱۵۷ هزار نفر در سیل جان باختند و خسارات قابل‌توجهی وارد شد، به این ترتیب که ۲۵ درصد کل خسارات معادل ۶۶۲ میلیارد دلار در جهان مربوط به سیل بود. وزیر نیرو با بیان اینکه از ابتدای مهر تا ۲۰ دی امسال در استان سیستان و بلوچستان بارندگی‌ها ۴۵ برابر پارسال بود، گفت: ما باید آمادگی‌ها را برای کم کردن خسارات بالا ببریم. در سیل استان سیستان و بلوچستان در سال‌های ۸۹، ۹۲ و ۹۴ خسارات جانی هم داشتیم. یکی از درس‌های سیلاب فروردین امسال که ۲۴ استان را دربر گرفت این بود که با هماهنگی میان سازمان هواشناسی، وزارت نیرو، سازمان‌های امداد و نجات خسارات جانی نداشتیم و همکاری مردم استان سیستان و بلوچستان هم در سیل اخیر بسیار چشمگیر بود. وی اظهار کرد: نمودارها نشان می‌دهد از مهر تا شهریور بارش تجمعی در استان سیستان و بلوچستان در خشک‌ترین سال (۹۷ - ۹۶) حدود ۲۰ میلی‌متر و پر بارش‌ترین سال (۹۳ - ۹۲) بارش تجمعی حدود ۱۲۰ میلی‌متر بود و بارش امسال تا دی ماه نزدیک ۱۴۰ میلی متر بود که بالاترین عدد در ۵۰ سال اخیر است.